2021-03-10, 09:42
Medlem
Jag är fortfarande övertygad om att någon form av självmordbrev/självmordsplan hittats, troligtvis i DA’s dator, innan DA återfanns. Vidare tror jag att det som stod i brevet stämmer väl överens med fyndplatsen. Det förklarar det tidiga beskedet om att de pågående förundersökningarna med all sannolikhet kommer läggas ner.

Hade det funnits tveksamheter kring om det var en olycka eller ej så hade det tydligt framgått att utredningen fortsätter.
Citera
2021-03-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enlitenide
Om nu hans klocka registrerade puls och är i sånt skick att den kan kollas mot dator så borde det gå att bedöma fysiken någorlunda vid dödsögonblicket . Ex hur pulsen va då den upphörde och straxt innan. Var det onormalt hög puls som vid stress eller träningspuls eller mattades den av över längre tid, men det är troligen inget som nån annan än utredare får ta del av .

Intresssant. Men skulle han verkligen haft med sig den klockan om målet var att spränga sig till döds?
Citera
2021-03-10, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Jag har ingen aning vad och hur polisen lämnar ut uppgifter till anhöriga eller MP.
Mycket märkligt att de inte letat i det område där DA hittades trotts att terrängen är svårtillgänglig om de som letat och anhöriga hade kännedom om Tyresta-bilderna DA fotat, och som återskapats i DA's dator.

Edit: Jag antar att de bilder DA fotat är från platsen där han hittades. Noggrann och precisions exakt som han var så planerade han allt i detalj.
Det har sökts där så tidigt som 27/11,Dock så var sökområdet mellan väster om Stensjön och fyndplatsen dvs brandområdet
Citera
2021-03-10, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suntoucher76
Ja. Det tycker nog dom flesta. Självmord tror jag inte, olycka känns bara väldigt fel iom det var någon som honom. Hoppas dom kan fastställa dödsorsak trots tiden som gått. Vill inte förtala brodern eller hans kollegor men är det inte märkligt att dom letat så noga men missat honom? Visste någon av dom om platsen och undvek medvetet att leta där? Deniz hade bilder från platsen i datorn, att dom inte förstod vart den platsen låg?
Om han haft bilder från platsen i datorn så känns det rimligast som ett planerat självmord... Håller med om att en såpass tränad individ skulle råka snubbla just vid en plats där han fotat + raderat, inte känns jättetroligt. Sorgligt samt mystiskt case oavsett. RIP.
Citera
2021-03-10, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Jag är fortfarande övertygad om att någon form av självmordbrev/självmordsplan hittats, troligtvis i DA’s dator, innan DA återfanns. Vidare tror jag att det som stod i brevet stämmer väl överens med fyndplatsen. Det förklarar det tidiga beskedet om att de pågående förundersökningarna med all sannolikhet kommer läggas ner.

Hade det funnits tveksamheter kring om det var en olycka eller ej så hade det tydligt framgått att utredningen fortsätter.

Kanske det men polis vill nog först säkerställa av ”brevet / planen” inte är planterade av någon anhörig eller liknande.
Citera
2021-03-10, 10:10
Medlem
Vekrusets avatar
DA rekade i området, tills han hittade den avsides och dolda plats han letade efter. Fotona han tog raderade han från sin dator, när han var klar med sin rek. För att han inte ville bli hittad.

Han planterade hos sin familj att han kunde tänkas värvas för ett topphemligt uppdrag, där han skulle behöva gå under jorden. Han ville inte bli hittad, utan att hans familj skulle tro att han levde lycklig någonstans.

Han köpte en enkel pappers-SL-biljett, och lämnade sitt spårbara SL-kort och mobil hemma. Berättade i en chat att han skulle springa 5 mil längs Sörmlandsleden, så att ingen skulle reagera om han sågs åka kollektivt i den riktningen. Men han tog sig inte till Sörmlandsleden, utan till sin utsedda plats.

Den platsen har en trång öppning. Bilden som postats här på skon är äkta. Det anser jag bevisades av användaren som drog upp kontrasterna på den, så att man kunde se att även den andra skon fanns i mörkret. Det vore för genomtänkt för en allmän sensationslysten bildförfalskare.

Den bilden visar att DA låg på mage, långt inkrupen under klippblocket. Det är inte en position man kan hamna i, om man halkar och faller. Isåfall skulle han ha legat i en konstig position i hålans öppning.

Om han hade halkat och fallit i en olycka, så hade han alltså antingen varit kvar i/vid den trånga öppningen, eller så hade han krälat ut över blocket och vidare mot vägen - om han var tillräckligt oskadd. Absolut ingen - hur omtöcknad man än är, rätar ut sin brutna kropp och krälar på mage in under ett klippblock. Den som vill leva, och kan röra sig, krälar därifrån, mot möjlig hjälp.

Så det är ett solklart självmord. Exakt hur vet vi inte, men sprängningsteorin styrks av att bombgruppen var på plats (och att DA var både kunnig, och hade tillgång till sprängämnen). Bombgruppen har bråda dagar, och är inte någon form av skogstaxi för polisen. Och nej, vi i Stockholm hör smällar dygnet runt. Vi reagerar inte.

----------------------

Den här tråden är som vanligt på Flashback numera plågsam läsning. Extremt konstiga, aggressiva och ihärdiga postare förklarar vad deras egna känslor berättar för dem, och i praktiken saboterar diskussionen.
Citera
2021-03-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Om han haft bilder från platsen i datorn så känns det rimligast som ett planerat självmord... Håller med om att en såpass tränad individ skulle råka snubbla just vid en plats där han fotat + raderat, inte känns jättetroligt. Sorgligt samt mystiskt case oavsett. RIP.
Han kanske bara tyckte om platsen, och ville fota för att man gör det lätt med en telefon idag, han tänkte väl att bara att hit vill jag igen. Han var ju äventyrlig och nyfiken av sig.
Citera
2021-03-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa

Det vore iaf intressant om tidpunkten för när han var där innan och rekade. Om det bara var några dagar före eller månader.
Citera
2021-03-10, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suntoucher76
Han kanske bara tyckte om platsen, och ville fota för att man gör det lätt med en telefon idag, han tänkte väl att bara att hit vill jag igen. Han var ju äventyrlig och nyfiken av sig.
Nja för mycket coincidence. Tycker vekrusets inlägg ovan beskriver rimligaste scenariot.
Citera
2021-03-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Ni får tro vad ni vill, men jag tror inte man skriver mänskliga kvarlevor om man hittar ett lik i skogen. Jag har aldrig hört talas om att någon ramlar så illa att deras kropp delas i bitar.
Jag utesluter även att ett djur skulle ha delat ett lik till kvarlevor.

Kvarlevor= kroppsdelar, lik = intakt, hel död kropp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nAmQ95/manskliga-kvarlevor-hittade-i-naturomrade

Jag ser hamiltton som en trovärdig flashbackare, eftersom h*n skrev följande innan AB skrev om att bomtekniker varit på plats. https://www.flashback.org/sp74876100

Unga mäns upplevelser av maskulinitet relaterat till psykisk ohälsa och självmord.
Intressant literaturstudie av Karin Andersson https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1453571/FULLTEXT01.pdf

Jag håller med men har samtidigt för mig att de visade på efterlyst när de bar iväg ”kvarlevorna” i någon vit säck och det såg ut som en hel kropp? Det var i alla fall fyra män som bar på säcken.
Citera
2021-03-10, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
DA rekade i området, tills han hittade den avsides och dolda plats han letade efter. Fotona han tog raderade han från sin dator, när han var klar med sin rek. För att han inte ville bli hittad.

Han planterade hos sin familj att han kunde tänkas värvas för ett topphemligt uppdrag, där han skulle behöva gå under jorden. Han ville inte bli hittad, utan att hans familj skulle tro att han levde lycklig någonstans.

Han köpte en enkel pappers-SL-biljett, och lämnade sitt spårbara SL-kort och mobil hemma. Berättade i en chat att han skulle springa 5 mil längs Sörmlandsleden, så att ingen skulle reagera om han sågs åka kollektivt i den riktningen. Men han tog sig inte till Sörmlandsleden, utan till sin utsedda plats.

Den platsen har en trång öppning. Bilden som postats här på skon är äkta. Det anser jag bevisades av användaren som drog upp kontrasterna på den, så att man kunde se att även den andra skon fanns i mörkret. Det vore för genomtänkt för en allmän sensationslysten bildförfalskare.

Den bilden visar att DA låg på mage, långt inkrupen under klippblocket. Det är inte en position man kan hamna i, om man halkar och faller. Isåfall skulle han ha legat i en konstig position i hålans öppning.

Om han hade halkat och fallit i en olycka, så hade han alltså antingen varit kvar i/vid den trånga öppningen, eller så hade han krälat ut över blocket och vidare mot vägen - om han var tillräckligt oskadd. Absolut ingen - hur omtöcknad man än är, rätar ut sin brutna kropp och krälar på mage in under ett klippblock. Den som vill leva, och kan röra sig, krälar därifrån, mot möjlig hjälp.

Så det är ett solklart självmord. Exakt hur vet vi inte, men sprängningsteorin styrks av att bombgruppen var på plats (och att DA var både kunnig, och hade tillgång till sprängämnen). Bombgruppen har bråda dagar, och är inte någon form av skogstaxi för polisen. Och nej, vi i Stockholm hör smällar dygnet runt. Vi reagerar inte.

----------------------

Den här tråden är som vanligt på Flashback numera plågsam läsning. Extremt konstiga, aggressiva och ihärdiga postare förklarar vad deras egna känslor berättar för dem, och i praktiken saboterar diskussionen.

Låg han verkligen långt inkrupen under klippblocket?

Det där med SL-kort och mobil som han lämnat han hemma.
Vi säger att tex brodern ville ta kål på Deniz, då hade brodern kunnat gömma telefon + plånboken med SL-kort så att när Deniz ska bege sig ut så hittar han inte dessa. Han googlar därför på SL biljett och nöjer sig med att ta med sig klockan.
Sen när Deniz har dragit iväg så kommer brodern tillbaka till Deniz lägenhet och radar upp plånboken med SL-kort + mobilen på bordet. Och det var exakt det brodern meddelade polisen, att han varit hemma hos Deniz och att det låg uppradat på bordet och att väskan var packad då DA skulle till Arvidsjaur.

Eller är det långsökt??
Citera
2021-03-10, 10:26
Medlem
TheCryptKeepers avatar
Jag tror inte på någon självmordsteori utan detta är nog resultatet av en olycka.
Ni som tror på suicid underskattar hur illa det kan gå vid ett olyckligt fall på en hal klippa. Antagligen har han halkat och brutit nacken.
Det är svårt att förlika sig med tanken på hur bräcklig livet kan vara. Psykologiskt är det nog enklare för många att tänka att detta är ett medvetet självmord och inte en olycka eftersom självmord är något som det iallafall finns någon kontroll över, dvs någon har tagit ett beslut att avsluta sitt liv, medans en olycka är det ingen som kontrollerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in