2021-03-07, 20:59
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är det inte eftersom personer som dött i covid-19 i 80%+ av fallen har andra minst lika dödliga sjukdomar och dessutom har en medelålder på 84 år när de dör.
Så vad du säger är att om man har en medelålder på 84 år och dör i COVID-19 så skall man inte räknas med i statistiken just för att man är 84 år eller äldre?

Alltså, allvarligt, jag orkar inte med dessa tokerier längre, det får ju vara någon j-a måtta på galenskaperna även här?

Herre gud...
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-07 kl. 21:02.
Citera
2021-03-07, 21:00
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Fine, mät överdödligheten.
Men fokusera på norden istället...

Ok bra, då erkänner att det är ett väldigt relevant mätverktyg eller hur och visst länderna i norden är mycket bättre. Jag har aldrig påstått motsatsen heller.
MEN vi ligger också långt ner på listan, nedanför många länder med stenhårda skolstängningar, lockdowns och munskyddskrav. Vårat relativt öppna samhälle har såklart bidragit till andra fördelar gällande folkhälsa och ekonomi.

För övrigt tycker jag att folk här inne inte förstår ekonomin betydelse för folkhälsan.
Utan skatteintäkter är det svårt att ha en bra vård.

Strutsmentalitet kan vi kalla den, stäng ner stäng ner någon annan får betala det löser sig.
Citera
2021-03-07, 21:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är det inte eftersom personer som dött i covid-19 i 80%+ av fallen har andra minst lika dödliga sjukdomar och dessutom har en medelålder på 84 år när de dör.

Det stämmer inte. I statistiken över antalet avlidna i Covid 19 har man bara räknat de dödsfall där det framgår av dödsorsaksintyget att den underliggande dödsorsaken var Covid 19:

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Vilken källa du fått dina siffror ifrån har du inte redovisat..
Senast redigerad av Leland1979 2021-03-07 kl. 21:19.
Citera
2021-03-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det finns ingen studie som visar att lockdowns fungerar. Säger man att det fungerar så håller man på med konspirationsteorier. Det är förmodligen 10-20 olika faktorer som påverkar utfallen i länder.
Varför skulle det inte fungera? Om människor inte träffas så sprids inte viruset - antalet smittade går ner dramatiskt efter några veckor. Sedan när man öppnar upp igen så tar smittspridningen fart igen, men nu från mycket lägre nivåer. Tricket är att få ner smittspridningen så pass mycket i samhället så att man sedan kan göra mycket effektivare testning och smittspårning.
Citera
2021-03-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det stämmer inte. I Sverige räknas antalet dödsfall i Covid 19 utifrån om det framgår av dödsorsaksintyget att den underliggande dödsorsaken var Covid 19. Vilken källa du fått dina siffror ifrån har du inte redovisat.

Nej, Sverige använder WHOs 'definition', d v s att alla som har testats positivt 30 dagar tidigare än avlidandedatum registreras som avlidna med covid. Detta oavsett vad den faktiska dödsorsaken är.
Citera
2021-03-07, 21:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nej, Sverige använder WHOs 'definition', d v s att alla som har testats positivt 30 dagar tidigare än avlidandedatum registreras som avlidna med covid. Detta oavsett vad den faktiska dödsorsaken är.

Då stämmer inte informationen på Socialstyrelsens hemsida?
Citera
2021-03-07, 21:31
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om man tänker tanken att Covid muterar såpass att man kan få det varje år (som influensan), så lär det vara riktigt illa för samhället om alla ska "ta det naturligt" varje år.

Det är ju därför naturlig smitta är bättre ditt lilla UFO!
Citera
2021-03-07, 21:35
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror vad du menar är

"Varför skulle smittspridningen minska om de som är vaccinerade fortfarande är smitttspridare?"

och inte

"Varför skulle smittspridningen minska iom att de som är vaccinerade fortfarande är smitttspridare?"

Med din taskiga lingvistik är jag inte förvånad över att du inte inser skillnaden. Det förklarar väl antagligen också din oförmåga att läsa och förstå text. Dyslexi, antagligen, och det var ju därför jag bad om ett förtydligande då din meningsuppbyggnad är så urusel att en möbel hade gjort bättre ifrån sig.

Nu när du nu förklarat vad du menat (dock halvtaskigt igen) så får jag väl svara.
Först och främst: 'Man vaccineras inte mot allvarlig COVID. Man vaccineras mot SARS-CoV-2. Inget annat.

Sedan tror jag (jag säger "tror" för din meningsuppbyggnad är fortfarande så urusel att det är svårt att förstå vad du menar) att du hävdar att vaccinerade fortfarande smittar. Det gör de. Dock visar data att den asymptomatiska smittningsgraden minskar med 67% för vaccinerade personer jämfört med icke vaccinerade.

Och som vanligt när jag hänvisar till data och statistik så länkar jag till refererat data/statistik.
The analysis also showed the potential for the vaccine to reduce asymptomatic transmission of the virus, based on weekly swabs obtained from volunteers in the UK trial. The data showed that PCR positive readings were reduced by 67% (CI: 49%, 78%) after a single dose, and 50% (CI: 38% to 59%) after the two dose regimen, supporting a substantial impact on transmission of the virus.
https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2021/covid-19-vaccine-astrazeneca-confirms-protection-against-severe-disease-hospitalisation-and-death-in -the-primary-analysis-of-phase-iii-trials.html

Hope that helps.

Du har igen fel med allt du skriver din lilla kretin. Alla vet att vaccinering enbart rår på allvarlig covid, alltså kan vaccinerade naturligtvis vara smittsamma. Alltså vet hela världen det utom du ditt jävla stolpskott? Och du låtsas jobba inom detta , skrattretande är bara förnamnet.

Hope that helps !
Citera
2021-03-07, 21:35
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Sverige har två register, FoHMs och Socialstyrelsens.

I Socialstyrelsens register så registreras den sjukdom som startade förloppet och ledde till att patienten avled som dödsorsak. Detta bedöms av legitimerad läkare. Så det har inget att göra med hur många dagar sedan man testat positivt.
Citera
2021-03-07, 21:39
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför ljuger du? Har du ingen koll på läget där du bor?

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/20/coronaviruset-sprids-pa-aland-vi-befinner-oss-i-ett-svart-lage

Noll smittade igår då jag skrev så håll käft med dig din nolla.
Citera
2021-03-07, 21:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Noll smittade igår då jag skrev så håll käft med dig din nolla.

Vårda ditt språk unge man.
Citera
2021-03-07, 21:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du har igen fel med allt du skriver din lilla kretin. Alla vet att vaccinering enbart rår på allvarlig covid, alltså kan vaccinerade naturligtvis vara smittsamma. Alltså vet hela världen det utom du ditt jävla stolpskott? Och du låtsas jobba inom detta , skrattretande är bara förnamnet.

Hope that helps !
Och i vanlig ordning har inget vetenskapligt stöd för dina svamlerier.

"Alla vet att vaccinering enbart rår på allvarlig covid"

Haha, ja herrejädrar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in