2021-03-09, 07:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Läs Lukas 6 vers 27 och 28. Där står det att du skall älska din fiende. Välsigna den som förbannar er står det.

Vilken Bibel läser du?
Nej, vi ska inte älska de som Gud hatar. Vi ska heller inte välsigna dem.
Älskar du satans synagoga? Ber du för dem?
Citera
2021-03-09, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Det är exakt samma bud. Är du en sån där NT-judeokristen, eller?
Nej, det är det inte. Jesus bud är odefinierade, medan Moses bud är tydligt definierade och måste tolkas.

Lagen framkallar vrede; utan lag ingen överträdelse. Rom 4:15

Utan lag är inget domslut hugget i sten utan upp till Herrens diskretion. Därför står det att Herren KAN förlåta ALLA våra synder. En lag hade tvingat Herren att döma efter lagen.
Citera
2021-03-09, 07:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, det är det inte. Jesus bud är odefinierade, medan Moses bud är tydligt definierade och måste tolkas.

Utan lag är inget domslut hugget i sten utan upp till Herrens diskretion. Därför står det att Herren KAN förlåta ALLA våra synder. En lag hade tvingat Herren att döma efter lagen.
Det är exakt samma bud; "Du ska älska din nästa".
Citera
2021-03-09, 08:06
Medlem
Citat:
Det är exakt samma bud; "Du ska älska din nästa".
Förutom alla tillägg och tolkningar Moses och alla efter honom gjorde. Jesus bud att älska sin nästa är inte hugget i sten, vilket Moses bud är enligt dina egna exempel och de tolkningar Moses fick från Gud. Utan lag ingen överträdelse. Det blir betydligt enklare att förlåta sin nästa då. Svårt att fatta eller?
Citera
2021-03-09, 08:35
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Nej, vi ska inte älska de som Gud hatar. Vi ska heller inte välsigna dem.
Älskar du satans synagoga? Ber du för dem?

Satans synagoga. Vad är det för nått?
Jag är inte ens kristen. Jag är universalist. Gud är större en nån religion. Kristendomen är också en religion.
Den bygger på rädsla.
Citera
2021-03-09, 09:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Satans synagoga. Vad är det för nått?
Jag är inte ens kristen. Jag är universalist. Gud är större en nån religion. Kristendomen är också en religion.
Den bygger på rädsla.
Vad menar du med att Gud är större än någon religion? Svårt att greppa ditt tänk när du skriver bara det.
Citera
2021-03-09, 12:11
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad menar du med att Gud är större än någon religion? Svårt att greppa ditt tänk när du skriver bara det.

Alla tror ju att just deras religion är den rätta.
"Min Gudsbild är den rätta! Alla andra miljarder människor på Jorden har fel!"

Gud kastar ingen i helvetet bara för att han/hon är hindu eller muslim.
För det första så finns det inget helvete. Varför skulle en Gud som skall vara kärlek skapa en plats där folk plågas?
Citera
2021-03-09, 12:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Alla tror ju att just deras religion är den rätta.
"Min Gudsbild är den rätta! Alla andra miljarder människor på Jorden har fel!"
...
Så du tycker att alla borde tycka så här:
"Min Gudsbild är den felaktiga! Alla andra miljarder människor på Jorden har rätt!".
Då vore det hög mysfaktor, fröjd och gamman.
Eller hur hade du tänkt dig det hela, egentligen?
Citera
2021-03-09, 14:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Enligt det gamla förbundet måste ouppsåtliga synder sonas med syndoffer. Detta finns tydligt föreskrivet, och blodet av detta ska bäras av översteprästen in i det allra heligaste i tältet/ templet inför Guds ark.

Så lagen frambringar vreden, för dess syfte är att få oss att söka Kristus (tro) och hålla dem som står utanför löftesförbundet under vreden. Templet är ju förstört och arken sedan länge väck.

Det nya förbundet är Jesu syndoffer. Därför blir kyrkan rättfärdig i Hans blod. Om lagen inte längre gällde i nya förbundet hade ju inte Messias behövt dö.
Senast redigerad av LadySweden 2021-03-09 kl. 15:00.
Citera
2021-03-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om lagen inte längre gällde i nya förbundet hade ju inte Messias behövt dö.
Det är precis därför Jesus dog, för att rädda oss från lagens förbannelse. Alla vet nämligen att alla syndar och bryter mot lagen.

Jag kastar inte bort Guds nåd; om lagen kunde ge rättfärdighet hade ju Kristus inte behövt dö. Gal 2:21

Men över alla dem som litar på laggärningar vilar en förbannelse; det står ju skrivet: Förbannad är var och en som inte håller sig till allt som står skrivet i lagens bok och fullgör det.Och klart är att ingen blir rättfärdig i Guds ögon genom lagen, ty den rättfärdige skall leva genom tron, och lagen bygger inte på tron: det heter ju att den som håller buden skall leva genom dem.Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att för vår skull ta förbannelsen på sig, som det står skrivet: Förbannad är var och en som hängs upp på en träpåle. Gal 3:10-13
Citera
2021-03-09, 15:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är precis därför Jesus dog, för att rädda oss från lagens förbannelse. Alla vet nämligen att alla syndar och bryter mot lagen.

Jag kastar inte bort Guds nåd; om lagen kunde ge rättfärdighet hade ju Kristus inte behövt dö. Gal 2:21

Men över alla dem som litar på laggärningar vilar en förbannelse; det står ju skrivet: Förbannad är var och en som inte håller sig till allt som står skrivet i lagens bok och fullgör det.Och klart är att ingen blir rättfärdig i Guds ögon genom lagen, ty den rättfärdige skall leva genom tron, och lagen bygger inte på tron: det heter ju att den som håller buden skall leva genom dem.Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att för vår skull ta förbannelsen på sig, som det står skrivet: Förbannad är var och en som hängs upp på en träpåle. Gal 3:10-13
Ja, alla utom Jesus har begått synd och måste därför sona synden via en av Gud insatt överstepräst i Guds hus som bär fram blod inför arken. Varför? Jo; för så säger lagen.

Synd finns dock även utan lag, men utan lag finns ingen överträdelse. Israel och Edom hålls under lagen som gavs till Mose. Ismail hålls under lagen given till Muhammed. Allt efter förbundet om omskärelsen som gavs Abraham.

Jesus dog för Israel. Dvs; Jesus är Israels syndoffer.
Citera
2021-03-09, 15:18
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Så du tycker att alla borde tycka så här:
"Min Gudsbild är den felaktiga! Alla andra miljarder människor på Jorden har rätt!".
Då vore det hög mysfaktor, fröjd och gamman.
Eller hur hade du tänkt dig det hela, egentligen?

Jag vet ingenting. Det är väl kanske så folk skall tänka

Dom riktigt radikala kristna tror ju att dom ortodoxa judarna kommer att hamna i helvetet.
Detta trots att dom egentligen tror på samma Gud.
Så enligt dom så kommer alltså judarna att brinna där nere bredvid Hitler.

Vilken sjuk ironi.
Och sånt här tutar dom i sina barn.
Det är sjukt tycker jag.
Jag gillar inte Kristendomen. Den bygger på rädsla.
Gör som Gud säger eller plågas för evigt.
Det är som en ondskefull diktator.
Hur folk kan tro på detta är en gåta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in