2021-03-09, 18:27
  #13
Medlem
GoUoDs avatar
Tur att arbetsgivarna har åkt på grovt skattebrott (odeklarerat, oskatt till mig, dem får sitta), kommer masen och knackar skriker jag att jag betalar A-skatt och dem kan dra åt helvete.

TS: är det en vinster du vägrar skatta på? Skärp dig i så fall & lär dig skatteplanera.
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2021-03-09 kl. 18:32.
Citera
2021-03-09, 18:43
  #14
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftigDryck
Fast nu får ju de flesta redan skattedeklarationen där allting redan är uträknad av skatteverket, varför behöver de göra en skönstaxering i och med att skatten redan är beräknad?
Ja men det innebär ju inte att du har deklarerat din skatt och det var väl det som var frågan?.
DVS skrivit under deklarationen och därefter gjort den tillgänglig för SKM.
PS
Nu är det ju inte skatten som skall deklareras utan inkomsterna (framförallt) för att korrekt slutlig skatt skall kunna beräknas.
DS
Citera
2021-03-09, 18:58
  #15
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftigDryck
Får inget svar av google, vafan är Skönhetstaxering?

Tror det är vad jag får betala i skatt pga min existens. Dock gäller det nog inte dig och som många skrivit är skönstaxering ordet du är ute efter.

Sen vet jag inte vad du menar med att inte deklarera. Har du en deklarerad inkomst även om du inte godkänt den blir du inte skönstaxerad. Däremot lär du åka på diverse straffavgifter.
Citera
2021-03-09, 19:11
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Tror det är vad jag får betala i skatt pga min existens. Dock gäller det nog inte dig och som många skrivit är skönstaxering ordet du är ute efter.

Sen vet jag inte vad du menar med att inte deklarera. Har du en deklarerad inkomst även om du inte godkänt den blir du inte skönstaxerad. Däremot lär du åka på diverse straffavgifter.

Har man inte lämnat in deklarationen så är den inte deklarerad.
Citera
2021-03-09, 19:36
  #17
Medlem
Phalanxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftigDryck
Vilka konsekvenser kan gemena man förvänta sig?

Vilka konsekvenser gemene man kan förvänta sig beror lite på omständigheterna.

Gemene man har ofta en anställning och då lämnar arbetsgivaren s.k. kontrolluppgifter på vilken lön denne betalat till den anställde under året. På kontrolluppgifterna framgår också vilken preliminärskatt som arbetsgivaren betalat in till Skatteverket. Banker lämnar också kontrolluppgift på räntor och avdragen prel.skatt.

Har man bara sådana inkomster så händer inte så mycket. Du blir skönsbeskattad med kontrolluppgifterna som grund. Inget skattetillägg tas ut i vanliga fall men däremot så kan mycket väl förseningsavgift tas ut (en eller flera).

/Phalanx
Citera
2021-03-09, 19:56
  #18
Medlem
SaftigDrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Vilka konsekvenser gemene man kan förvänta sig beror lite på omständigheterna.

Gemene man har ofta en anställning och då lämnar arbetsgivaren s.k. kontrolluppgifter på vilken lön denne betalat till den anställde under året. På kontrolluppgifterna framgår också vilken preliminärskatt som arbetsgivaren betalat in till Skatteverket. Banker lämnar också kontrolluppgift på räntor och avdragen prel.skatt.

Har man bara sådana inkomster så händer inte så mycket. Du blir skönsbeskattad med kontrolluppgifterna som grund. Inget skattetillägg tas ut i vanliga fall men däremot så kan mycket väl förseningsavgift tas ut (en eller flera).

/Phalanx

Fast om man normaltvis brukar få skatteåterbäring då blir man väl inte skattad överhuvudtaget? Förutsatt att det är snarlika uppgifter varje år som skatteverket får.
Citera
2021-03-09, 20:39
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaftigDryck
Fast om man normaltvis brukar få skatteåterbäring då blir man väl inte skattad överhuvudtaget? Förutsatt att det är snarlika uppgifter varje år som skatteverket får.

Nä det är lugnt - de vet vem du är eftersom din arbetsgivare tvingas betala din skatt innan du får din lön. Bra system va?

I Normala Länder som USA, Ryska Federationen, Kina och Indien - får man behålla sin lön. I Sverige har du redan betalat skatt när du får din lön.

På det sättet kan man hålla lögnen levande.
__________________
Senast redigerad av Grobil 2021-03-09 kl. 20:44.
Citera
2021-03-09, 21:30
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Nä det är lugnt - de vet vem du är eftersom din arbetsgivare tvingas betala din skatt innan du får din lön. Bra system va?

I Normala Länder som USA, Ryska Federationen, Kina och Indien - får man behålla sin lön. I Sverige har du redan betalat skatt när du får din lön.

På det sättet kan man hålla lögnen levande.
Fast nu är det ju inte så det fungerar i USA för där dras också federala skatten direkt av arbetsgivaren innan man får den, och samma sak gäller i Ryssland... Jag har vare sig arbetat eller anställt folk i Kina eller Indien så där vet jag inte hur det är, men du har fel åtminstone när det gäller USA och Ryssland.
Citera
2021-03-09, 21:56
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Fast nu är det ju inte så det fungerar i USA för där dras också federala skatten direkt av arbetsgivaren innan man får den, och samma sak gäller i Ryssland... Jag har vare sig arbetat eller anställt folk i Kina eller Indien så där vet jag inte hur det är, men du har fel åtminstone när det gäller USA och Ryssland.

Drar USAs stat minst 30% av din lön innan du får den i din hand.

Jag har Arbetat i USA - och nej det gör de inte -

Men jag vill inte att detta skall bli en kamp mellan Sveriges och USAs skattesystem. Jag vill andra saker med svenska folkets skattepengar än vad staten vill...
Citera
2021-03-09, 22:15
  #22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftigDryck
Vilka konsekvenser kan gemena man förvänta sig?

Du menar om man inte deklarerar sin inkomst.
Citera
2021-03-09, 22:51
  #23
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftigDryck
Fast nu får ju de flesta redan skattedeklarationen där allting redan är uträknad av skatteverket, varför behöver de göra en skönstaxering i och med att skatten redan är beräknad?
Exakt skulle tro att inget händer dem har redan stulit pengarna
möjligen att dem tar ännu mer pengar
Citera
2021-03-10, 07:31
  #24
Medlem
yz44s avatar
Sällar mig till de som vill påminna om att det är inkomsten som deklareras.
Om denna uteblir så finns det straffavgifter att se fram mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in