2021-03-09, 20:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GritGrit
Det här är ungefär lika dumt som bidragsfabriken och swish-eländet Dagens ETC, men med Tino i rollen som Johan Ehrenberg.
En bra jämförelse. ETC och Bulletin ligger på ungefär samma nivå. Finns flera likheter.

För tydlighetens skull: det finns alltså journalistiskt mer välgjorda tidningar på vänsterkanten. Arbetaren, m.fl.
Citera
2021-03-09, 20:38
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Jag kan bara instämma. Tino är intelligent men aggressiv och paranoid. Det har jag personlig erfarenhet av då jag råkat rätta honom, vilket lett till en timmes diskussion på Facebooks chattfunktion innan han slutligen sade tack.

Well. Han sade ju åtminstone 'tack' (även om det tog en timmes chattande för poletten att trilla ner) vilket tyder på ett minimalt mått av självinsikt.

Han är ju som folk är mest inom akademin. Analretentiv och bestyckad med ett stort ego. Men, ganska habil forskare.
Citera
2021-03-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Tino Sanandaji har kommenterat nu på Facebook:

Han låter väldigt uppgiven.

Vem är chefen och vem är reportern som omnämns? (Är själv inte jätteinsatt i deras struktur)
Citera
2021-03-09, 20:40
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Well. Han sade ju åtminstone 'tack' (även om det tog en timmes chattande för poletten att trilla ner) vilket tyder på ett minimalt mått av självinsikt.

Han är ju som folk är mest inom akademin. Analretentiv och bestyckad med ett stort ego. Men, ganska habil forskare.

Han har också lyckats skapa sig mäktiga kompisar.
Citera
2021-03-09, 20:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Om man läser artikeln i Journalisten ser man dock tydligt att Arpi ger sig på Tino vilket infekterade situationen ännu mer. Lösningen ”internt” försvann därmed.
Han (Arpi) var inte på långa vägar lika öppet fientlig i samtalet med Journalisten, eller vad tycker du?
Senast redigerad av Blot-Sven 2021-03-09 kl. 20:53.
Citera
2021-03-09, 20:44
Medlem
Vem är dataansvarige ”Omid Smith” som bekräftar Tinos version? Facebookkontot visar en helt tom profil, och någon med det namnet verkar inte finnas folkbokförd på någon adress om man kollar de vanliga adressajterna inkl ratsit. Har Sanandaji gjort en fejkprofil som stöttar honom?

https://www.facebook.com/560498230/p...8197114408231/
Citera
2021-03-09, 20:45
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Tino skall inte lägga sig i redaktionen det är liksom tabu. Hans text på Facebook vittnar om att han inte är fullt insatt i det svenska språket.
Du citerar mig men svarar inte alls på mitt inlägg. Märkligt.

Jag kan inget om hur en redaktion fungerar men det låter fullt rimligt att en ägare kan ha synpunkter på exempelvis inkompetens och plagiering. Det är väl hans kapital och anseende som ryker först o främst.
Citera
2021-03-09, 20:48
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Han (Arpi) var inte på långa vägar lika öppet fientlig, eller vad tycker du? Min uppfattning är att han avslöjar att Tino "dykt upp" på möten och levt om, vilket känns aningen ovärdigt att göra. Som en mellanchef på pissig arbetsplats. Rimmar också med avsaknaden av skriftliga anställningsavtal på Bulletin. Och nu går Tino bananas som reaktion på Arpis uttalande. Lite stingslig?
Nej men alla som kan läsa mellan raderna förstod att det var var hinkar med skit o tjuvnyp. Om en ägare inte får lägga sig i sin egen tidnings arbete så ska väl inte en redaktionschef gå ut externt med alla problem och schismer på en arbetsplats. Fram tills dess hade Tino enbart och anonymt kritiserat en eller två medarbetare som sysslade med plagiat och gjorde hela tidningen till åtlöje.
Citera
2021-03-09, 20:50
Medlem
JoeBidens avatar
Kreativ destruktion? Ur askan reser sig Fågeln Fenix så småningom? Toppjournalisterna (nåja) på Bulletin kanske prövar på den nya Swisch-journalistiken istället och plöjer vidare som frilansande mindre hetsiga versioner av Joakim Lamotte (opinionsbildare och journalist)?

Eller jag kanske har missat något. Vilka på redaktionen har någonsin varit journalister (dvs, producerat nyheter) och inte enbart opinionsbildare? Opinionsbildare har ett värde ifall de lyckas precisera vad stora delar av befolkningen tycker och tänker, fast i koncis skrift, läsbar på ett par minuter. Men det krävs också nyheter för att få andra än den icke redan frälsta befolkningen att sålla sig till texterna (och i slutändan, generera intäkterna).
Citera
2021-03-09, 20:53
Medlem
Citat:
Du citerar mig men svarar inte alls på mitt inlägg. Märkligt.

Jag kan inget om hur en redaktion fungerar men det låter fullt rimligt att en ägare kan ha synpunkter på exempelvis inkompetens och plagiering. Det är väl hans kapital och anseende som ryker först o främst.

Jo det är svar på ditt påstående om att det blev värre när Arpi sade ifrån. Det är ju mer så att han skall säga ifrån eftersom Tino inte är ansvarig utgivare. Det är väldigt enkelt även om du inte förstod budskapet. Det som framkommer är att ägarna vill styra innehållet .

Citat:
I januari publicerade Bulletins vd och delägare Pontus Tholin en krönika, utan att Neuding gett sitt godkännande. Hon avpublicerade krönikan och efter det följde påtryckningar från ledningen om att den skulle återpubliceras. Neuding vägrade och fick uppbackning av redaktionsledningen, men konflikten blev så infekterad att hon lämnade sin tjänst som chefredaktör.

Citat:
– Den konflikt som kom i dagen när ägarna ville att Paulina Neuding skulle återpublicera en krönika i januari består än idag. Jag kommer som chefredaktör aldrig acceptera påtryckningar för vad som ska publiceras i tidningen, säger Ivar Arpi till Journalisten.
https://www.svt.se/kultur/bulletins-...ns-vd-ska-avga

Konflikten handlar uppenbarligen om ägarnas vilja om vad som skall publiceras utan ansvarig utgivares godkännande. Fascisttidning mer eller mindre.
Citera
2021-03-09, 20:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Han (Arpi) var inte på långa vägar lika öppet fientlig i samtalet med Journalisten, eller vad tycker du?
Citat:
Nej men alla som kan läsa mellan raderna förstod att det var var hinkar med skit o tjuvnyp. Om en ägare inte får lägga sig i sin egen tidnings arbete så ska väl inte en redaktionschef gå ut externt med alla problem och schismer på en arbetsplats. Fram tills dess hade Tino enbart och anonymt kritiserat en eller två medarbetare som sysslade med plagiat och gjorde hela tidningen till åtlöje.
Vet inte vad jag ska tro. Tog till och med bort resten av mitt inlägg efter den inledande frågan. Det enda jag säkert kan säga är Tino verkar vara en plåga att jobba med.
Citera
2021-03-09, 20:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tino Sanandaji är stridbar och, som en annan skribent påpekade, "snarstucken, lättprovocerad och ömhudad" - men även en snarstucken, lättprovocerad och ömhudad person kan ha rätt.

Men, det är ju inte så klokt att fortsätta striden på Facebook.
Jag har jobbat med en del aspisar & Tino är definitivt en sådan. Han är smart på många områden, men en idiot på andra.

Jag kan inte riktigt släppa tanken på att "Bulletin" är något som hämtat ur boken "Mord på 31:a våningen" av Per Wahlöö.
Att man samlar alla avvikande åsikter på ett ställe & sen spränger skiten i luften . Eller som i det här fallet ser till att det havererar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in