Citat:
Ursprungligen postat av
ChubChub
Du skriver som religiös analfabet. Det är mer likheter än skillnader i vad vi håller för heligt i protestantisk- respektive katolsk tro.
Edward Blom har både rätt att bli heligt vred och han har rätt i sak. Historien har visat att när ett samhälle/kultur inte längre håller något för heligt är det på väg utför. Att dyrka deklarationen om mänskliga rättigheter håller tyvärr inte som förklaringsmodell för de stora frågorna... Socialdemokratin har mycket effektivt skapat generationer av blinda religiösa analfabeter.
Frågan är väl vem som är "religiös analfabet" med ditt inlägg om "
... rätt att bli heligt vred... "
Edward Blom är väl om något en förespråkare brott mot flera av dödssynderna (Frosseri, vällust, lättja och vrede till att börja med.), så att han själv inte respekterar katolicismen är det inte mycket att orda om. Ungefär som du som menar att det är "rätt att bli vred"...
Historien har även visat att alla religioner har sin uppgång och sitt fall... Ge dem bara tillräckligt med tid...
Citat:
Ursprungligen postat av
muck12
Det tycks ju fungera väldigt bra när det gäller islam, budhism eller vad du vill då detta aldrig skulle producerats i en sådan kontext, så där har du helt fel. Det är just gentemot kristendomen samma respekt inte finns och det är vad Edward belyser vilket i sak naturligtvis är helt korrekt.
Och du verkar fortfarande inte fatta poängen att det som efterfrågas är inte att du ska tycka byggnaden är helig utan att du ska respektera att andra tycker det. Svårt att förstå?
Nej, jag har inte svårt att förstå.
Jag har full respekt för att andra tycker att kyrkor är heliga, men det är inte synonymt med att jag behöver följa deras övertygelser.
Jag anser att det är upp till var och en vad denne vill respektera och ser inte Muhammedanerna eller buddhisterna som förtjänande av varken mer eller mindre respekt än kristna. Det är trots allt bara olika symbolbärare med samma grundfunktion.
Att
Edward Blom låter sig själv bli kränkt är hans problem och inte mitt. Att han inte klarar av att särskilja sin inre värld från den yttre visar väl snarare på att han är inne på att gudomligheten finns utanför honom och att det är det som är det essentiella istället för den gudomlighet han kanske borde känna inom sig själv.
Att bli kränkt är ett val han gör, inte jag.