• 1
  • 2
2021-03-09, 20:16
Medlem
SaftigDrycks avatar
Undrar vad egentligen syftet är med att ha en minimum gräns på 6 siffror när man ska välja en kod för bank-ID från ett säkerhetsperspektiv?

Jag använder för nuvarande en kod på över 15 siffror och jag funderar över att förkorta den då det känns för klumpigt att hela tiden knappa in 15 siffror och få fel vid första försöket, dessutom så har jag varit nära på att spärra den flera gånger av misstag.
Citera
2021-03-09, 20:38
Medlem
krautbrains avatar
Dom ställer väl användarvänlighet mot säkerhet och försöker hitta ett bra mellanläge.
Citera
2021-03-09, 20:44
Medlem
salxars avatar
Som du säger är en lång kod helt meningslös om alla glömmer den. Oavsett vad är BankID säkert så länge ingen annan har både
1. Din mobil
2. Din kod till mobilen
3. Din kod till BankID
Citera
2021-03-09, 21:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Som du säger är en lång kod helt meningslös om alla glömmer den. Oavsett vad är BankID säkert så länge ingen annan har både
1. Din mobil
2. Din kod till mobilen
3. Din kod till BankID

Därför tror jag mobilt bankid har en viss risk.
Bankaffärer gör jag med ytterdörren låst. I datorn med bankid på kort.

Japp. Jag är paranoid.
Citera
2021-03-09, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Japp. Jag är paranoid.

så sjukt jobbigt att mata i dosan hela tiden mobil funkar klockers
Citera
2021-03-09, 21:28
Medlem
salxars avatar
Citat:

Japp. Jag är paranoid.
Skaffa en säker mobil istället, och kör VPN på routern.
Citera
2021-03-09, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Skaffa en säker mobil istället, och kör VPN på routern.

Dyr lösning att skaffa ny mobil.
Bättre hen bara använder dosan istället om hen ändå är rädd för att använda mobilt bank id ;P
Citera
2021-03-09, 21:44
Medlem
AlternativLivsstils avatar
Koder blir säkrare ju längre de är. Jag gissar att BankID satt en ”gräns” vid 6 siffror för att de anser att det är minimum av säkerhet. Vilket jag bara kan hålla med om.
Citera
2021-03-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaftigDryck
Undrar vad egentligen syftet är med att ha en minimum gräns på 6 siffror när man ska välja en kod för bank-ID från ett säkerhetsperspektiv?

Jag använder för nuvarande en kod på över 15 siffror och jag funderar över att förkorta den då det känns för klumpigt att hela tiden knappa in 15 siffror och få fel vid första försöket, dessutom så har jag varit nära på att spärra den flera gånger av misstag.

Avvägning mellan säkerhet samt lättillgänglighet. En sexsiffrig kod är svårare att knäcka än en fyrsiffrig. Samtidigt skulle det bli för krångligt ifall minimigränsen skulle ligga på t.ex. åttasiffrigt.
Citera
2021-03-09, 23:25
Medlem
Venators avatar
Med krav på fler siffror skulle nog också fler personer använda nummer som det är lättare för en utomstående att gissa, som telefonnummer. Det är kanske också en del i bedömningen?
Citera
2021-03-09, 23:34
Medlem
AlternativLivsstils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Med krav på fler siffror skulle nog också fler personer använda nummer som det är lättare för en utomstående att gissa, som telefonnummer. Det är kanske också en del i bedömningen?
Jag skulle tippa på att mannen ovanför dig har rätt. Dvs, en lagom avvägning mellan säkert och inte för svårt.
Citera
2021-03-11, 22:15
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:

Japp. Jag är paranoid.
Är du så paranoid är jag förvånad att du ens betalar via nätet och inte går till banken med kontanter och gör det på riktigt old-school vis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in