2021-03-09, 08:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milliemolly
Kan man inte ladda hans Garmin/träningsklocka jag och se hans runda?

Min tröningsklocka visar det plus att appen i telefonen visar den.

Har han haft klockan igång borde väl dessa data gå att hitta?

Klart man kan, men inget man vill dela med sig.
Citera
2021-03-09, 08:32
Medlem
Men snälla...Bombteknikerna kallades dit endast pga att det låg tekniska prylar runtomkring Platsen.
Citera
2021-03-09, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Är det bekräftat att han sprängde sig själv?
Absolut inte! En trådsanning från fantiserande tråddeltagare.
Citera
2021-03-09, 08:39
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Han var flerfaldig jägarsoldat. Vem som helst kvalar inte in där.

Han var säkert en elitsoldat men på SVT stod det att han var fyra kurser ifrån att bli jägarsoldat.
Citera
2021-03-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicc90
Men snälla...Bombteknikerna kallades dit endast pga att det låg tekniska prylar runtomkring Platsen.

En klocka?

Bombtekniker - polisens arbete

Polisens bombtekniker tar hand om och oskadliggör föremål som misstänks vara farliga, till exempel bomber och giftiga kemikalier. De arbetar över hela landet och kan rycka ut dygnet runt året runt.

När någon hittar ett föremål som kan vara farligt för omgivningen kontaktas polisens bombtekniker för att ta hand om och oskadliggöra det så att ingen blir skadad.

Detta gör bombteknikerna

Lokalisera det farliga föremålet.
Bedömer om det verkligen är ett farligt föremål och, i så fall, på vilket sätt det är farligt.
Säkrar föremålet så att det kan transporteras bort utan att explodera eller göra skada på annat sätt.
Transportera bort föremålet.
Oskadliggör föremålet på ett sådant sätt att ingen kommer till skada.
Biträder kriminaltekniker vid undersökning av föremålet och vid sök efter sekundärladdningar. Biträder vid ”post-blast”-undersökningar som innebär att efter en explosion leta efter eventuellt andra farliga/explosiva ämnen.
Biträder insatsstyrkorna och andra enheter vid operativa insatser där farliga ämnen misstänkts kan finnas.
Bistår med ledningsstöd till kommenderingschef och polisinsatschef vid händelser där explosiver/farliga ämnen konstaterats eller befaras.
Citera
2021-03-09, 08:53
Medlem
Innan någon idiot uttalar sig igen om att det var en olycka igen https://www.bildtagg.se/bild/rq3uz90h14i67y7a2gv4n9hk detta fynd gjordes av en flashbackares son. Som jag skrivit tidigare skumma igenom tråden efter att polacken hittade "kvarlevorna" i Tyresta. Finns tio gånger mer info om detta fall i tråden (ex bilder på avsprängda lemmar+skador på kringliggande berghäll) än vad som går att hittad någon annanstans. Vi har våra egna reportrar som är helt fantastiska och åker ut och rapporterar, det är ingen jävel som har åkt ut med en spädgris och eldat lite på den så det ska se trovärdigt ut. Sätt en rimlig gräns på vad folk orkar göra för att förvilla/få 15 min of tråd fame.
Citera
2021-03-09, 08:53
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Kan vart så att bombgruppen va pga andra orsaker. Som:

- trångt utrymme som kräver kamera/lampor/utrustning.
- förbestämd risk för att man inte kan utesluta föremål då det är svårt att titta in i stenarna, så de tar de säkra före de osäkra(framförallt för han är militär)
-fordon och övrig utrustning
-annan personal är överbelastad /andra updrag pga invandring av kriminella dödsskjutningar

eller så är de för stenarna/kroppen är uppenbart skadade.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2021-03-09 kl. 08:55.
Citera
2021-03-09, 09:00
Medlem
Jag har själv gjort en del av de utbildningar som Deniz gjort.

Vågar lova en sak. Om det var en olycka så måste han slagit i huvudet och blivit medvetslös eller avlidit direkt eller fåt ten kraftig blodförlust fort.

Hade det varit skador på armar så hade han gått till baka till civilisationen och hade det var ett ben som var brutet eller liknade så hade han lätt klarat att krypa 5-6km på ren vilja.
Citera
2021-03-09, 09:03
Medlem
Finner fortfarande det underligt att hans byxor fanns hela med byxbenen sticka upp ur ”grottan”..Hur i hela friden har hans ben lyckats sprängas i luften men inte hans byxor?
Senast redigerad av chicc90 2021-03-09 kl. 09:06.
Citera
2021-03-09, 09:07
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Är det bekräftat att han sprängde sig själv?

Undrar jag också.

Nån som vet att om han valde att ta sitt liv eller om det var en olyckshändelse?

I vilket fall som helst, vila i frid.
Citera
2021-03-09, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicc90

jag tror att bombteamet kallades dit för att det låg kroppsdelar utspridda... kan vara djur som sprider ut.

Jag tror inte att det var självmord... varför bryr sig om att gå och träna om man ska ta livet av sig eller handla på ICA??
Citera
2021-03-09, 09:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men befäl och meniga, eller utbildde soldater är inte samma sak. Verksamma i högre led sitter inte och drar i sig semlor.

"Klipp och klistra" har jag hört från första person.
De menade att de får tex Örnen väldigt lätt jämfört med hel GU-utbildning.
Men det var på den gamla värnpliktens tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in