Citat:
Ursprungligen postat av
Kyle Lucas
1. Rinkeby/Tensta
2. Ronna och andra södertälje getton
2. Jordbro
3. Norsborg/Fittja/Alby/Hallunda
4. Husby
5. Rågsved
6. Bredäng
7. Nickstahöjden
8. Solberga
9. Östberga
10. Skarpnäck
11. Akalla
12. Hagsätra
13. Brandbergen
14. Västerhaninge getton
15. Tumba getton
Varken Hagsätra eller Bredäng är någon större katastrof tycker jag, men förorts-feelingen är stark där. Jag tycker Märsta och Flemingsberg kvalar in på två riktigt sunkiga och därtill läskiga förorter. Flempan upplevs lite trevliga pga Södertörns och att det är alltid är rörelse av alla möjliga människor där. Vårby Gård är tveksamt att röra sig i, även om jag frekventerade där mycket när jag skulle köpa droger. Likaså Kista är åt det sunkigare hållet.
De givna Rinkeby/Tensta/Akalla behöver man ju knappast ta upp. Hallonbergen och Rissne är inte heller några trevliga områden.
För mig ligger dock Märsta på plats 1 av vidrigast förort pga kriminalitet, mord, droger, babbar och polisen som alltid befinner sig lite för långt bort. Södertälje kan säkert kvala in där också men jag har som tur är sluppit befinna mig där fler än 2 gånger. Sollentuna känns tryggare pga polishuset som ligger vid stationen och Upplands Väsby har iaf en låtsas-fasad av välstånd och trygghet, men rör man sig lite längre in i Väsby är det nästan lika vidrigt som Märsta. Däremot är det så pass nära E4:an att det känns lätt att ta sig dit och därifrån. Samma sak kan man inte säga om Märsta.