2021-03-09, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead66a
Dock återstår frågan iom att köttbiten låg så nära direkta fyndplatsen ute i det fria. Miss av polisen,ett fynd som inte är intressant för utredning

Förmodligen inte intressant eftersom kroppen var i ett stycke.
Citera
2021-03-09, 10:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Han var säkert en elitsoldat men på SVT stod det att han var fyra kurser ifrån att bli jägarsoldat.

Vad konstigt. Enligt Expressen så var han en erfaren jägarsoldat som utbildade andra till att bli jägarsoldater:

Citat:
31-årige Deniz Arda är en av svenska försvarets mest meriterade och erfarna jägarsoldater.

Han har varit kustjägare i flera år och har varit stationerad i Arvidsjaur. De senaste åren har han dock bott i Stockholm, där han varit med och utbildat nya kustjägare.

För knappt två veckor sedan skulle han flyga till Arvidsjaur för utbildning av nya jägarsoldater – men dök aldrig upp.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/det-vi-vet-och-inte-vet-om-deniz-forsvinnande/
Citera
2021-03-09, 10:39
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Han kanske har fejkat sin död och gått med i någon hemlig elit soldat grupp.

typ expendables stuff

Mer troligt att han snubblade/ halkade nerför stupet med huvudet före och hamnade i klippskrevan
Citera
2021-03-09, 10:41
Medlem
Kan det inte vara så att han upplevt hemskheter och fördärv när han varit ute i fält eller själv agerat på ett sätt som är etiskt fel?

Jag tänker genast trauma, specifikt PTSD!
Citera
2021-03-09, 10:43
Medlem
K.Blomkvists avatar
Lite frågor utan svar:

Jag har inte följt denna tråden till fullo, tyvärr.
Kanske någon kan fylla i.

1: Hur tog han sig till löprundan?
2: Hade han en plats bokad till Arvidsjaur?
3: Vad var syftet med en militärövning i Arvidsjaur?
Citera
2021-03-09, 10:45
Medlem
ursprungligens avatar
Dock återstår frågan iom att köttbiten låg så nära direkta fyndplatsen ute i det fria. Miss av polisen,ett fynd som inte är intressant för utredning[/quote]

Varför skrev någon i tråden att de petat ut biten med en lång pinne om den redan låg ute i det fria?
Citera
2021-03-09, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
NEJ. Absolut inte.
Det finns mängde med bevis för det.
Det enklaste är att han hade aldrig blivit efterlyst.
Jag går inte djupare. Det räcker.

Ok.
Hur kommer det dig då, att han bär deras förbandstecken?
Du har koll på Sog?
Citera
2021-03-09, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killeisthlm
Ok.
Hur kommer det dig då, att han bär deras förbandstecken?
Du har koll på Sog?

På vilken bild gör han det?
Citera
2021-03-09, 10:57
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag kollade terrängen där Deniz sprang i. Den kan vara bitvis ganska tuff.
Jag har inte lyckats med att hitta data hur lång tid och hur långt man kan löpa.
Men jag kollade Herrarnas 50 Km längdskidor från OS 2014
https://sv.wikipedia.org/wiki/Herrarnas_50_kilometer_i_l%C3%A4ngdskid%C3%A5kning _vid_olympiska_vinterspelen_2014

Det tar c:a 2 timmar, på skidor med färdiga spår. (Vinnare klarade det på 1:46)
Så en estimering av Deniz runda kommer sannolikt ta 5-6 timmar.
Rätta mig om jag har fel...
Fantastiskt inlägg

Inte fan kunde man tro att resultatlistan från herrarnas 5-mil i OS 2014 skulle dyka upp i den här tråden! Har du överlämnat resultatlistan till polisen? Jag tror de skulle ha stor nytta av din info
Citera
2021-03-09, 10:58
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Han var säkert en elitsoldat men på SVT stod det att han var fyra kurser ifrån att bli jägarsoldat.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad konstigt. Enligt Expressen så var han en erfaren jägarsoldat som utbildade andra till att bli jägarsoldater:
Han var redan jägarsoldat sedan första jägarutbildningen så där har nog den som skrev SVT:s text missuppfattat misstänker jag.

Den som går igenom en hel jägarutbildning får en befälsgrad, en tid innan avslutad utbildning tror jag, och kan därmed leda andra som är under pågående utbildning.

Det var en hiskelig massa jägarutmärkelser han hade. Prestationsinriktad och det skulle vara tufft och svårt.

Tillhörde han SOG? Bekräftat? Ifrågasätter inte utan vill räta ut frågetecken.
Senast redigerad av Gusselby 2021-03-09 kl. 11:05. Anledning: Tog bort dubbeltext
Citera
2021-03-09, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Jag undrar vad polackerna, pappan och sonen?, gjorde där.

Nog för att man kan ha ett intresse av att dra runt i skogen, men hur stor är sannolikheten att de är just där och friluftar, tittar ner i den tillsynes lilla hålan och ser...det de nu såg.

Ren slump sådels att han hittades där(?) när han dessutom just troligen velat undvika att bli hittad.

Kan ju vara en ren olycka att han halkat och ramlat i hålet (vattenfylld?) som gjorde det svårt att hitta han om man inte direkt stod på öppningen och tittade ner.
Citera
2021-03-09, 11:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Han var redan jägarsoldat sedan första jägarutbildningen så där har nog den som skrev SVT:s text missuppfattat misstänker jag.

Det är förmodligen ett missförstånd baserat på detta:

Citat:
"Elitsoldaten och officeren Deniz Arda, 32, har fyra utbildningar till jägarsoldat och är tränad i att överleva till varje pris."

https://www.expressen.se/premium/krim/hur-kunde-deniz-bara-forsvinna1/

I artikeln förtydligas det dock:

Citat:
"Deniz Arda hade fyra jägarutbildningar: Flygbasjägare, jägarsoldat, fallskärmsjägare och till sist också kustjägare. ”Det går om man är en riktigt duktig militär”, säger vännen och förre kollegan Carl."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in