Undrar vad egentligen syftet är med att ha en minimum gräns på 6 siffror när man ska välja en kod för bank-ID från ett säkerhetsperspektiv?
Jag använder för nuvarande en kod på över 15 siffror och jag funderar över att förkorta den då det känns för klumpigt att hela tiden knappa in 15 siffror och få fel vid första försöket, dessutom så har jag varit nära på att spärra den flera gånger av misstag.
Som du säger är en lång kod helt meningslös om alla glömmer den. Oavsett vad är BankID säkert så länge ingen annan har både
1. Din mobil
2. Din kod till mobilen
3. Din kod till BankID
Som du säger är en lång kod helt meningslös om alla glömmer den. Oavsett vad är BankID säkert så länge ingen annan har både
1. Din mobil
2. Din kod till mobilen
3. Din kod till BankID
Därför tror jag mobilt bankid har en viss risk.
Bankaffärer gör jag med ytterdörren låst. I datorn med bankid på kort.
Koder blir säkrare ju längre de är. Jag gissar att BankID satt en ”gräns” vid 6 siffror för att de anser att det är minimum av säkerhet. Vilket jag bara kan hålla med om.
Undrar vad egentligen syftet är med att ha en minimum gräns på 6 siffror när man ska välja en kod för bank-ID från ett säkerhetsperspektiv?
Jag använder för nuvarande en kod på över 15 siffror och jag funderar över att förkorta den då det känns för klumpigt att hela tiden knappa in 15 siffror och få fel vid första försöket, dessutom så har jag varit nära på att spärra den flera gånger av misstag.
Avvägning mellan säkerhet samt lättillgänglighet. En sexsiffrig kod är svårare att knäcka än en fyrsiffrig. Samtidigt skulle det bli för krångligt ifall minimigränsen skulle ligga på t.ex. åttasiffrigt.
Med krav på fler siffror skulle nog också fler personer använda nummer som det är lättare för en utomstående att gissa, som telefonnummer. Det är kanske också en del i bedömningen?
Med krav på fler siffror skulle nog också fler personer använda nummer som det är lättare för en utomstående att gissa, som telefonnummer. Det är kanske också en del i bedömningen?
Jag skulle tippa på att mannen ovanför dig har rätt. Dvs, en lagom avvägning mellan säkert och inte för svårt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!