2021-03-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Just det. Speciellt inte i en klippskreva.
Det jag kastade en gång på Tornön hördes inte så högt Men pappgubbarna 20 meter därifrån i gropen vi kastade blev perforerade.
Pangar man av en granat där,så nog hörs det tillräckligt långt för att nå närliggande fastigheter.
Även om det sker i skrevan
Citera
2021-03-09, 13:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Nej, jag spekulerar mest. Jag sitter inte på svaret, utan det var mer tänkt som en fråga.

Jag tänker att bombgruppen tillkallas i alla möjliga situationer där man kanske hittat en väska eller föremål som man av någon anledning vill att bombgruppen kollar så att det inte är något farligt innan vanlig polis jobbar vidare på platsen. Om man dessutom har anledning att tro att kvarlevorna man hittat skulle kunna komma från någon med DA:s militära bakgrund kanske man är extra försiktig.

Sen tänker jag att just bombgruppen har tillgång till unik utrustning såsom fjärrstyrda bombrobotar, kameror mm. som kan vara bra att ha för att komma åt att se närmre på något fynd i oländig terräng eller på svåråtkomlig plats. Typ skicka in en teleskop-kamera eller liknande i nån klippskreva eller så.

Att bombgruppen tillkallades beror enbart på att kroppen inte var i helt skick när det hittades. Det är bombgruppens uppgift att undersöka om skadorna beror på sprängämnen eller annan yttre påverkan som framförallt djur.
Citera
2021-03-09, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead66a
Pangar man av en granat där,så nog hörs det tillräckligt långt för att nå närliggande fastigheter.
Men även om det hörs så krävs det att någon lyssnar, noterar och reagerar. Där jag bor så smäller det dagligen av olika orsaker. Alltifrån vägbyggen till okynnessmällande av fyrverkerier. Jag skulle inte reagera på en dämpad smäll oavsett tid på dygnet.
Citera
2021-03-09, 13:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead66a

Ser du några närliggande fastigheter där så mät avståndet på Google map.
Jag ser ingen.

Edit

1,36 km till Åvavägen 65 är nog närmast.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-03-09 kl. 14:24.
Citera
2021-03-09, 14:03
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Att bombgruppen tillkallades beror enbart på att kroppen inte var i helt skick när det hittades. Det är bombgruppens uppgift att undersöka om skadorna beror på sprängämnen eller annan yttre påverkan som framförallt djur.
Nej, det görs på rättsmedicin
Citera
2021-03-09, 14:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunchrast
Tyresta är ju rätt stort! Vet nån vart i Tyresta han hittades?
(Tråden är ju rätt lång, pallar inte skrolla igenom)

Sök i tråden efter ordet googla så hittar du koordinaterna.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-03-09 kl. 14:24.
Citera
2021-03-09, 14:05
Medlem
Har svårt att få ihop hur det ser ut på fyndplatsen?
Är det helt omöjligt att han halkat eller nått o hamnat där? Eller man kommer endast in i skrevan genom att krypa in?
Citera
2021-03-09, 14:11
Medlem
Gissar på att han satt upp för höga mål utifrån en uppblåst självbild som sen inte blivit förverkligat. Verkligheten blev mindre framgångsrik och glamorös än vad han förutspådde, så han valde att lämna förnedringen genom att ta livet av sig.

Livet som jägare sög väl. Dålig lön och arbetsförhållanden, och inte alls i nivå med en så kapabel man som han. Och inte ville han förnedra sig genom att sätta sig på skolbänken igen.
Citera
2021-03-09, 14:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Nej, det görs på rättsmedicin

Rättsmedicin kan inte göra någon sådan platsundersökning utan den uppgiften ligger på bombgruppen. Eftersom man inte vet om dödsorsaken kan vara en explosion och att det då kan finnas odetonerade sprängämnen kvar som kan vara farliga så inleder man alltså med en undersökning av bombgruppen.
Citera
2021-03-09, 14:18
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Gissar på att han satt upp för höga mål utifrån en uppblåst självbild som sen inte blivit förverkligat. Verkligheten blev mindre framgångsrik och glamorös än vad han förutspådde, så han valde att lämna förnedringen genom att ta livet av sig.

Livet som jägare sög väl. Dålig lön och arbetsförhållanden, och inte alls i nivå med en så kapabel man som han. Och inte ville han förnedra sig genom att sätta sig på skolbänken igen.

Jägare är en riktigt tuff utbildning... det är inte alla som klarar av att ta jägarbågen... så så jävla dåligt var de inte.
Citera
2021-03-09, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
Nej, såklart inte. Däremot kunde befälen göra en komprimerad version av jägarutbildningar, av de själva skämtsamt refererade som "saft-och-bulle". Ingen aning om det fortfarande är så, det var några år sedan nu.

Det är FJS utbildningstecken som kan erhållas genom saftåbullekursen, om man är offficer. Namnet kommer sig inte av att kursen är ett enkelt saftkalas, utan av att det enda deltagarna får förtära under hela kursen, på sin höjd är lite saft och någon bulle.
Citera
2021-03-09, 14:32
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airoi
Nä men en kropp som ruttnat i 3 månader håller knappt ihop, djur kan ha flyttat på delar. Hur många kroppsdelar har du, sitter de ihop? https://www.bildtagg.se/bild/0ipycvcku9xr5g7100gkq92h

Exakt! Vems kroppsdelar sitter ens ihop från första början?

Lejon, hyenor, gamar- eller vänta lite - det var Tyresta nationalpark vi diskuterade och inte Afrikas savanner kanske nån igelkott som vaknat från sin dvala på sin höjd.

Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
En användare i tråden gick till platsen och hittade ytterligare kroppsdelar + pannlampa som polisen missat.

Som inte har någonting med Arda att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av poolplasker
Jag har ingen egen teori och jag tror inte mer på det ena eller det snarts. Men är det ingen annan än jag som funderat över hur pannlampan kan vara så fin och intakt om han nu sprängt sig själv i bitar? Dessutom i en trång skreva.

Det var inte hans pannlampa.

Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Var det självmord?

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av cinnamontree
Jag är inte psykolog eller expert på ämnet självmord. Men rent generellt tar ju inte en person självmord genom att skutta ner i ett klippskrev under en löprunda. Samt han har ju tillgång till diverse vapen? Han skulle kunnat skjuta sig själv eller hoppat från en hög byggnad etc om han velat döda sig själv. I vilket fall som helst tror jag inte på självmordsteorierna alls.

Självmord medelst sprängning enligt vissa som påstår sig ha förstahandsinfo, annars ligger väl en kula i huvudet närmast till hands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in