2021-03-09, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag har för egen fastighet rotat i just avlopp. Nu bor vi inte i Uppsala men det är nog jämbördiga krav.
Med tanke på att det ligger vid en igenväxande sjö så är nog kraven relativt höga. Gissar att det i brist på kommunalt avlopp krävs trekammarbrunn, fosforfälla och markbäddar minst. För wc sluten tank. Den ska nås med tung lastbil inom 10 meter. Hela anläggningen ska ligga lägre än vattenbrunn och helst min 50 m från egen. För granne ska de ge samråd om mindre än 100 m.
På den här tomten med alla träd så kan det bli en hel del pyssel.
Enl SGU finns det ingen egen brunn och ca 4 registrerade inom ca 100 m. Det kan dock finnas fler eftersom det inte varit krav på registrering länge.
Min slutsats är att med otur och ogina grannar kan det bli dyrt. Men det kan vara så att detta redan finns med i kostnadsbedömningen och än förklaring till att n del tycker det är undervärderat. Men vad vet vi om det? Inget.
japp det står i värderingen att det krävs tillstånd pga den känsliga miljön. Men ja det krävs alltid tillstånd för anläggande av ett avlopp, men det är iaf omnämnt att det är en känslig miljö.

Mina föräldrar bor med strandtomt, och alla där omkring har kunnat anlägga traditionella avlopp förutom den som bor bara 10 meter från sjön, dom har dock ej sluten tank utan en annan reningslösning. Detta ligger ju längre upp från sjön så jag skulle tro att ett traditionellt system är fullt tillräckligt. sluten tank ja det är ju säkert. verkar ju vara en hel del utrymme mellan hus och väg att lägga en sluten tank/infiltration och inga grannar där. det är ju bara att installera en pump om det ligger högre än avloppsbrunnen.
2021-03-09, 08:15
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ringer ni till varandra och säger att nu är det dax, Gud fadern själv vill att vi ska gå in och bomma flaschback men inlägg om att Ebba är Gud och Esbjörn Djävulen.

För herre gud och gössesamalia vad ni chartrar.
För vem?
Tror ni att de som bara läser här kommer att gå på att Ebba och inte fått huset snorbilligt bara för att ni upprepar det många gånger?
Tänker ni att de som läser här bara orkar gå ett par sidor tillbaka, så bara vi har fört en intern dialog ett par sidor så kommer ingen någonsin att se den det där obehagliga någon skrev som lät logiskt.

Och allt prat om vad som måste göras på huset. Köper man ett renoveringsobjekt så är det ofta en del att sätta tänderna.
Om man dessutom ringer på någons dörr och säger sig vilja köpa renoverings objektet, är det ju väldigt suspekt att sedan gnälla på att renoveringen kostar.

Dessutom så lyckades ju Ebba, mitt under brinnande pandemi hångla upp en gammal gubbe så hon lyckas få huset för 700 tusen kr. mindre än mäklar värderingen. Så oerhört pinsamt och bortskämt att då gnälla på att det är lite att göra på huset.

Dock var dagens i särklass bästa inlägg här

Har ni sett huset, det ligger intryckt mot en sjö!

Fantastisk argument! Jag och ett par jobbarkompisar har skrattat åt det hela hagen.
Var? Är Ebbas starka stöd att någon har skrivet ett inlägg på Facebook. Jo jo det är det många som har. Men är mäklar värderingen helig på ett håll, så är den det på det andra håller oxå. Samtlig renovering, vatten, avlopp, städning av tomt, tak etc etc är av mäklare bedömd till 2,5-3 miljoner.
på vilket sätt är det relevant, huset är värderat till 4,6 miljoner i befintligt skick. Så brunnens skick saknar ju fullständigt relevans. Köparen köper i befintligt skick. Det finns massor av människor som får borra efter vatten och gräva ner brunn.
Men då får väll Ebba fixa någon som borrer och gräver. Det är inte synd om Ebba för att hon har lyckats hassla till sig ett hus.

Eller hur. Det är bara under all tänkbar kritik, det säger mycket om hur en människa som gör så egentligen är.

Den ser sig själv som mera värd än andra och den tycker inte att regler gäller dom.

För vem "chatrar" du? Som så många andra här, så för du en predikan för de närmast sörjande och ingen annan. 220+ inlägg i bara den här tråden.

Vem har gnällt på att renoveringar kostar? Det är väl självklart att de gör det. Däremot att konstatera att det är väldigt mycket pengar det kommer kosta, att renovera ett specifikt objekt, är inte gnäll.

Vad gäller brinnande pandemi, så var det inte så allvarligt läge i somras, när de förhandlade fram villkor och pris på fastigheten. Tror att både Esbjörn och Ebba inte ens tänkte tanken på att hångla med varandra där och då, så det säger mer om dig, att tänka sådana tankar, än mindre skicka ut tankarna på ett välbesökt forum på internet.

Ebba köpte huset för sin värderingskostnad, men drog av kostnaden för saneringen. Exakt vad en sådan kostar för den där fastigheten, vet varken du eller jag. Förmodligen ger Anticimex besiktningsprotokoll några sparkar i rätt riktning vad gäller bokstavligt tolkad sanering. Det är klart att den kanske kostar betydligt mindre än 300', men den kan också kosta mer. Esbjörn tyckte uppenbarligen det var värt de pengarna att köpa sig fri från att göra det själv. Risken hamnar hos Ebba istället.

Så några 700' i skillnad är det inte. 400' mellan de två värderingarna och de är inte jämförbara. Inte på detaljnivå eller när de är gjorda i tid. Det är äpplen och päron. De senare hade inte ens fått det där med vatten och avlopp rätt i värderingen, så hur mycket annat har de missat? Ingen av oss kommer någonsin att få veta vad fastigheten var värd vid en öppen budgivning, där i augusti 2020. Om det går så långt att den hamnar under budgivning nu under 2021 eller senare (i samma skick), så kommer det inte säga ett skit om hur det kunde vara.

Nåja, du har bestämt dig för vad du ska tycka och inte ens om verkligheten kommer och skriver dig på näsan hur det ligger till, så kommer du hålla fast vid det du har bestämt dig för. Men jag tror ändå att hade det varit du som varit köpare i en någorlunda likadan situation, så hade din sång låtit annorlunda.

Man gör upp en affär och skakar hand och skriver på. Då gäller ens ord. Det är försent att tänka efter när det är gjort. Man tänker efter före. Skulle man ändå vilja backa ur av något skäl, så får man väl föra en sansad dialog om det och vara beredd att man faktiskt inte får som man vill, utan måste genomföra affären så som den var tänkt.

Det enda undantaget är om man inte är tillräckligt klar i knoppen för att göra affärer.

Esbjörn är tillräckligt klar i knoppen. Han har ägt fastigheten i många år och fått förfrågningar tidigare om han ville sälja. Han har också lovat bort fastigheten till Matz. Alltså borde han ha haft lite tankar om hur han ville göra med fastigheten, under väldigt lång tid. Nu vet jag inte om Esbjörn varit hemma hos de andra som gjort förfrågningar om att sälja, men han valde att gå hem till Ebba. Han valde att träffa henne flera gånger, under tillräckligt lång tid för att han skulle ha tid att reflektera över sakernas tillstånd. Tillräckligt lång tid för att säga nej tack.

Har man rent mjöl i påsen, går man inte till media först. Ungefär i samma klass som att börja med att skrika och spotta på någon man ska sätta sig ner och förhandla med. Det är en taktik så urbota dum, att klockorna stannar.

Fan, nu blev det en sån där wall-of-text igen... *suck*
2021-03-09, 08:26
Medlem
Citat:
Jo jo det är det många som har. Men är mäklar värderingen helig på ett håll, så är den det på det andra håller oxå. Samtlig renovering, vatten, avlopp, städning av tomt, tak etc etc är av mäklare bedömd till 2,5-3 miljoner.

Det finns inga heliga mäklarvärderingar. De utgör endast gissningar. Precis som mina uppskattningar utgör gissningar med grund i mina egna erfarenheter av vad renoveringar kostar. Jag skulle aldrig förlita mig på en kostnadsuppskattning utan att göra en noggrann genomgång och tillsammans med byggfirma/hantverkare kostnadsberäkna allt som måste åtgärdas. Sen tar man därutöver till minst ca 10% för oförutsedda kostnader.

Vad gäller Densias värdering av renoveringsbehovet så bygger deras gissning enligt uppgifterna i dokumentet på en "okulärbesiktning" av fastigheten. Tillsammans med uppgiftslämnaren Binninges felaktiga uppgifter om VA, uppvärmning m.m. gör Densia en uppskattning av renoveringskostnaden. Inte mycket att bygga "helighet" på enligt min mening.

Alla fotografier visar utemiljön och byggnadernas utsida. Ingen besiktning har skett inomhus varken i bostadshuset eller i uthusen. Det går inte att beräkna en total renoveringskostnad för en fastighet utan att göra en grundlig inspektion inomhus i samtliga byggnader.
2021-03-09, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
japp det står i värderingen att det krävs tillstånd pga den känsliga miljön. Men ja det krävs alltid tillstånd för anläggande av ett avlopp, men det är iaf omnämnt att det är en känslig miljö.

Mina föräldrar bor med strandtomt, och alla där omkring har kunnat anlägga traditionella avlopp förutom den som bor bara 10 meter från sjön, dom har dock ej sluten tank utan en annan reningslösning. Detta ligger ju längre upp från sjön så jag skulle tro att ett traditionellt system är fullt tillräckligt. sluten tank ja det är ju säkert. verkar ju vara en hel del utrymme mellan hus och väg att lägga en sluten tank/infiltration och inga grannar där. det är ju bara att installera en pump om det ligger högre än avloppsbrunnen.

Låter spontant som en framkomlig väg. Den största risken då skulle vara ifall man måste spränga för trekammarbrunn resp sluten tank. Vi har 2 kubikmeter trekammarbrunn och 6 kubikmeter tank som info. Men på bilderna ser det ut som att man nog kan slippa det. Bara träd och morän att handskas med.
2021-03-09, 08:29
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jag såg att någon kommenterade att det var fel,Ebba hade en inte varit ute i Stockholms natten för en efter hon träffat Esbjörn. Jag hittar inte kommentaren nu. Men hur mycket förnekar man någons felaktiga beende om man släpper en sådan kommentar.

Man kan ha två bollar i luften samtidigt?

Eftersom Ebba varit ute och roat sig på lokal EFTER hon träffade Esbjörn, förelåg ingen risk att smitta Esbjörn med eventuella sjukdomar hon drog på sig tack vare lokalbesöket.

Löfven köper reservdelar till en rakapparat över disk (fast han rakar sig med hyvel). En annan tomte åker på nattklubbsresa till Gran Canaria för att han tyckte han förtjänade det. Ebba går på lokal och festar loss. Halva Sverige tycker det är deras rättighet att springa ute och äta och dricka på restaurang, eller åka till Åre på sportlovet. Vi som isolerat oss så mycket som det är möjligt, varför klarar vi av det och inte andra? Jag tycker att alla som vistas ute i onödan, borde skämmas ordentligt. Även Ebba.

Men den här tråden handlar ju om själva fastighetsaffären. Hon har inte gjort nåt i den som förtjänar skitkastning.
2021-03-09, 08:46
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Man kan ha två bollar i luften samtidigt?

Eftersom Ebba varit ute och roat sig på lokal EFTER hon träffade Esbjörn, förelåg ingen risk att smitta Esbjörn med eventuella sjukdomar hon drog på sig tack vare lokalbesöket.

Löfven köper reservdelar till en rakapparat över disk (fast han rakar sig med hyvel). En annan tomte åker på nattklubbsresa till Gran Canaria för att han tyckte han förtjänade det. Ebba går på lokal och festar loss. Halva Sverige tycker det är deras rättighet att springa ute och äta och dricka på restaurang, eller åka till Åre på sportlovet. Vi som isolerat oss så mycket som det är möjligt, varför klarar vi av det och inte andra? Jag tycker att alla som vistas ute i onödan, borde skämmas ordentligt. Även Ebba.

Men den här tråden handlar ju om själva fastighetsaffären. Hon har inte gjort nåt i den som förtjänar skitkastning.

ja hon var ute efter hon träffade Esb, nu uppdaterad med den tid före avtaletsskrivande
https://imgur.com/a/Qxwgx3H
2021-03-09, 09:00
Medlem
Tack Fnirp!
"Har man rent mjöl i påsen, går man inte till media först. Ungefär i samma klass som att börja med att skrika och spotta på någon man ska sätta sig ner och förhandla med. Det är en taktik så urbota dum, att klockorna stannar."

Men att skrika o spotta på någon som Ebba gjorde genom sin Facebook innan man ska sätta sig ner o förhandla är ok?

Många stannade klockor blir det!
2021-03-09, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej vi som sett och använt pump på gården och utedass året runt, vi lever ännu många av oss!
Varför stationen hade vattenpost var av samma anledning som det fanns på hyreshusgårdarna förr, där hämtade nämligen alla dricksvatten till sommarhusen allt annat vatten togs ju från sjön.
Så standarden är från början av 1900 talet vad gäller vatten och avlopp i Ebbas hus.
Nu avsågs formuleringen om brunn för dricksvatten...
2021-03-09, 09:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Frågan är hur korrekt Densia:s värdering är ?

1: De anger 120m2 BOA, men kåken är från 1901 när andra mätregler gällde, man ser på taklutningen och sen rapporten om kattvind att det är tvivelaktigt att det verkligen är 120m2 när man idag har regeln minst 190cm > max 60cm in sluttande under 190cm för att räkna in ytan i BoA, Densia mätte aldrig, här kan det finnas en risk att Anticimex mätte och fick ett helt annat värde, och då har vi en ny cirkus igen när de dokumenten släpps.

2: De angav 4 fungerade kakelugnar + vedspis. Storleken på skorstensstocken och den eftermonterade häxan på skorstenstoppen gör mig tvivlande, skorstenen borde ha varit större i så fall då man även murade in imkanal och ventilation redan i slutet av 1800-talet, sen är det också en duktig vikt på varje kakelugn, skorstenen har murats om, förmodligen pga vanskötsel med fryssprängningar som följd, stegen skvallrar om en ganska sen åtgärd där skorstensfejaren ställt krav.

Som tidigare nämnts tar han in sjövatten för disk och toa och har en stenkista för gråvatten så EsB bör alltså vara en av de 21 fastighetsägare som fått föreläggande att fixa avloppet senast våren 2022. Den stora risken i hans kåk är gamla kulo-ledningar, dessa har gummi som isolering vilket med tidens tand torkar ut helt, vid minsta vibration blir det nästan som pulver och faller av ledarna som då kan kortslutas vid böjar, det var så jag fixade elbrand när jag drog på stereon i vårt gamla hus, ledningarna vibrerade och i en böj blev det kortis och tog fyr, farsan fick byta ut rubbet, redan då ganska kostsamt. Här har EsB dockat på värmelement på gamla kulos som brukar vara säkrade för enbart 6A, och dagens element ligger i spannet 1500-2200W där det krävs 10A, får F-bolaget nys om detta blir det ingen försäkring på kåken.

Fastighetsaffären har blivit en juridisk buskis: https://ibb.co/2tKTndq

Densias värdering är inte trovärdig alls och det visade ju de själva i och med att de la till förbehållet att den inte fick användas vid tvist enligt jordabalken, den är lika seriös och trovärdig som alla dessa värderingar vi fått i tråden av "yrkesverksamma" medlemmar.

Men vad fan skulle Binninge göra?

Ingen seriös mäklare tar i det här infekterade ärendet med en tång ens, han fick nöja sig med det han kunde få och det var ju ingenting.
2021-03-09, 09:22
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vilken skräll att näthatsgranskaren Tomas Åberg ser näthat även i detta. Det vore väl skam att inte passa på att profilera sig själv i ett så uppmärksammat fall genom en insändare.

För det är ingen artikel, det är en insändare i en tidning. Den speglar tidningens åsikt lika lite som när människor skriver insändare till morgontidningen för att klaga på hundägare som inte plockar upp hundbajs.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/3-fragor-till-nathatsgranskaren

Suck! Jag delar åsikterna som framförs i debattartikeln när det gäller fördömandet av Ebba Buschs försök att påverka rättsprocessen genom att sprida grovt förtal om motpartens ombud. Men det betyder inte att jag stödjer artikelförfattarens åsikter i generella termer eller i andra ämnen! Detsamma gäller debattartiklar skrivna av Julian Assanges och Ebba Buschs ombud Thomas Olsson. Jag delar hans åsikter till fullo i de debattartiklar han skrivit om Julian Assange-fallet. Men det betyder så klart inte att jag stödjer hans åsikter rent generellt..eller att jag ens gillar hans beslut att ta sig an nåt så ovärdigt och banalt som Ebba Buschs försvar i ett eventuellt kommande förtalsåtal. Fast alla som anklagas för brott förtjänar så klart bästa möjliga försvar och alla har rätt till ett ombud, något Ebba Busch tyvärr verkar ha svårt att acceptera när det gäller åldringen Esbjörn.
2021-03-09, 09:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
ja hon var ute efter hon träffade Esb, nu uppdaterad med den tid före avtaletsskrivande
https://imgur.com/a/Qxwgx3H

Och Ebbas lilla knähund VET att hon inte varit ute på lokal under sommaren innan, du blir mer och mer patetisk för varje inlägg du skriver!

Tänk om Ebba Busch setts ute vid Stureplan tidigare på sommaren, utan att använt SÄPO som taxi åt andra, men detta kanske blir lite för svårt att förstå för lilla valpen!
2021-03-09, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Syftet med de felaktiga upplysningarna har givetvis varit att påverka värderingen uppåt genom att få det att framstå som att huset har ett fungerande värmesystem, egen brunn för dricksvatten, och en godkänd avloppslösning. Jag hoppas att detta noteras vid en eventuell kommande tingsrättsförhandling och att Densia får svara på hur mycket denna felaktiga information har påverkat värderingen. Att anlägga trekammarbrunn, dricksvattenbrunn och förse huset med fungerande uppvärmning handlar om betydande investeringar.
Men Densia friskrev väl sig i värderingen vad gäller att använda den i en rättstvist? De kommer alltså inte att medverka i tingsrätten för att svara på frågor från ena eller andra sidan. Om Binninge presenterar den i rätten kan alltså motparten inte ställa några frågor om värderingen som kan klarlägga eller vederlägga innehållet. Det de isf kan göra är att låta någon sakkunnig göra en bedömning av värderingen som påvisar hur felaktig den är. Denna bedömning kan isf heller inte bemötas av Densia.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in