2021-03-09, 16:39
Medlem
Heligaskits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosnian_muslima
Nej man ser sånt! man märker av det!

människor som har en vilja att jogga,gymma,ta hand om sig själv,googlar om vardagliga saker precis innan självmord-de begår ej suicid

Det finns vetenskap som visar att den suicidala mår som bäst när den äntligen bestämt sig för att gå igenom med akten. Den sista stunden i livet är befriande för personen förstår att lidandet är över snart.

Deniz var metodisk och logisk, det var en del av hans utbildning och kompetens som person. Det är inte särskilt konstigt att allt framstår som normalt för någon utomstående beroende på vad Deniz intentioner var.

Inom traditionella invandrarkulturer är psykisk ohälsa lite av ett tabubelagt ämne, speciellt för någon som redan framstår som en orubblig klippa. Det är ju inte direkt mycket bättre i västvärlden, psykisk ohälsa möts ofta med "håll käften och var stark" attityden, ingen verkar bry sig - innan det är för sent.
Citera
Medlem
Ni som tror att han halkat och slagit ihjäl sig har sett för mycket hollywoodfilm. Tänk på alla tusentals orienterare om tränar/tävlar i svår terräng. Hur många slår ihjäl sig? Svar: Ingen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveydovey1
Fredrik Sjöshults krönika i Expressen antyder självmord - eller hur?

Polisen fick tidigt information som skapade tvivel om att Deniz Arda – en omvittnat skicklig jägarsoldat som var tränad att överleva bakom fiendens linje – hade gett sig ut för att springa fem mil på Sörmlandsleden.
Polisutredarna noterade att han inte hade kolhydratladdat för den typen av löpning och att hans SL-kort låg kvar hemma trots att han borde åkt kommunalt söderut om han tänkt springa.
Spår i hans dator visade också att han sökt efter hur man köper en SL-biljett trots att han hade ett kort och han var kvar hemma för länge på dagen för att hinna hem innan novembermörkret sänkt sig över skogen.

Detta var omständigheter som gjorde att misstankarna om att han försvunnit frivilligt ökade.
Samtidigt har ett imponerande frivilligt sökarbete mobiliserats. Deniz Ardas kolleger från Försvarsmakten har strömmat till från hela landet för att hjälpa till att söka i bland annat Nackareservatet och Tyresta nationalpark söder om Stockholm.
Engagemanget med frivilliga som ställer upp i sökinsatser är starkt. Frivilligorganisationer som Missing People och Fikk har på senare år hjälpt till att organisera sökandet tillsammans med olika lokala krafter på ett fantastiskt sätt.
I sökandet efter Deniz Arda går det nu att konstatera att det inte hjälpt om något gjorts annorlunda. Han hittades i en del av nationalparken som var närmast omöjlig att nå fram till – endast slumpen gjorde att han hittades.
Även om en sökpatrull hade dirigerats till platsen veckorna efter försvinnandet finns det ändå inget som talar för att det skulle gått att rädda hans liv.
Polisen avslutar nu brottsutredningen efter Deniz Ardas försvinnande och det var bra att det beskedet kom direkt.
Stockholmspolisen är tydlig med att det inte finns någon misstanke om brott längre.
I en del andra fall har beskedet dröjt onödigt länge – och i det här fallet hade det blivit extra plågsamt för vänner och familj att sväva i ovisshet med tanke på risken för olika konspirationsteorier.
Mm..det som är mest intressant i denna krönika är slutsatsen om att Deniz lämnade hemmet för sent för att hinna hem före mörkret. Det betyder isf att Polisen har klart för sig vid vilken tidpunkt (och dag!) Deniz lämnade hemmet. Den vetskapen har inte varit offentliggjord tidigare.
Citera
2021-03-09, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bosnian_muslima
Nej man ser sånt! man märker av det!

människor som har en vilja att jogga,gymma,ta hand om sig själv,googlar om vardagliga saker precis innan självmord-de begår ej suicid

Du har fel här. Du bygger dina slutsatser på egna data/anekdoter, statistiken talar ett annat språk. Självmord/självmordsförsök är ovanliga företeelse, men de drabbar alla typer av människor. Jag klandrar dig inte för att du har fel, du har inte hela bilden framför dig pga. mediabias emot självmordsrapportering.
Senast redigerad av löktårta 2021-03-09 kl. 16:42.
Citera
2021-03-09, 16:40
Medlem
Jag begriper bara inte hur vissa här inte kan förstå att detta rör sig om suicid.

Senast nu att DA’s familj kritiserar polisen för att de inte ryckte ut efter Oligs mail. Hade det rört sig om en olycka hade kritiken snarare rört sig om att det dröjde innan polisen började leta.

Min egna hypotes kring allt detta är att polisen i DA’s dator hittade uppgifter om han tänkt ta sitt liv. Bland annat om tillvägagångssätt och ungefärlig plats. Därav den högst (förmodat) modesta ansträngningen i förundersökningen rörande människorov.

Bombgruppens närvaro på fyndplatsen har inget med specialfordon/brist på annan personal/specialutrustning att göra utan endast för att första patruller på plats gjorde bedömningen att här har skett en explosion.

Vidare hittar jag inga uppgifter på att läkare/ambulans varit på plats. Jag har för mig att polis endast får dödförklara någon på plats vid kraftig förruttnelse eller om huvudet är avskiljt från kroppen. Någon kraftig förruttnelse kan vi utesluta...

Eventuella handgranater eller sprängdeg tror jag vi kan glömma. Något/några varv pentylstubin runt halsen räcker gott.
Citera
2021-03-09, 16:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Närmaste byggnader finns ca 3 kilometers avstånd. Mellan fyndplatsen och Åva gård i dalen finns ett berg. Några andra byggnader vid Åvavägen finns nog ingen aktivitet under vinterhalvåret.

AD sprang ju lederna i Tyresta Nationalapark, alltså där på bergsplatån. Man hittade honom nere i ravinen vid en brant bergsklippa i Tyresta Naturreservat. Man kan inte komma ner i ravinen utan att hoppa eller trilla ner, och då dör man. Man hittade inte honom heller i en grotta utan mellan stenbumlingar nedanför bergsklippan. Det är uteslutet att han skulle ha krypit i en grotta och sprängt sig.
Polacken säger att han var nära nog själv att trilla ner i ravinen. Han såg uppifrån AD:s färgstarka skor, sedan byxor... så inte var AD i en grotta, utan mellan stenen.

Enligt koordinaterna i tråden är det 1,38 km till herr Nilsson, 40 som är skriven där.

https://www.google.com/maps/place/59%C2%B010'17.8%22N+18%C2%B017'36.3%22E/@59.1649921,18.2766178,1619m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d59.1716111!4 d18.2934167
Har vi fått fel koordinater?
Senast redigerad av PeterNoster 2021-03-09 kl. 16:55.
Citera
2021-03-09, 16:44
Medlem
Har polacken alibi?

Man brukar ju säga att den som sist träffat en mördad antagligen är gm, kanske också den som träffar denne först, efteråt?
Citera
2021-03-09, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Jag begriper bara inte hur vissa här inte kan förstå att detta rör sig om suicid.

Den enkla förklaringen är att folk tror att enbart, för omgivningen uppenbart "deprimerade"/"misslyckade" personer försöker ta sitt liv. Detta beror på bias pga. av medias ställningstagande att inte rapportera om självmord, samt att personer som mår dåligt är bra på att dölja det. Personer inom psykiatri, blåljus och vård vet hur det egentligen ligger till.

I just det här fallet är jag dock fortfarande öppen för att DA kan ha dött pga olycka i oländig terräng.
Citera
2021-03-09, 16:47
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Det är väl för fan skillnad på att varna andra oskyldiga människor så att de inte sprängs till döds än att bry sig om insekter och träd skadas av splitter, när man är påväg att spränga sig själv?

Snälla skärp dig.

edit: Såg nu att du skrev djur och natur. My bad. Då håller jag med dig.
Senast redigerad av Pokpokpok 2021-03-09 kl. 16:52.
Citera
2021-03-09, 16:50
Medlem
Bet-At-Homes avatar
Någon som känner till om Deniz familj är praktiserande muslimer? Det strömmar i alla fall in en väldigt massa böner där man önskar Allah ska ha förbarmelse över honom och låta honom vila i himlen. Kan ju iofs inte betyda nåt särskilt och bara vara allmänna böner.

MEN suicid är förbjudet inom islam.

Det kanske gör skillnad i om man accepterar eller går ut med det, tänkte jag.
Citera
2021-03-09, 16:50
Medlem
Folkungagatans avatar
Då terrängen är bergig är det väl inte helt otroligt att han snubblat/trillat/halkat nerför en brant slänt och ner i en skreva och antingen avlidit direkt av allvarlig skada eller skadat sig på andra sätt så att han inte kunde röra sig, och sen dött med tiden.

Mycket sorgligt.
Citera
2021-03-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaudiamus
Finns bättre bilder. De du länkade till är hålans utgång, d v s på andra sidan stenblocket. Du får inte in ett huvud där.

Bra jobbat @Gaudiamus.
Vet du hur många personer på Flashback som besökt platsen förutom du och jag?
Är det 3 sammanlagt?
Senast redigerad av nedramlok 2021-03-09 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in