2021-03-09, 20:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GritGrit
Jag har genom åren haft kontakt med många kändisar (om nu Tino kan klassas som en sådan). Han är lätt den otrevligaste. Han är ett vandrande åskmoln, stingslig, grälsjuk och missförstår allt som man säger. Killen är smart, hans bok är balanserad och relativt välskriven, men hans sätt gör honom omöjlig att ha med i några som helst sammanhang. Att ha honom som chef måste vara en ren mardröm.
Det förvånar mig inte det minsta att det är så det är. Att han är tokig lyser igenom i en text som den ovan.
Citera
2021-03-09, 20:05
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ooooch där var haveriet ett slutgiltigt faktum.

Så han är på Arpi nu. Det blir allt tydligare för mig att det är Tino — inte Timo — som lider av storhetsvansinne och extremt kontrollbehov. Dock pluspoäng för att han medger villigt att han är aggressiv, har en jobbig ton och kan verka obehaglig att råka i gräl med.

Kan ärligt talat mycket väl tänka mig att Tino på något sätt åtagit sig att medla mellan delägare, som Atta Tarki, och redaktionen. Hela plagiathärvan kunde de löst snyggare internt, men spiken i kistan är först att Tino nu går ut med detta och sparkar på Ivar Arpi. Ska Tino göra en egen tidning? Vad sägs om det? Varför låter han som en skitsur, iransk underchef som skäller på fotfolket? Och, framför allt — vad var det för vision man hade utlovat läsarna? Att Bulletin är B tycks de flesta av oss överens om. Det är rätt.

Om man läser artikeln i Journalisten ser man dock tydligt att Arpi ger sig på Tino vilket infekterade situationen ännu mer. Lösningen ”internt” försvann därmed.
Citera
2021-03-09, 20:06
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nu finns nog bara två vägar att gå. Antingen nedläggning eller att sparka större delen av personalen och börja om. Har ägarna råd med det senare?
Om Bulletin hade någon form av förtroende (kvar) innan den här farsen är det definitivt kört i botten nu. Varumärket har aldrig varit starkt. Nu är det nedsmutsat. Man får nog ge kolerikern Tino skulden för det, vem det än var som kastade första stenen.

Kunde de inte ha löst detta internt i stället? Var det artikeln i Journalisten som fick bägaren att rinna över? Som flera påpekat verkar redaktionen inkompetent, men de kunde ha möblerat om.
Citera
2021-03-09, 20:06
Medlem
Koettbullens avatar
Jag undrar om inte ägarna ville skapa en alternativmedia som passade i finrummet, medan redaktionen vill skapa en dålig kopia av Dagens Nyheter (dvs liberalistisk smörja).

Tinos pik gällande att redaktionen skapar "sojabaserad lättmjölk" vittnar om det.

Om så är fallet håller jag med Tino. Det finns ingen jävel i Sverige som ber om mer globalistisk PK-skit. Valde inte redaktionen att anställa en transa som kulturchef? Snacka om tondövt. Lägg därtill plagiatskandal och en redaktion som tjallar till vänstermedia när stora stygge Tino skäller ut dem. Fiasko

Tacka vet jag Fria Tider.
Senast redigerad av Koettbullen 2021-03-09 kl. 20:11.
Citera
2021-03-09, 20:08
Medlem
Sanandajis "försvarstal" på FB är så förvirrat att han verkar tigga om ett vårdintyg. Det är väl sannolikt att hela redaktionen vandrar rakt ut efter detta och att sajten stänger inom några dagar.
Citera
2021-03-09, 20:09
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GritGrit
Jag har genom åren haft kontakt med många kändisar (om nu Tino kan klassas som en sådan). Han är lätt den otrevligaste. Han är ett vandrande åskmoln, stingslig, grälsjuk och missförstår allt som man säger. Killen är smart, hans bok är balanserad och relativt välskriven, men hans sätt gör honom omöjlig att ha med i några som helst sammanhang. Att ha honom som chef måste vara en ren mardröm.

Han är väl formulär 1a överstissig egoakademiker (vilket inte på något vis skall tokas som att han inte är otrevlig -- jag tycker han ger ett ganska osympatiskt intryck)?

Akademin är ju bräddfull av överstissiga egon -- skillnaden är väl mellan T.S. och de flesta andra är väl att T.S. inte begagnar sig av begreppet 'hen'?

Men visst -- jag kan förstå att han inte funkar så bra ihop med professionella journalistgråterskor.
Citera
2021-03-09, 20:09
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är svårt att inte tolka hela denna härva i termer av narcissistiska journalister. Om jag förstått det hela rätt har det uppstått en konflikt mellan ledning (journalister) och ägare (icke-journalister) där de senare hävdar att de förra är inkompetenta och de förra försvarar sig med att de minsann har hög integritet.

Att ledningen på Bulletin är inkompetent är ju rent objektivt sant, tidningen är ett fiasko så här långt, så det är svårt att anmärka på ägarnas inställning där. Att journalisterna i ledningen tycker sig ha rätt att bete sig hur de vill med hänvisning till journalistisk integritet kanske fungerade förut, men det känns ganska förlegat i dessa tider. Det är ju inte 1950-talet längre och allmänheten är inte tvungen att lita blint på vad journalisterna på den lokala dagstidningen säger. Vi har helt andra möjligheter att verifiera information själva och gör det också. Vilket, föga förvånande ska väl tilläggas, gjort att vi har extremt lågt förtroende för journalister, dessa medelmåttor som tror att de vet bättre än alla andra.

Rent principiellt är det en ganska intressant situation. Och om den leder till att journalistkårens självförtroende får sig en knäck är åtminstone inte jag särskilt ledsen. I vilken annan bransch skulle man acceptera att ägarna inte går in och tar över driften i en verksamhet som går spikrakt mot konkursen?

Såg det här det här Bullenprojektet som lite lovande i början, men när jag såg att fjantliberalen Leijonborg skulle vara en av deras skribenter, sade jag tack men nej tack.
Om syftet är att få folk förbannade kan man lika gärna läsa DN, eller motsvarande skräpblaska.
Citera
2021-03-09, 20:15
Medlem
Det där FB-inlägget får nog betraktas som dödsstöten för Bulletin. Arpi kan omöjligt vara kvar när ägarna officiellt uttrycker att de saknar förtroende för honom. Svårt att se Alice T och Gudmundsson stanna om Arpi avgår.

Även om Tino skulle ha rätt i sak skjuter han hela projketet i sank. Vem vill jobba på Bulletin nu? Kommer bara vara knähunden Mattias Lindberg kvar.
Citera
2021-03-09, 20:18
Medlem
Projektet var dödsdömt från början. Att starta en "seriös" dagstidning med högerperspektiv är ett hopplöst projekt.

- De som är konservativa/invandringskritiska/Sd har flera andra nättidskrifter att välja mellan, exempelvis "Nyheter Idag" som har arbetat sig uppåt på stegen.

- Gammeldags Rotary-höger har tecknat sin prenumeration på SvD och den är stående på autogiro fram till dess att träfracken kommer på. De är konservativa av en anledning. Resten tar presstödet hand om.

- Ung akademikerhöger har fått sitt lystmäte på liknande webbpublikationer i och med Kvartal.

Det här är ungefär lika dumt som bidragsfabriken och swish-eländet Dagens ETC, men med Tino i rollen som Johan Ehrenberg.
Citera
2021-03-09, 20:24
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-Tomten
Jag har alltid tänkt att Sanandaji är en riktigt skum filur, en sån som inte kan föra diskussion utan måste ha rätt hela tiden och ska ha det bekräftat. Han gör sig inte bra på tv helt enkelt. Vet inte vad jag ska säga om hans uttalanden, han har sparkat in öppna dörrar men har i alla fall haft forskning att stöjda sig på och gjorde det innan det blev accepterat.

Tino Sanandaji är stridbar och, som en annan skribent påpekade, "snarstucken, lättprovocerad och ömhudad" - men även en snarstucken, lättprovocerad och ömhudad person kan ha rätt.

Men, det är ju inte så klokt att fortsätta striden på Facebook.
Citera
2021-03-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Om man läser artikeln i Journalisten ser man dock tydligt att Arpi ger sig på Tino vilket infekterade situationen ännu mer. Lösningen ”internt” försvann därmed.

Tino skall inte lägga sig i redaktionen det är liksom tabu. Hans text på Facebook vittnar om att han inte är fullt insatt i det svenska språket.

Citat:
Det här är utgivarens ansvar
Det är utgivaren som är ensam ansvarig om något yttrandefrihetsbrott begås i sändningen, till exempel hets mot folkgrupp, förtal eller förolämpning. Utgivaren ska därför ha rätt att bestämma över innehållet i sändningen så att inget sänds eller publiceras mot hens vilja. Det ska alltså vara praktiskt möjligt för utgivaren att granska det som ska sändas. Även om utgivaren väljer att delegera viss granskning till medarbetare är det alltid hen som ensam bär ansvaret

Alltså är det den ansvariga utgivaren som får ta smällen när tidningsägare vill påverka innehållet. Det här kommer aldrig att hålla då ägarna vill bestämma innehållet som någon annan tar ansvaret för. Vilken jävla soppa.
Citera
2021-03-09, 20:32
Medlem
Dansflugans avatar
Jag kan bara instämma. Tino är intelligent men aggressiv och paranoid. Det har jag personlig erfarenhet av då jag råkat rätta honom, vilket lett till en timmes diskussion på Facebooks chattfunktion innan han slutligen sade tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in