2021-03-09, 15:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror han är skyldig, han har låtsats härma GM både före och efter mordet. Smart, lurade alla, inklusive mig. Men inte nu längre.

Härmade SE GM genom att "spegla honom" eller låtsades han bara härma GM? Jag vet att du inte vill svara på frågor, men "låtsas härma" är liksom next level i dumhet. Vad betyder det ens?
Citera
2021-03-09, 15:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Härmade SE GM genom att "spegla honom" eller låtsades han bara härma GM? Jag vet att du inte vill svara på frågor, men "låtsas härma" är liksom next level i dumhet. Vad betyder det ens?
Nej det var inget härmande, han var ju GM. Men för den som inte kan ta till sig det så blir det något slags "härmande".

Polisen borde ha insett att något var lurt när han påstod att han hört ett vittne berätta om "rock, handledsväska, glasögon och handledsväska" men något sådant fantastiskt vittnesmål fanns ju inte registrerat.

Polisen kunde verkligen inte lägga pussel, det hade SE helt rätt i.
Citera
2021-03-09, 15:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej det var inget härmande, han var ju GM. Men för den som inte kan ta till sig det så blir det något slags "härmande".

Polisen borde ha insett att något var lurt när han påstod att han hört ett vittne berätta om "rock, handledsväska, glasögon och handledsväska" men något sådant fantastiskt vittnesmål fanns ju inte registrerat.

Det framgår att det signalement första patrull på plats fick inte överensstämmer med vad som står i vittnesförhören. Dock säger många vittnen att polisen inte var intresserade av deras kontaktuppgifter.

En del vittnen berättar att de hört polisen på plats fått vittnesmål från andra närvarande. Det finns således flera vittnesmål som i efterhand inte går att rekonstrueras eftersom de inte registrerades.

Allt ger en samstämmig bild av att SE var där efter att mördaren lämnat platsen.
Citera
2021-03-09, 15:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det framgår att det signalement första patrull på plats fick inte överensstämmer med vad som står i vittnesförhören. Dock säger många vittnen att polisen inte var intresserade av deras kontaktuppgifter.

En del vittnen berättar att de hört polisen på plats fått vittnesmål från andra närvarande. Det finns således flera vittnesmål som i efterhand inte går att rekonstrueras eftersom de inte registrerades.

Allt ger en samstämmig bild av att SE var där efter att mördaren lämnat platsen.
Finns absolut inget som tyder på att SE var kvar, var har du hittat något sådant?
Citera
2021-03-09, 15:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Nej. Han polisen på pressträffen HM kunde verkligen inte lägga pussel. Det håller jag med om. Slutsatsen blev ju helt galen på pressträffen.

Om all teknisk bevisning saknas mot SE kan man säga att den pusselbiten saknas. Att inget vittne pekat ut SE som gärningsman gör att den biten också saknas. Att PU inte har bevisat att GM inte kan vara en okänd person som inte stannade kvar på och tvingade sina kontaktuppgifter på polisen på mordplatsen gör att också den biten saknas i pusslet.

Sedan toppade PU pusslet med att vända pusselbiten med ordningen på SEs utstämpling och samtal med väktaren åt fel håll.

Polisen kunde verkligen inte lägga pussel, det hade SE helt rätt i!
Citera
2021-03-09, 15:46
Medlem
Citat:
Ja LL kunde till och med tala om färgen på handledsväskan ytterligare ett antal år senare. Synd att minnet behövde fräschas upp via SE:s uppvisningar i TV och tidningar.

Det finns bara ett vittne som noterat handledsväskan då det begav sig. Det var YN som tack vare den springande mannens märkliga fipplande med väskan la märke till den, annars hade förmodligen hon också missat den.

Däremot kan ingen ha missat den vid SE:s egna rekonstruktioner, han håller fram den övertydligt.

Jo visst är hans vittnesmål kontaminerat, därför hänvisade jag innan till hans förhör från -86.

Jag tycker du talar emot dig själv angående väskan. Att inget vittne noterat handväskan på mordplatsen stärker väl knappast SE som GM?
Citera
2021-03-09, 15:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nej. Han polisen på pressträffen HM kunde verkligen inte lägga pussel. Det håller jag med om. Slutsatsen blev ju helt galen på pressträffen.

Om all teknisk bevisning saknas mot SE kan man säga att den pusselbiten saknas. Att inget vittne pekat ut SE som gärningsman gör att den biten också saknas. Att PU inte har bevisat att GM inte kan vara en okänd person som inte stannade kvar på och tvingade sina kontaktuppgifter på polisen på mordplatsen gör att också den biten saknas i pusslet.

Sedan toppade PU pusslet med att vända pusselbiten med ordningen på SEs utstämpling och samtal med väktaren åt fel håll.

Polisen kunde verkligen inte lägga pussel, det hade SE helt rätt i!
Japp och den enda PU han rimligen kunde betygssätta var PU/86 och den var inte duktig på att lägga pussel.
Citera
2021-03-09, 15:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Finns absolut inget som tyder på att SE var kvar, var har du hittat något sådant?

Du lever i en fantasivärld som tror att allt står i polisens protokoll. Det finns vittnen som uppger att de hört saker på brottsplatsen som inte går att finna i andra förhör.

Det betyder att det inte bevisar något att SE uppger att han hört saker på mordplatsen som inte återfinns i de andra vittnesmålen.

Hela YNs historia om hur mördaren såg ut lämnade hon till en polis på platsen i anslutning till mordet. Trots detta finns inte detta protokollfört utan hon hamnar på papper först två dagar senare. Hon bör ha talat om en väska. Kanske missförstod SE att det var en handledsväska.

Men det bygger på att SE var kvar på mordplatsen.
Citera
2021-03-09, 15:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Japp och den enda PU han rimligen kunde betygssätta var PU/86 och den var inte duktig på att lägga pussel.

Då får jag betygsätta PU/20. De var usla på att lägga pussel. De få bitar som inte saknades lade de åt fel håll.
Citera
2021-03-09, 15:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Jo visst är hans vittnesmål kontaminerat, därför hänvisade jag innan till hans förhör från -86.

Jag tycker du talar emot dig själv angående väskan. Att inget vittne noterat handväskan på mordplatsen stärker väl knappast SE som GM?
Nej ingen hann självklart notera den, i bästa fall hann man få en skymt av en figur med något halvlångt plagg som försvann in i gränden. Inte minst alla olika varianter av huvudbonad talar för det, det var inte lätt att hinna med, så att säga.

YH däremot kunde relativt ostört betrakta mannen med den fladdrande knälånga rocken och fipplandet med handledsväskan. Ganska lätt att första om man tänker efter, prova ska du se.

Om SE skulle varit på platsen i 10 minuter istf 10 sekunder hade det varit en annan sak.
Citera
2021-03-09, 16:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej ingen hann självklart notera den, i bästa fall hann man få en skymt av en figur med något halvlångt plagg som försvann in i gränden. Inte minst alla olika varianter av huvudbonad talar för det, det var inte lätt att hinna med, så att säga.

YH däremot kunde relativt ostört betrakta mannen med den fladdrande knälånga rocken och fipplandet med handledsväskan. Ganska lätt att första om man tänker efter, prova ska du se.

Om SE skulle varit på platsen i 10 minuter istf 10 sekunder hade det varit en annan sak.

Och ändå har inget endaste vittne pekat ut SE som GM.... Domstolar lägger vikt vid detta då all annan bevisning saknas. SE borde grävas upp och förlåtas av KP personligen för den felaktiga presskonferensen.
Citera
2021-03-09, 16:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vad spelar piplängden på vapnet för roll när det gäller SEs skuld? Ingen har kunnat presentera skuggan av en koppling mellan SE och ett vapen oavsett piplängd så piplängden har ingen inverkan på hur trolig SE är som GM.

SE är en hopplös hypotes som GM oavsett piplängd.
Kan väl vara intressant ändå att fundera över vilken typ av revolver som kan ha använts, även om det kanske inte direkt har med någon sådan "skuldfråga" att göra. Om jag hade jobbat på dåvarande FMV så hade jag nog försökt sno med mig den där modellen i lättmetall med 2" pipa. Jag har inte sett någon riktig dokumentation som visar varför en sådan inte skulle kunna vara aktuell, så tillsvidare lutar i alla fall jag åt att just en sådan mycket väl kan ha använts.

http://chefsingenjoren.blogspot.com/2011/03/gott-om-vapen.html

https://www.gp.se/nyheter/det-h%C3%A4r-%C3%A4r-skandiamannen-stig-engstr%C3%B6m-utpekad-som-palmes-m%C3%B6rdare-1.29238080
Senast redigerad av Draifos 2021-03-09 kl. 17:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in