2021-03-06, 05:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
En bra och rationell tanke. En allvetande och allsmäktig Gud........som klantade till det så in åt helvete. För detta krävs kreativa bortförklaringar. Alla dessa är naturligtvis löjliga. Mest utvecklad är Jehovas vittnens bortförklaring........och därtill den mest löjliga och korkade; Gud valde bort sitt allvetande när han skapade människan.
Vi är inte kroppar utan själar med möjlighet till evigt liv. I vår värld utvecklas olika människor olika. För vissa är det viktigt att roffa åt sig, för andra är kärlek viktigast. I vår värld sållas människorna av den roffande Satan.
Citera
2021-03-06, 07:39
Bannlyst
Kristendom är ju en förhållandevis liten religion i världen. Ditt tal om satan är ovärdigt sett ur den synpunkten och inte alls speciellt förlåtande eller ens kärleksfullt.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi är inte kroppar utan själar med möjlighet till evigt liv. I vår värld utvecklas olika människor olika. För vissa är det viktigt att roffa åt sig, för andra är kärlek viktigast. I vår värld sållas människorna av den roffande Satan.
Citera
2021-03-06, 12:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Kristendom är ju en förhållandevis liten religion i världen. Ditt tal om satan är ovärdigt sett ur den synpunkten och inte alls speciellt förlåtande eller ens kärleksfullt.
Enligt Jesus är Satan fursten i alla världens länder, oberoende av religiösa ideer. Bara förstockade människor upplever världen som kärleksfull.

Vår värld är dömd och det kommer inte att finnas människor på jorden länge till. Också Satan och hans följe är dömda. Kärleksbudskapet är att det finns ett evigt och fullkomligt liv i en annan värld, dit alla som är värda ett evigt är välkomna.
Citera
2021-03-06, 14:04
Bannlyst
Om du är så väl insatt i bibeln vill jag att du direkt pekar ut de ställen i bibeln där det står att "satan är fursten i alla världens länder"

Jag förstår om du överdrev en smula. Men kommer du hit till religion med direkta osanningar, är du inte värd mer än avsky och missaktning.

Citat:
Enligt Jesus är Satan fursten i alla världens länder, oberoende av religiösa ideer. Bara förstockade människor upplever världen som kärleksfull.

Vår värld är dömd och det kommer inte att finnas människor på jorden länge till. Också Satan och hans följe är dömda. Kärleksbudskapet är att det finns ett evigt och fullkomligt liv i en annan värld, dit alla som är värda ett evigt är välkomna.
Citera
2021-03-06, 17:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Om du är så väl insatt i bibeln vill jag att du direkt pekar ut de ställen i bibeln där det står att "satan är fursten i alla världens länder"

Jag förstår om du överdrev en smula. Men kommer du hit till religion med direkta osanningar, är du inte värd mer än avsky och missaktning.
Matteus evangelium
4:8 Åter tog djävulen honom med sig, upp på ett mycket högt berg, och visade honom alla riken i världen och deras härlighet
4:9 och sade till honom: »Allt detta vill jag giva dig, om du faller ned och tillbeder mig.»
Johannes evangelium
12:31 Nu går en dom över denna världen, nu skall denna världens furste utkastas.
14:30 Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till;
16:11 i fråga om dom, ty denna världens furste är nu dömd.

Kan du tolka detta på annat sätt än att Satan är furste för hela världen och i alla världens länder?
Citera
2021-03-07, 06:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Om man frågar folk om Jesus budskap så får man antagligen svar som 'fred och kärlek' eller 'han dog för våra synder'. Men Jesus egna ord så som de är formulerade i evangelierna är inte ofta citerade.

Han är från en annan värld, som vi inte känner till, en värld utan stöld, förstörelse, lögner, förtal och trakasserier. Han lät sig födas som människa av en ung kvinna som blivit havande utan att vara gift, för att föra fram budskapet att vår värld styrs av Satan och hans demoner. Och att allt är dömt till undergång men att de som lever på ett sätt som är värdigt ett evigt liv är välkomna i den värld han är från.

Han samlade lärjungar omkring sig och visade Guds makt för att stärka deras tro. Han ville att de skulle vandra omkring i Israel och berätta vad de sett och hört. Berättelserna traderades muntligen och skrevs så småningom ner av personer som hört berättelserna.

Tyvärr så skrev de inte bara vad Jesus ska ha sagt utan la till andra berättelser, som att Maria skulle ha varit medveten om Jesus andliga ursprung, vilket motsägs av att hon försökte övertala honom att sluta sprida sitt budskap. Inte heller hans bröder trodde på honom och i Nasaret fanns de som ville döda honom för han utgav sig för att vara profet.

Är det inte dags att, efter tvåtusen år, sätta sig in i vad Jesus har att säga? Det borde höra till allmänbildningen om inte annat. Budskapet är helt konsekvent och kan utläsas av vad Jesus uttryckligen sägs ha sagt i evangelierna.
Citera
2021-03-07, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Är det verkligen så många? Hur många är det?
Vad menar du med intresserade av att förneka Gud? Är det detsamma som att förneka Gud? Eller bara ett intresse man har som man inte förverkligat?
Min kusin i Canada är flitig på Facebook med inlägg om ateism. Intressant läsa man får se fina reflektioner
Citera
2021-03-07, 07:51
Bannlyst
Givetvis får man ha sin religiösa tro bäst man vill, så klart!

Under hela mitt liv har jag starkt motsatt mig religion i mitt liv.

Kanske mitt liv varit annorlunda med en gud närvarande.

En av mina "gudar" var Christopher Hitchens. Ateist.

Han var främst känd för sin kritik av moder Theresa och hennes gammalmodiga katolska sätt att se på hur man måste plågas för att komma till himmelen.

Hitchens blev ursinnig på henne och skrev en bok kallad "God is not great"

- - -

Om ni vågar så gick han med på att bli torterad.
Det är en seriöst barnförbjuden film.

https://www.youtube.com/watch?v=4LPubUCJv58
Senast redigerad av Sommarglad 2021-03-07 kl. 08:22.
Citera
2021-03-07, 08:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuLuLuAh
Bli inte förvånad den tragiska dagen du inser att Profeten Jesus (سلامُ الله عليه) inte står på er sida.
Jag vet inte vilken sida du syftar på, men jag vet att jag står på hans sida.
Citera
2021-03-09, 15:35
Medlem
RedForces avatar
Citat:
Vad är trovärdig information?

Jämför:

10 personer som visar en broschyr som säger att det finns och bara finns jordgubbsglass (Kristendomen) på månen.

Du träffar ytterligare 10 personer som visar en annan broschyr som hävdar samma sak fast det är chokladglass (Islam) på månen.

Sen möter du 10 personer till som visar en broschyr där det står att det finns hur många smaker som helst på månen (hinduismen).

Nu står du med dessa broschyrer. Applicera logik och sunt förnuft och svara mig på vilken broschyr som är rätt eller motivera varför det inte finns anledning att tro någon av dem.

Välj en broschyr och motivera ditt svar.
Citera
2021-03-09, 17:29
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Om man frågar folk om Jesus budskap så får man antagligen svar som 'fred och kärlek' eller 'han dog för våra synder'. Men Jesus egna ord så som de är formulerade i evangelierna är inte ofta citerade.

Han är från en annan värld, som vi inte känner till, en värld utan stöld, förstörelse, lögner, förtal och trakasserier. Han lät sig födas som människa av en ung kvinna som blivit havande utan att vara gift, för att föra fram budskapet att vår värld styrs av Satan och hans demoner. Och att allt är dömt till undergång men att de som lever på ett sätt som är värdigt ett evigt liv är välkomna i den värld han är från.

Han samlade lärjungar omkring sig och visade Guds makt för att stärka deras tro. Han ville att de skulle vandra omkring i Israel och berätta vad de sett och hört. Berättelserna traderades muntligen och skrevs så småningom ner av personer som hört berättelserna.

Tyvärr så skrev de inte bara vad Jesus ska ha sagt utan la till andra berättelser, som att Maria skulle ha varit medveten om Jesus andliga ursprung, vilket motsägs av att hon försökte övertala honom att sluta sprida sitt budskap. Inte heller hans bröder trodde på honom och i Nasaret fanns de som ville döda honom för han utgav sig för att vara profet.

Är det inte dags att, efter tvåtusen år, sätta sig in i vad Jesus har att säga? Det borde höra till allmänbildningen om inte annat. Budskapet är helt konsekvent och kan utläsas av vad Jesus uttryckligen sägs ha sagt i evangelierna.

Jag ha funderat länge, men kan det vara att Jesus är inte en person? Utan att Jesus är en levnadsstil, tex som harmoni? Där du är jag och jag är du? Jag tro att Jesus är från vår värld, att Jesus ha varit aktuell i miljontals år medans den nya världen är ~2000 år gammal? Därför kan vi alla relatera till Jesus eftersom Jesus är lika inövad som våra sinnen, tex att vara Rädd, ledsen, arg och glad? Kan det vara så att vår nytid ha gjorde Jesus till en han, just för att ändra Jesus sanning? För Jesus är sanningen, och både du och jag vet hur sanningen fungera.

Det kan vara så att dessa som berättade om Jesus ha misstolkats, för så jag se Jesus passar in varenda människa här på jorden, oavsett färg. Jesus är kraften som ge allt liv här på jorden?

Jesus ge till och med möjlighet för muslimer och kristna att kunna börja älska varandra. Om de lättar lite på sin hårdkodade religion. Jesus kan till och med varit en religion, en för mäktig religion som maktsökare manipulerat till dagens religioner.

Dessa små ändringar gör att nutidens generationer som lär sig från egot kan tycka att religion är det som skadar oss och att Jesus inte finns. Eftersom varje människa med logiskt tänkande förstå att bibelns ord och de som snackas mellan varandra är för flummigt. Och ta avstånd utan att ens försöka förstå innebörden med det hela.
Senast redigerad av lejongadden 2021-03-09 kl. 17:52.
Citera
2021-03-09, 17:58
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Jämför:

10 personer som visar en broschyr som säger att det finns och bara finns jordgubbsglass (Kristendomen) på månen.

Du träffar ytterligare 10 personer som visar en annan broschyr som hävdar samma sak fast det är chokladglass (Islam) på månen.

Sen möter du 10 personer till som visar en broschyr där det står att det finns hur många smaker som helst på månen (hinduismen).

Nu står du med dessa broschyrer. Applicera logik och sunt förnuft och svara mig på vilken broschyr som är rätt eller motivera varför det inte finns anledning att tro någon av dem.

Välj en broschyr och motivera ditt svar.

Det du skriver är vad du kommit fram till under dina ynka år här på Jorden, och du ha också lärt dig att förmedla ett bra sätt i vad du tycker.

För mig är det som att du tolkat det hela på ett sätt som många andra kommit fram till, på ett sätt som att 1+1=3, sen dessa broschyr säger att 1+1=4 och 1+1=5, vilket är rätt? Det är som att säga att röd+vit färg bli blå eller grön. Fast sanningen är att röd+vit färg bli rosa.

I min värld låter det som du tro på allt som skrivs på internet utan att själv ta dig ann uppgiften att söka svaret. Eller kanske ska jag säga svårt för att förstå sanningen.
Senast redigerad av lejongadden 2021-03-09 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in