Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Är du faktaresistent? Är det inget som fastnar i din skalle?
Om man är rädd om en äldre kulturmiljö ringer man definitivt inte Lasses kranbil för att ta ner träd. Man använder inte tunga fordon. Man anlitar en arborist som klättrar upp i trädet och tar ner de grenar som ska bort. Hela träd tas ner försiktigt med hjälp av rep, i sektioner. Allt sker med precision.
Man kör inte ner tomtmark med tunga fordom som förstör marken. Kranbilar kan jag tänka mig att en privatperson använder om träden står så att kranbilen inte behöver komma in på fastigheten. Då måste den ha en långpinne som kapar.
Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Det är inte en "äldre kulturmiljö"... Det är en misskött tomt.
Du har verkligen ingen aning om hur saker funkar va?
Om du kört nu vintern när det varit tjäle så hade du utan problem kunnat köra på tomten.
Det finns mer än en anledning till att man vill avverka på vintern - en är just tjälen för att minimera risken för körskador.
Kan inte vara tyst.
Det är inte konstigt om folk missuppfattar det hela.
Tidningarnas skriverier.
Det startade med en släktgård och kulturmiljö.
I dag är det ett starkt försummat och eftersatt hus på en liten tomt utan ett V/A som fungerar. (kanske sommarvatten till toan) Ingen släktgård, inköpt nån gång på 40 talet har jag för mig, Esb kom dit som tonåring.
De bilder jag set har visat på hus i väldigt dåligt skick samt absolut inte någon trädgård att bevara utan snarare att fälla och röja för att kunna ta sig in till huset samt att inget träd rasar på huset.