2021-03-09, 20:02
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Den kan inte bli juridiskt ohållbar, tvärtom. För varje månad har hon rätt att begära allt mer i skadestånd. Och hon är inte typen som ger sig för en korkad opinion.
Vi får hoppas det. Risken är att Esbjörns advokat med hjälp av media kommer utmåla Ebba som hjärtlös, en kändis som försöker beröva en gammal man hans bostad.
2021-03-09, 20:03
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Hyresgästföreningen är en förening som stöttar hyresgäster som HYR en bostad.
Detta handlar om att KÖPA en bostad.
Alltså är detta inte en fråga som på något sätt rör hyresgästföreningen.

Vad tycker du isåfall om dessa 270.000:-, om det visar sig att HGF i Västerås genom sin ordförandes bror inom S i Uppsala sponsrat Esbjörn?
2021-03-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Förmodligen inte, jag tror att Binninge befinner sig i ett parallellt universum när det gäller det rättsliga, hans uttalande och sättet att bedriva process på tyder på det, oavsett hur han pladdrar så tror han att tungans makt kommer att lösa problemen åt honom.

Som du skriver allt förvandlades till sand för honom men det fattar han inte, jag tror att masterplanen är att få till en demensutredning på E*björn men den kommer inte att hjälpa upp deras sak.

Vem har utsett Binninge i från första början???
Pensionatsdamen och hennes polare gode mannen och anhang?

Det kan väl inte vara brorsonen?!
Och det är väl absolut inte Esb som kallat in Binninge?
2021-03-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Esbjörn hävdar att avtalet är ogiltigt enligt 31 § avtalslagen. Så här lyder denna paragrafs första stycke:
Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade.
Avtalslagens 31 §, som är en av denna lags regler om avtals ogiltighet, har som villkor att priset ska vara uppenbart för lågt. Det tror jag kan bli svårt att bevisa. Kanske borde Esbjörn i andra hand åberopa denna lag?

Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning

Ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt. Var och en skall då lämna tillbaka vad han har tagit emot eller, om det inte kan ske, betala ersättning för dess värde. Om inte annat följer av andra stycket är dock den som har ingått avtal i sådant sinnestillstånd, inte skyldig att betala ersättning i vidare mån än vad han mottagit använts till skäligt underhåll eller annars befinns ha medfört nytta för honom.

Var den, med vilken avtalet slöts, i god tro, äge han rätt att i den omfattning, som prövas skälig, utbekomma ersättning för den förlust, som föranletts av avtalet.

Kommentar till lagen av justitierådet Ingemar Persson i rättsdatabasen Karnov:
Det skall finnas ett orsakssammanhang mellan den psykiska störningen och avtalet för att ogiltighet skall komma i fråga. Den psykiska störningen behöver inte ha varit ensamt avgörande för rättshandlingen men skall ha medverkat till den, se Lagberedningens förslag, s. 520 f., NJA 1927 s. 141, NJA 1944 s. 12, frågan om verkan av att avtalet till sitt innehåll inte kunde anses oskäligt, se NJA 1946 s. 748, jfr också NJA 1958 s. 516.

Det krävs inte att den psykiska störningen är av viss varaktighet. Även helt tillfälliga störningar som t.ex. ett förvirringstillstånd som orsakats av berusning, skrämsel eller annan yttre anledning faller under lagens bestämmelser, se Lagberedningens förslag, s. 519. Även partiella psykiska defekter skall beaktas. Bevisbördan för att en psykisk störning och orsakssamband förelåg då avtalet ingicks åvilar den som gör gällande ogiltighet, angående beviskravet, se NJA 1958 s. 516 och NJA 1966 s. 44.

Ogiltighet inträder även om motparten var i god tro. Angående rättsverkan av god tro, se 2 st. i bestämmelsen och kommentar till 2 st. Angående god tro, jfr t.ex. 32 § 1 st. och 33 § AvtL och Adlercreutz, Gorton, 2016, s. 47 f. Angående tillämpning av den nu behandlade lagen eller 33 § AvtL, se NJA 1943 s. 728 och NJA 1966 s. 44.
Det är ju inte så troligt att denna lag gäller den heller, men visst bör "juristen" i vart fall fundera på saken?

Ordningsfråga eftersom ombudet inte lyft detta, kan man ändra försvaret bara så där eller är det enbart stämningen som inte kan ändras när det väl börjat? Eller vad gäller egentligen?
Jag har svårt att se vad nytt de kommer med som ska ändra i rätten....
2021-03-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vi får hoppas det. Risken är att Esbjörns advokat med hjälp av media kommer utmåla Ebba som hjärtlös, en kändis som försöker beröva en gammal man hans bostad.
Det är därför den här tråden är så viktig och hålls levande. Den här och den som handlar om Binninges stämning om förtal. Det är nämligen när sanningen om Esbjörns ombuds barnmisshandel och våldtäktsförsök och vad resten av gänget bakom Rättssäkerhetsorganisationen har hållit på med kommer fram som allmänheten genomskådar vad rättshaveristerna är för pack.
2021-03-09, 20:12
Medlem
Ankan-mannens avatar
Det Ebba inte tänker på att ens yrke förpliktigar.

Är du polis åker du inte utan bälte.
Är du präst svär du inte.
Är du lärare röker du inte hars.
Jobbar du på försäkringskassan sjukskriver du dig inte.
Är du sophämtare kastar du inte papper på marken.

Alla olika yrken har sina förpliktelser.
Partiledare har förpliktelser, det har med trovärdighet att göra.
Nämligen att visa att man vill alla väl,
"FÖRSTÅTT".
2021-03-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Det finns många oklarheter när Theo upprättar detta avtal vilket Esbjörns ombud kommer att ta upp

(Men Ebba kommer att dra sej ur, hon vill inte att vad som föregick avtalets underskrifter ska komma upp i dager, för i en Tingsrätt måste även Theo med syster tala sanning.)
Jag undrar om Ebba fortfarande tycker att det är en god ide att strunta i att utnyttja de tjänster svenska registrerade mäklare tillhandahåller vid en fastighetsöverlåtelse, som partiledare...

Dessutom tillhandahåller alla mäklare det på eget personligt ansvar. För så är det, även om man är anställd så är det den enskilda mäklaren som är ansvarig och hamnar i tinget om något gått snett. Det är krav att alla måste ha en ansvarsförsäkring, men den är satt till 2 miljoner, förmedlar man dyra fastigheter och man klantat sig så att det är större ekonomisk skada så får man punga ur det ur egen ficka, kanske få sälja det hem man bor med sina baaarn....

Jag menar mäklare är ju ändå över ett strikt överinseende från en statlig myndighet. Men en partiledare tycker inte att det är behövligt att använda dessa mäklartjänter fullt ut trots att de går under deras tillsyn och regelverk. Utan vill ha kompispris av kompismäklaren som inte vill ta något ansvar i uppdraget.

Tror som sagt att dom måste dra Theo för tinget om de ska komma åt honom. Det finns flera vägar att gå, anmäla till FMI men det kan endast leda till att en mäklare kan bli varnad, men det är det ganska många mäklare som blivit så det känns som det lite spelat ut sin roll. Till FRN för skadeståndsärenden, men man kan ju givetvis stämma via Tingsrätten också. Och det kan de väl göra om Esbjön efter detta lider stor ekonomisk skada och Theo är bidragande orsak till detta om han inte skött uppdraget som han ska.
Senast redigerad av sandraso 2021-03-09 kl. 20:18.
2021-03-09, 20:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

Majkgård och Pernroth är troligen de som har levererat Binninge till stackars E*björn.

Binninge bjöd liksom in sig själv på Pernroths Facebooksida där det chattades om hur det skulle gå till för att få Ebba Busch att backa.
2021-03-09, 20:16
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ordningsfråga eftersom ombudet inte lyft detta, kan man ändra försvaret bara så där eller är det enbart stämningen som inte kan ändras när det väl börjat? Eller vad gäller egentligen?
Jag har svårt att se vad nytt de kommer med som ska ändra i rätten....

Jag är ingen expert på civilprocessrätt men fram till dess huvudförhandlingen börjar, eller i varje fall tills förberedelserna avslutas, bör man få ändra sin argumentation. Ska se om jag kan dyka ned i rättegångsbalken och finna något svar.
2021-03-09, 20:17
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Förmodligen inte, jag tror att Binninge befinner sig i ett parallellt universum när det gäller det rättsliga, hans uttalande och sättet att bedriva process på tyder på det, oavsett hur han pladdrar så tror han att tungans makt kommer att lösa problemen åt honom.

Som du skriver allt förvandlades till sand för honom men det fattar han inte, jag tror att masterplanen är att få till en demensutredning på E*björn men den kommer inte att hjälpa upp deras sak.

Det är nog mycket värre.

Binninge var från start inne på att pressa Ebba att höja budet för att få en förlikning, vi har bevisen från facebook-tråden, men redan då började Binninge att tappa kontrollen då EsB kör eget utan att informera Binninge, Matz sitter på Öland och skriver inlagor med olika nick i försök att styra processen.

Nu har vi spår av politisk inblandning som tillkommit, och nu anar man spår som går tillbaka många år när man gjorde bort sig i Assange-fallet. Jag skulle inte bli förvånad om Ullman PR är inne och rotar i detta ärende, om vi ser till hur viss media agerar och andra mysko turer.

Många verkar ha glömt bort helt när Marcus Oscarsson på TV4 gick ut med "sensation", med "nya" detaljer i ärendet, som var baserat på samma intervju som gjorts 4 dar tidigare på TV4, men då hade man klippt bort Esb:s kommentarer, vilket man nu visade upp 4 dar senare som en "sensation". Dagen efter släckte Marcus ned allt på facebook om denna sensation och fortfarande är det tyst efter detta,
så det är solklart att flera andra nu gett sig in i ärendet för egen vinnings skull.

Devisen "ju fler kockar" gör sig påmind, och Binninge verkar ha tappat kontrollen.
Samtidigt en gåta hur denna "jurist" utan någon spårbar juridisk bakgrund får härja som han gör i TR, och med sin bakgrund inom KD, som KD själva raderat bort helt från nätet, pekar allt på att Binninge hoppade in i ärendet av helt personlig orsak, nämligen för att hämnas mot KD, och att sen kunna leva länge på en klient blev bara en bonus.

EsB har lämnat mer spår som tyder på att han har flera hundar begravda, vi får se när dessa dyker upp.
2021-03-09, 20:18
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag mår bara mer och mer illa av detta med Ebba och E.Hur kan det komma sej att Ebba träffade E flera gånger om inte annat för att få honom att sälja huset? Jag hör hur han kände sej lurad att sälja huset och då är det så han känner Varför fortsatte Ebba att träffa honom han hade ju antagligen sagt nej från början?Var tanken att han skulle ge med sej och att hon skulle nöta ner hans "nej" till att bli det hon ville?Antagligen kunde han till slut inte i ett svagt ögonblick säga nej. Var hela hennes strategi den att hon skulle övertala honom? Isåfall känns det för mej som ett observandum.
Kontraktet skrevs ju också på utan att han hade någon med sej medan hon hade.Och det bevittnades inte heller som det skulle

Hon går ju fram som en ångvält med ett leende men hon borde ha någon slags förståelse för honom och någon medkänsla och kunna köpa ett annat ställe,.Hur han har det hur det ser ut i huset (hennes värderare hade väl inte sett det inuti och han hade väl inte fått nån egen värdering på huset) ........har väl ingen med att göra.
Är det moraliskt riktigt gjort att nöta på en gammal mans nej tills det blir ett ja för att han kanske inte orkade i ett svagt ögonblick säga nej en gång till? Han lärt ju ha ångrat sej dagen efter att kontraktet skrivits på.

Att dessutom dra upp hans ombuds för är det 15-eller 25 år gamla brott vad har det mned husförsäljningen att göra.Inte ett skvatt

Jag kommer att tänka på Ylva Eggehorns dikt som börjar "Gråt och sörj mitt folk för min sons kropp är sönderriven".Dvs Jesu kropp kyrkan är trasig och söndersliten av ovänskap och kiv,Har hon alldeles glömt vad kristen tro är? Det är förutom lag barmhöärighet empati och förståelse och att hellre avstå än att bråka tänker jag

Stina-Lina
Senast redigerad av Stina-Lina 2021-03-09 kl. 20:26. Anledning: Tillägg
2021-03-09, 20:20
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

Leif GW sa ju att han personligen inte hade anlitat Binninge, och att Esb inte borde gjort det heller...

Majkgård och MPL kände varandra sen tidigare, och MPL känner Binninge och har jobbat åt honom i den där rättsorganisationen Binninge drivit för rättshaverister typ Billy Butt...

Esb benämnde Binninge som en firma i Örebro...

MPL fick ju generalfullmakt från Esb i december...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in