2021-03-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Mitt fetade.

Alldeles rätt. Så bedömer jag också att det är. Hela planen var, och är fortfarande, att EB ska smutskastas i media med alla till buds stående medel. Att hon agerat helt riktigt och juridiskt korrekt är inte intressant för de individer som driver detta, som ett rent politiskt drev. Det intressanta är att få gamle Esb att framstå som ett stackars offer för EB. Vilket han faktiskt inte alls är. Han bestämde själv att han inte ville ha mäklare. Han hade lång tid på sig att backa ur affären om han inte velat sälja. Han visste fuller väl vad han gjorde. Och det vet han fortfarande. I TV4-intervjun (Marcus Oscarssons version) säger han helt öppet att EB ska bort som partiledare för KD. Esb verkar faktiskt vara helt införstådd med att det är fråga om en komplott mot EB.

Bara för att man är en gammal man har man inte rätt att bete sig skurkaktigt mot en yngre person och smutskasta henne i media.
Hela er teori faller sig platt iom att det var Ebba som tog initiativ till affären.

Hade Ebba bara skött detta bättre, brytt sig lite mer om Esbjörn, än bara tänk på sig själv, och anlitat en riktig och seriös mäklare för skrivuppdrag, som träffar båda parter, som tar in parterna till sitt kontor, eller i vart fall åker ut till fastigheten och träffar båda och framförallt går igenom avtalet och allt det juridiska, medverkat när avtalet skrevs, så hade det ju inte sett så smutsigt ut som det gör nu.
2021-03-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Mitt fetade.

Alldeles rätt. Så bedömer jag också att det är. Hela planen var, och är fortfarande, att EB ska smutskastas i media med alla till buds stående medel. Att hon agerat helt riktigt och juridiskt korrekt är inte intressant för de individer som driver detta, som ett rent politiskt drev. Det intressanta är att få gamle Esb att framstå som ett stackars offer för EB. Vilket han faktiskt inte alls är. Han bestämde själv att han inte ville ha mäklare. Han hade lång tid på sig att backa ur affären om han inte velat sälja. Han visste fuller väl vad han gjorde. Och det vet han fortfarande. I TV4-intervjun (Marcus Oscarssons version) säger han helt öppet att EB ska bort som partiledare för KD. Esb verkar faktiskt vara helt införstådd med att det är fråga om en komplott mot EB.

Bara för att man är en gammal man har man inte rätt att bete sig skurkaktigt mot en yngre person och smutskasta henne i media.
På tal om smutskastning så förtalar EB den gamle mannens juridiska ombud. Hon tar till alla medel likt en brännvinsadvokat. Vad har TV4 med det hela? Nä, han hade inte gott om tid utan blev hårt pressad av EB!
2021-03-09, 18:37
Medlem
Ankan-mannens avatar
Är det Sveriges mest omtalade fastighet, kommer det att bli en turistattraktion?
2021-03-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Esbjörn och hans "ombud" fattar ju inte att de förstör sin egen sak genom att påstå att det är Esbjörns "älskade hus". Ett hus där det är uppenbart att ingen lagt fem minuter på underhåll de senaste decennierna. Det ser rätten rakt igenom, och därmed blir det tydligt att det bara handlar om girighet.
Det är fullständigt riktigt!
Ett seriöst ombud ska vägleda sin klient utefter vägen och huset är redan sålt det är i stort sett formalia som ska jobbas igenom där brister Binninge fullständigt.
Sen är han ju ingen jurist heller..
2021-03-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Ja synd att han ska få detta på sig under ålderns höst, och inte få en lugn stund, båda läger är skyldiga till det, men någon skam finns inte. Och Ebbas ungar får bo i tält ett år framåt.

Dessutom så tror jag att Esb hade kunnat hälsa på och se hur fint huset blev och kanske till och med tyckt det var kul att babbla med Ebbas ungar.
Vilken mysig sommar det hade kunnat ha varit för Esb!
Han hade kunnat berätta för ungarna hur det var när han var barn (tonåring) i huset.
2021-03-09, 18:41
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Vad säger att inte Ebba festa loss fler gånger under sommaren?

Det hade Expressen redan haft löpsedeln, om en privat middag på restaurang blir ett sånt scoop!
2021-03-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Är det Sveriges mest omtalade fastighet, kommer det att bli en turistattraktion?

Det är det nog redan.
Hade jag bil, så hade jag redan varit där.
2021-03-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Så i princip sockrade hon då inte budet utan följde den allmänna prisutvecklingen som varit från aug2020 tills idag Mars 2021...? ( om vi tar hänsyn till minus 300k för skrot/bortforsling etc i gamla avtalet)

Fråga:
Hur ligger nu juridiken till ang huset, är Esbjörn fortfarande ägare till huset, eller anses Ebba vara ägare nu tills det finns ett domslut som vunnit laga kraft ?

Huset i sig tickar ju pengar i el, försäkringar m.m
Om vi leker med tanken att någon granne till slut gör en anmälan på fastigheten till kommunen, är det Esbjörn eller Ebba som anses ansvarig just nu ?
Hade det funnits en Gemensamhets anläggning för området GA så hade Esbjörn fått föreläggande om bilar skrot etc skulle bort. Den som har lagfart äger huset.
2021-03-09, 18:46
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
Hon vill ju för fan bo nära sin exman för barnen. men du är en sån satans efterbliven människa att du inte förstår sånt.
Hur många frånskilda småbarn föräldrar tro du inte vill det?

De flesta småbarns föräldrar ringer dock inte på granndörren och säger:
-Ni bor i mitt hus.

Jag ser att tråden fortfarande ältar den om vad den eventuella renovering Ebba nå tänkas behöva göra. Renoveringstråd, människor, renoveringstråd.

Jag tänkte punkta några hypoteser.

Vid en fastighetsaffär så säljs fastigheten till köparen i befintligt skick.
Säljarens saker på tomt och i hus ska vara borta när köparen tillträder.

Om inte annat överenskommit.
I detta fall har Ebba åtagit sig att forsla bort det Esbjörn lämnar. Detta mot att priset refuseras med 300 tusen.

Min fråga, är detta en rimlig summa?

Var Esbjörn kapabel att fatta och förstå innebörden av köpet? Hade han förmågan att förstå huruvida priset var adekvat eller inte?

Esbjörn har beskrivets som glasklar men lite egen. Detta vet vi på hörsägen. Vad vi har dokumentation på är att Esbjörn för 10 år sedan fick diagnosen kognitiv funktionsnedsättning. Vi vet att för inte alls länge sedan så körde han på en cyklist för att han missat att det slagit om från grönt till rött. Vi vet att han flyttat ut från sin egen bostadsrätt och hyr ett rum på ett pensionat. Esbjörn har en hjälp att sköta sin ekonomi då han de sista åren börjat missa räkningar och hamnat hos kronofogden. Det finns med andra ord belägg för att det inte längre är är fullt i hans stall.

Har Ebba agerat otillbörligt när hon slöt kontraktet om huset. Kan hon förväntats misstänka att Esbjörn inte full förstod affären?
Vi vet egentligen inte, att Affären sker på ett väldigt ovanligt sätt kan vi konstatera. Ebba har en väninna som frågar honom och han går hem till Ebba och fikar. De träffas flera gånger, både i huset och hemma hos Ebba. Esbjörn träffar Ebbas barn. Esbjörn säger först nej men sedan ja.
Ebba ringer hur som haver inte Esbjörns släkting fören avtalet är slutit.

Är priset rimligt?
Om det tviste de lärde skulle man kunna säga. Ebba betalade 3,9 miljoner. I värderingsunderlag har siffror upp till 5 miljoner förekommit. Det finns mig verkligen tre värderingar. En av en bekant till Ebba. En av Notar, den har jag inte läst tyvärr. Men i någon av dessa så är värderingen 4,2 miljoner. Det vill säga 300 tusen mer än Ebba betalar. I den senaste värderingen talar man om ett värde på 4,5-5 miljoner men landar till sist på 4,6.

Följande är vad jag hade tyckt vara kul att diskutera, mycket roligare än hur en skorstensrenovering går till eller hur mycket det kostar att gräva ner en avloppsanläggningar.

Vidare är det förtalet Ebba misstänks för.
Hon skrev alltså om en tidigare dom som Esbjörns försvare blev dömd för. Det var 15 år sedan domen föll och manen har därefter inte blivet dömd för något.
Var det Ebbas sak att informera allmänheten om detta via sin Facebook?
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-03-09 kl. 18:57.
2021-03-09, 18:46
Medlem
Ankan-mannens avatar
Rättsväsendet är hårt ansträngt med all den brottslighet de får ta hand om, men det finns ju viktigare saker än skjutningar, de kriminella får sköta sitt, det kan de lösa skälva, bagateller. Men tvistande i husaffärer kan inte lösas med att de ingående förhandlar själva.
2021-03-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Åke har andra mindre lokala sotarföretag som jobbar under honom och har egna distrikt.
Den kommunen har huvudavtalet med är Åkes, dom har huvudavtal i flera kommuner.

Låter rimligt att bara nämna ett företag då.
2021-03-09, 18:49
Medlem
Undrar om rucklet är brandförsäkrat ?
Vem av EB och Esb står egentligen risken för om blixten slår ner och rucklet brinner ned om det inte är särskilt reglerat i avtalet ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in