2021-03-09, 12:54
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så kan det vara, men en myndighet får aldrig ljuga, oavsett syfte. Jag motsätter mig speciellt att de hittade på en massa faror med munskyddet, samt påstod att det inte var effektivt. Samma gäller ju skolorna - de ljög länge om att barn inte smittar, inte smittas, och inte kan bli sjuka i covid - för att kunna ha skolorna och daghemmen öppna, av politiska orsaker som inte hade något med pandemin att göra. Nu har de (FHM) i stället ingen trovärdighet kvar. Varför skulle vi ta på oss de kliande tygbitarna NU, och virra omkring med igenimmade glasögon, liksom?

Ja, det har jag sagt hela tiden, att vi borde ha stoppat inresande då i början. Samt infört munskyddsplikt, som sagt.

Jo, och nu kommer dom antagligen plåga er med alla möjliga «hittepågrejer» i lång tid, länge efter att det har nån betydelse. Det här för att framstå som duktiga och inte handlingsförlamade när kampen verkligen stod liksom. Två enkla grepp när det gällde var allt som behövdes.. Men nej, total patetisk förlamning. Och massor med lögner.
Citera
2021-03-09, 13:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag tror att smittorisken är störst från barnen - de drar hem smittat till familjen.
edit: FHM vill inte erkänna det för de vill inte stänga skolorna.

Inte osannolikt att skolbarn är en kategori som sprider smittan mellan kluster(familjer).

Finns knappast att få tag på, men studier som visar uppmätta halter virus i olika typer av inomhusmiljöer. Det bör vara minst lika viktigt att veta var risken att smittas är som störst som att veta vem som bär smitta, om man nu vill sätta in punktåtgärder med fakta som utgångspunkt istället för att kasta ur sig förbud på vinst eller förlust.

Kan man mäta virus i avloppsvatten bör man kunna mäta i inomhusmiljöer.
Citera
2021-03-09, 13:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Från det ena till det andra: jag såg en dokumentär om vad som skedde i Ischgl i början på pandemin. Myndigheterna informerades om att det spreds SARS2 i byn men valde att hålla tyst för att inte skada ekonomin. Det uppskattas att 6,000 personer smittades under loppet av några dagar för att sedan återvända till sina hemländer när Österrike på regeringsnivå till slut valde att stänga resorten med en timmas varsel. Flera personer hävdar att det KAN ha varit Ischgl som fungerade som den hub-spridare som satte spiken i kistan för både europa och USA.

Reportaget är bland det absolut sjukaste jag sett.

https://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/m000t2n9/our-world-ischgl-the-superspreader-ski-resort
Citera
2021-03-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Från det ena till det andra: jag såg en dokumentär om vad som skedde i Ischgl i början på pandemin. Myndigheterna informerades om att det spreds SARS2 i byn men valde att hålla tyst för att inte skada ekonomin. Det uppskattas att 6,000 personer smittades under loppet av några dagar för att sedan återvända till sina hemländer när Österrike på regeringsnivå till slut valde att stänga resorten med en timmas varsel. Flera personer hävdar att det KAN ha varit Ischgl som fungerade som den hub-spridare som satte spiken i kistan för både europa och USA.

Reportaget är bland det absolut sjukaste jag sett.

https://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/m000t2n9/our-world-ischgl-the-superspreader-ski-resort
Funkar inte i Sverige :-(
Citera
2021-03-09, 13:38
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Gå genom en proxy, då - välj en med server i Storbritannien.

EDIT: det hjälper inte. Man måste vara registrerad på BBC. Synd!
Senast redigerad av Merwinna 2021-03-09 kl. 13:41.
Citera
2021-03-09, 13:40
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Valfri vpn.
Citera
2021-03-09, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 40
Nya fall: 11 031

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 57, 59, 63, 74, 221, 240, 270, 237.
Senaste tisdagssiffror nya fall: 11 821, 10 948, 9 472, 8 128, 9 694, 9 135, 9 799, 17 418.
Citera
2021-03-09, 14:01
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
”Kraftig ökning”

Jo men tjena. Ser man på hela Sverige så finns det en svagt uppåtgående trend.

Givet perioden som vi är på väg in i och att vaccineringen kommer ta ordentlig fart inom kort så finns det inte mycket som pekar åt att vi får ett likadant mars-april som förra året.

Enda risken är om folk totalt skiter i alla förebud när det börjar vända neråt om ett par veckor. Då kommer det nog bli bakslag.
På lite mer en en månad har antal smittade stigit så mycket som motsvarar hälften av den minskning vi såg efter nyår. Det betyder att om inget görs (förutom typ förbjuda mer en en person att äta vid samma bord på restauranger som inte har egen ingång) så är vi tillbaka i samma sits om en månad. Fast det är ytterst osäkert att skriva så, då mutationer och vaccinationer kan spela stor roll. Det blir ju vår också.

Jag skulle vilja påpeka att vi hade en ganska kraftig nergång efter nyår. Vad vill du då kalla halva den? Ska vi enas om att ökningen av nya fall är en halvt kraftig ökning då?
Citera
2021-03-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 40
Nya fall: 11 031

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 57, 59, 63, 74, 221, 240, 270, 237.
Senaste tisdagssiffror nya fall: 11 821, 10 948, 9 472, 8 128, 9 694, 9 135, 9 799, 17 418.

Stadig nedgång av avlidna om man bara går på rapporteringsdatum 7 veckor på raken nu.
Citera
2021-03-09, 14:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
VPN?
Citera
2021-03-09, 14:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Gå genom en proxy, då - välj en med server i Storbritannien.

EDIT: det hjälper inte. Man måste vara registrerad på BBC. Synd!
Du kan regga vilken email adress som helst.
Citera
2021-03-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du får sannolikt leta reda på en person som hävdat att personer under 65 år "arbetsföra ensamma kommer överbelasta vården" och fortsätta din dumdebatt med den personen.

Hope that helps.

Trodde diskussionen handlade om just behovet av vaccin i just den gruppen för att undvika övebelasta vården, vad dum jag måste vara...

När gruppen +65 är vaccinerad tillsmmans med riskgrupper har behovet av restriktioner ur ett medicinskt perspektiv upphört, då är det bara att öppna samhället igen och låta de som fortfarande känner ett behov eller vilja att vaccinera sig göra det samtidigt som vi lever vidare i ett normalt, öppet samhälle, kvarvarande restriktioner är då politiska.

Datan är tydlig i det avseendet, ej justerat för den obefintliga testningen våren 2020 eller den naturliga befintliga korsimmuniteten eller den infektionsimmunitet som redan finns i det svenska samhället klarar vården "anstormingen" av de friska, arbetsföra under 65 utan att en enda vaccinerats.

Ni hävdar att denna grupp absolut måste vaccineras för vårdens skull samtidigt som Ni lägger denna kommentaren, Ni är en påverkansoperation.

Sars cov2 kommer inte försvinna, befolkningsgruppen belastar inte vården och den gruppen som gör det (65+) är vaccinerade, har genomgången sjukdom eller redan avlidit, av vilken anledning skall de friska under 65 då vaccineras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in