2021-03-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Alla är lika dåliga förutom de mest välbärgade som Djursholm, Lidingö och Saltsjöbaden.

Bromma, Täby (Hägernäs), Nytorp (Trångsund), Sigtuna, Danderyd, Gamla enskede, Värmdö sov. Finns många fina områden.
Citera
2021-03-09, 10:45
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Bromma, Täby (Hägernäs), Nytorp (Trångsund), Sigtuna, Danderyd, Gamla enskede, Värmdö sov. Finns många fina områden.

Finns också många dåliga områden i dessa områden.
Citera
2021-03-09, 10:53
Medlem
Istället för en vallgrav har man omringat sthlm med en ring av nogo-zon

Vilket är säkraste vägen in på cykel?
Citera
2021-03-09, 11:14
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det finns nog många goda kandidater. I norra Sthlm finns flera stycken i södra Järfällafältet t.ex. Rinkeby. Och i sydvästra Sthlm har ju Botkyrka också några kandidater, t.ex. Fittja.

Helt enig med dig.
Citera
2021-03-09, 11:17
Medlem
Var jag helst inte sätter min fot. Bott på några ställen varit på alla ställen.

1. Rinkeby/Tensta
2. Ronna och andra södertälje getton
2. Jordbro
3. Norsborg/Fittja/Alby/Hallunda
4. Husby
5. Rågsved
6. Bredäng/Skärholmen/Vårberg/Sätra
7. Nickstahöjden
8. Östberga
9. Solberga
10. Skarpnäck
11. Akalla
12. Hagsätra
13. Brandbergen
14. Västerhaninge getton
15. Tumba getton
Senast redigerad av Kyle Lucas 2021-03-09 kl. 11:22.
Citera
2021-03-09, 11:24
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyle Lucas
1. Rinkeby/Tensta
2. Ronna och andra södertälje getton
2. Jordbro
3. Norsborg/Fittja/Alby/Hallunda
4. Husby
5. Rågsved
6. Bredäng
7. Nickstahöjden
8. Solberga
9. Östberga
10. Skarpnäck
11. Akalla
12. Hagsätra
13. Brandbergen
14. Västerhaninge getton
15. Tumba getton

Varken Hagsätra eller Bredäng är någon större katastrof tycker jag, men förorts-feelingen är stark där. Jag tycker Märsta och Flemingsberg kvalar in på två riktigt sunkiga och därtill läskiga förorter. Flempan upplevs lite trevliga pga Södertörns och att det är alltid är rörelse av alla möjliga människor där. Vårby Gård är tveksamt att röra sig i, även om jag frekventerade där mycket när jag skulle köpa droger. Likaså Kista är åt det sunkigare hållet.

De givna Rinkeby/Tensta/Akalla behöver man ju knappast ta upp. Hallonbergen och Rissne är inte heller några trevliga områden.

För mig ligger dock Märsta på plats 1 av vidrigast förort pga kriminalitet, mord, droger, babbar och polisen som alltid befinner sig lite för långt bort. Södertälje kan säkert kvala in där också men jag har som tur är sluppit befinna mig där fler än 2 gånger. Sollentuna känns tryggare pga polishuset som ligger vid stationen och Upplands Väsby har iaf en låtsas-fasad av välstånd och trygghet, men rör man sig lite längre in i Väsby är det nästan lika vidrigt som Märsta. Däremot är det så pass nära E4:an att det känns lätt att ta sig dit och därifrån. Samma sak kan man inte säga om Märsta.
Citera
2021-03-09, 11:29
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Nej det gör det inte, det kanske finns något halvsunkigt i Nacka eller Sigtuna men det är inga områden som platser i denna tråd, speciellt inte inte i Danderyd eller Täby.
Citera
2021-03-09, 11:33
Medlem
Citat:

Bromma- Nockeby/hov, Äppelviken, Judarnområdet. Täby- Hägernäs. Trångsund - Nytorp. Sigtuna - Sigtunadelen (inte Märsta!). Danderyd - Stocksund och Svalnäs, Gamla Enskede. Nacka - Kummelnäs och Saltsjö-Duvnäs, Vaxholm - trädgårdsstaden.
Citera
2021-03-09, 11:38
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Nej det gör det inte, det kanske finns något halvsunkigt i Nacka eller Sigtuna men det är inga områden som platser i denna tråd, speciellt inte inte i Danderyd eller Täby.

Åkerbyvägen i Täby och Mörbyleden i Danderyd.
Citera
2021-03-09, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Bromma- Nockeby/hov, Äppelviken, Judarnområdet. Täby- Hägernäs. Trångsund - Nytorp. Sigtuna - Sigtunadelen (inte Märsta!). Danderyd - Stocksund och Svalnäs, Gamla Enskede. Nacka - Kummelnäs och Saltsjö-Duvnäs, Vaxholm - trädgårdsstaden.

Vad är detta för lista? Har du rent random hävt ur dig de områden du känner till i respektive kommun?Eller menar du att Äppelviken, Svalnäs, Nockebyhov, etc kvalar in på listan över värsta områdena i Sthlm?

Vänligen
Mathias
Citera
2021-03-09, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Den här tråden kommer sluta precis som alla andra bästa/sämsta området-trådar.

Av det enkla skälet att ytterst få har ett helhetsgrepp över hela 08-området utan pratar mest i egen sak ut i från sina egna erfarenheter från 3-4 förorter. På samma vis som ytterst få känner till allt om alla orter i Värmland och Dalarna med 5.000-100.000 innevånare. Det finns folk som bott ett helt liv i Borlänge och knappt satt sin fot i Falun. På samma vis funkar det här, få som bor i Fittja eller Jordbro har något skäl att åka till Rinkeby eller Skarpnäck.

Och som vanligt slutar det med att det man inte känner till framstår som läskigare än det man är bekant med.

Kan känna exakt samma känsla i innerstan. Fast här är det akademiker som glor så att ögonen håller på att ploppa ut ur huvudet så fort man råka avvika en millimeter från akademiker-klanens normer.

Sen är det väl lite upp till dig själv också. För att veta att du var konstant iakttagen antar jag att du själv också iakttog dom konstant och det är väl lika provocerande för dom som för dig.

Sköter man sitt, inte beter sig som om man är på ett zoo och snubblar runt och blänger på allt och alla vågar jag nog påstå att dom flesta förorter är helt ok.

Tack för ett av de vettigaste inläggen jag någonsin läst på detta forum.

Befann mig i en av Stockholms "lugna fina förområden" på en lugn gata och skulle lasta in saker i en bil. Tanter kom förbi och frågade vad jag höll på med, ett ungt vitt högutbildat "nu har vi också skaffat barn!"- par med barnvagn stod och "höll på med saker" 5 meter ifrån mig i fem minuter medan de stirrade på vad jag gjorde och folk stod säkert i fönstren och stirrade. I N G E N erbjöd sig att hjälpa till. Typiskt svenskar.
Citera
2021-03-09, 11:48
Medlem
Klas-Vegass avatar
Som sörlänning slås jag av hur ofta Märsta nämns i samband med brott.
Jag vet att det ligger en bit från stockholm men jag betraktar det som förort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in