2021-03-05, 21:30
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagunder
Jag satte mig på knä en dag och bad. Jag bekände Jesus som min herre och min frälsare - bad om förlåtelse för mina synder och saker som jag gjort (och som jag ångrar hjärtligt). Det tog emot att göra det. Kändes konstigt. Framförallt för en som blivit upplärd att var man klarar sig självt. Men ändå kändes det rätt så jag fortsatte att be varje kväll. Började läsa bibeln med för att ta mig till budskapet. Antar att tron kom att växa till mig för idag tror jag helhjärtat på Jesus kristus.

Antar att man får lämna egot på sidan när man söker gud. Försöka lämna därhän saker som man lärt sig och lämna gamla tankemönster som man tenderar att upprätthålla (av trygghet kanske).

Vi lever i en narcissistisk tid. Mycket handlar om individen - om självet. Vilket gör det svårt för många att leva för annat. Vilket gör det svårt att leva för något större än en självt och leva för gud. Men kan jag finna så kan även du.

Alla snubblar vi på resan till honom. Men ge aldrig upp - om du verkligen vill finna honom.

Du och Jag, tillsammans med alla andra gör denna resa tillsammans. Resan som gå ut på att hitta Jaget. Som liten gör vi alla valet att på egen hand hitta sanningen om oss själva. Vilket gör att vi ta fel vägar som ge känslan av att vara vilsna och ensamma. När vi ge oss till Gud väljer vi att tro på Gud som också är anledningen till att Jaget blivit till. Gud har skapat Jesus och Jesus ha skapat Gud. Varje människa som just nu lever är ett frö som gro, och när vi blomstra ska vi bara som Jesus. Dessa som försöker leva som Jesus är de människor som är mest lyckliga.
Citera
2021-03-05, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
För att bli kristen behöver du bara bli med i en församling och säga och göra som de andra i församlingen säger och gör.

Att tro på Gud är något annat. Då ska du hellre söka i evangelierna än i kyrkorna. En bra början är att ta Jesus på allvar. Vad säger han?

Det stora är att tro utan att veta, men vartefter man sänker garden och öppnar sinnet så får man veta. Lite i taget.

Är det verkligen stort med en oreflekterad tro utan att veta???? För mig förefaller detta vara självbedrägeri.
Citera
2021-03-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Så kan det vara. Men många som jag pratat med har upplevt frälsningen, eller heliga ande, eller Jesus på ytterst påtagliga sätt... de har beskrivit det som ren lycka, att de började gråta, att de blev varma och pirriga, att de kände en enorm kärlek, att de kände sig upplysta och upplyfta osv. Jag känner absolut ingenting. Känner att det jag läser känns osannolikt. Men jag VILL ju TRO. Jag vill verkligen TRO. Men jag kan inte. Har testat olika samfund, kyrkor, bibelkurser osv men det händer liksom inget.

Gillade Hillsong för där kände jag i alla fall något, men det förstår ju jag med att det bara var musiken och stämningen. Inte den heliga ande på riktigt. Men jag drogs med och blev lite rörd.

Sannolikt tänker du rationellt och är intelligent. Men man kan njuta av av religion utan att tro på det........musiken är en väldigt bra väg.
Citera
2021-03-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45huddinge45
Om man nu tror att Gud skapade människan så anser jag att resultatet inte är något vidare. framförallt inte när man påstår att hen är allsmäktig. Om en produkt med så många skavankar som människan släpptes av en fabrik så fick den stänga. Varför skapade Gud människan med så många brister när han hade alla möjligheter att skapa något fulländat?

En bra och rationell tanke. En allvetande och allsmäktig Gud........som klantade till det så in åt helvete. För detta krävs kreativa bortförklaringar. Alla dessa är naturligtvis löjliga. Mest utvecklad är Jehovas vittnens bortförklaring........och därtill den mest löjliga och korkade; Gud valde bort sitt allvetande när han skapade människan.
Citera
2021-03-05, 22:22
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
En bra och rationell tanke. En allvetande och allsmäktig Gud........som klantade till det så in åt helvete. För detta krävs kreativa bortförklaringar. Alla dessa är naturligtvis löjliga. Mest utvecklad är Jehovas vittnens bortförklaring........och därtill den mest löjliga och korkade; Gud valde bort sitt allvetande när han skapade människan.

Det kan inte bero på att människan väljer bort Gud, genom att missförstå vad Gud är?
Citera
2021-03-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Det kan inte bero på att människan väljer bort Gud, genom att missförstå vad Gud är?

Suck...om Gud är allsmäktig borde han ha en viss pedagogisk skicklighet. Eller hur? Så, om Gud inte når fram till sin skapele (människan) så är p g a hans egen oförmåga eller ovilja, eller hur. Ty, om Gud skapat människan så borde han vet bättre om människors tänkande. Väldigt klantigt och psykologiskt okunningt av Gud.
Citera
2021-03-05, 22:35
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Suck...om Gud är allsmäktig borde han ha en viss pedagogisk skicklighet. Eller hur? Så, om Gud inte når fram till sin skapele (människan) så är p g a hans egen oförmåga eller ovilja, eller hur. Ty, om Gud skapat människan så borde han vet bättre om människors tänkande. Väldigt klantigt och psykologiskt okunningt av Gud.

Vi se inte Gud på samma sätt, det verka som att du se Gud som en Han och att "han" kan göra vad som helst när som helst. Låter lite som att du lever i en Hokus pokus värld. Tro du också att han är en saga och att han kan vandra på moln?
Citera
2021-03-05, 22:40
Medlem
Citat:
Vi se inte Gud på samma sätt, det verka som att du se Gud som en Han och att "han" kan göra vad som helst när som helst. Låter lite som att du lever i en Hokus pokus värld. Tro du också att han är en saga och att han kan vandra på moln?

Jag tror inte det.......det är en tro som är reserverad för bokstavstroende. Och det är sådana jag främst vänder mig till i debatten.
Citera
2021-03-05, 22:46
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Jag tror inte det.......det är en tro som är reserverad för bokstavstroende. Och det är sådana jag främst vänder mig till i debatten.

Finns det någon mening med livet enligt dig? Om ja, isåfall vad? Om nej, varför?
Citera
2021-03-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är vårat fel, från början var vi perfekta (typ). Men Gud straffade alla för det som Adam och Eva gjorde. Synd och skuld går i arv.

1 Om gud är allsmäktig, varför skapade han människor som syndar?
2 Vilken märklig syn att synd och skuld går i arv. Skulle jag ärva mina förfäders synd?
3 Vad menar du med skuld och skuld till vem?

Du skriver som om du lever i en annan värld...

PS Jag har inte heller förstått hur barnen till Adam och Eva kunde skaffa arvingar utan att begå incest..
Citera
2021-03-05, 23:04
Medlem
Citat:
Jesus är de första folket som byggde själen, de ha levt likadant under största delen av våra liv och därav ha stort inflytande på oss. De skapade Gud med deras högsta önskan att en dag få komma till Fadern. Detta gjorde att alla nya generationer kunde finna Gud om de levde som Jesus.

Hjärnan tillsammans med ryggraden inom dig utgör ormen som en dag tog sig upp på land och levde utan alla dagens sinnen, det som var utvecklat var känslan. Dagen när solen lös kunde ormen känna den positiva energin, och på natten utvecklades negativa känslorna. Detta fick ormen att tro att den positiva energin är de som skapat ormen själv, och måste vara Fadern. Att försöka ta sig till Fadern fick ormen att tro att där finns inga onda känslor, bara lycka och frihet.

Hur kommer ormen med i dialogen, det blir alltmer obegripligt...
Citera
2021-03-05, 23:08
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45huddinge45
1 Om gud är allsmäktig, varför skapade han människor som syndar?
2 Vilken märklig syn att synd och skuld går i arv. Skulle jag ärva mina förfäders synd?
3 Vad menar du med skuld och skuld till vem?

Du skriver som om du lever i en annan värld...

PS Jag har inte heller förstått hur barnen till Adam och Eva kunde skaffa arvingar utan att begå incest..

1. Eftersom människan som väljer Guds sida ge störst chans att hitta kärleken och genom att hitta kärleken kan människan återfödda sig.
2. Du ärver dina förfäders synder om de lär livet som de blev lärda. Du få ofta liknande perspektiv på livet.
3. Det få duden själv svara på

Ormen är vad alla rygg radade djur var från början innan de utvecklade sig själva till de rygg radade djur vi se idag.
Senast redigerad av lejongadden 2021-03-05 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in