2021-03-07, 14:26
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Ja, här står Ebba och vräker ur sig att regeringen med berått mod har låtit så många människor dö i pandemin. Men när det kommer till henne själv var det tydligen inte så noga när hon sökte upp Esbjörn 80 + gång på gång. FHM har uppmanat alla att man inte ska träffa sina äldre släktingar p.g.a de risker som finns, men själv sket hon fullständigt i det utan tyckte det var helt okey att tvinga sig på Esbjörn och tjata sönder honom tills han gav med sig. Vilken falsk människa - berått mod. 0 trovärdighet kvar

Samma trovärdighet som "vår" regering då?

Sverige har 13000 dödsfall, de allra flesta äldre. Norge 600, Finland 300-400. Vad beror denna skillnad på? Kanske att dessa två länder har kompetenta regeringar som faktiskt bryr sig om sina invånare, eller vad tror du? Löfven och hans regering har faktiskt visat sig helt oförmögen att klara att hantera kriser, titta bara på Sveriges elförsörjning när det blev några kallgrader, skogsbränderna som Polen fick släcka åt Löfven, Transportstyrelsens register m.m. Tar Löfvens fadäser och misslyckanden aldrig slut?

Det är många som anser att Löfven med berått mod låtit så många dö i pandemin. Jag vill inte gå så långt, däremot hävdar jag med bestämdhet att det är regeringen genom sin inkompetens som är orsaken, lägg därtill att den svenska regeringen verkar ha vägrat att lyssna på råd från våra grannar. Dessa har säkert velat ställa upp och vägleda den svenska regeringen och berörda myndigheter, men icke, den svenska regeringen kan inte svälja stoltheten. Deras fasad är viktigare än invånares liv verkar det som.

Det är lätt att kritisera Ebba för att hålla lätt på restriktionsrekommendationerna, men de tyngsta statsråden och den allra mest uppskattade generaldirektören har agerat lika dant.
Senast redigerad av DeValera 2021-03-07 kl. 14:32.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Dt du kallar igengrott är oönskad växtlighet man tar bort, med aktsamhet för att få fram trädgården.

Körsbär beskärs bara som unga träd för att forma grenar. Körsbär blir höga, och överlever inte hård beskärning. Jag har äldre körsbär som bara fåglar kommer åt. Men de blommar fint.

Gamla äpple- och päronträd underhåller man bara, tar bort döda genar, vattenskott och grenar som växer inåt.

Jag har mina vibbar om att Ebba Busch hade andra syften än att ge sina bostadslösa baaarn tak över huvudet. När man köper ett hus och röjer en trädgård tar det tid. Det tar lång tid att få fruktträd. Det finns mycket spännande som folk planterat på äldre fastigheter som kommer upp till våren och sommaren.

Ebba är för envis, hon riskerar för mycket, för ett ruckel. Jag tror det är de värden man inte ser när ett ruckel skymmer sikten för en markspekulation, där vinstintresset är drivkraften. Hade det varit en Sörgårdsidyll hon var ute efter hade fruktträden varit en viktig detalj att bevara.
Du tolkar avverkningen på tomten som bevis för att hon är en markspekulant?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Exakt vilket formkrav är inte uppfyllt?? Det du skriver är nonsens.

Formkraven vid fastighetsköp är: Skriftligt-och avtalet mellan E och E är faktiskt skriftligt.
Fastighetsbeteckningen eller liknande-det är också uppfyllt.
Viljeförklaring att sälja- även det är uppfyllt
Köpeskilling- det finns naturligtvis också med.
Underskrifter- Också de finns på papperet
Så det finns ingen tvekan att avtalet gäller. Och ocker kommer inte att imponera på domaren, eftersom det finns värderingar gjorda i närheten av avtalat pris. Det argumentet har inte skuggan av en chans, helt enkelt, för att uttrycka sig på juridiska.

En annan sak är lagfarten, men den får hon, det är bara en tidsfråga. Och tiden kan bli mycket kostsam för Esbjörn, han kommer som förlorande part få betala alla kostnader pga av fördröjningen.

Formkrav för att få lagfart med vändande post saknas. Avtalet gäller mellan parterna, men inte för att få lagfart.

Du ska veta, att ingen vet hur det slutar i domstol i en tvist. Spänningen är stor.
2021-03-07, 14:27
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Troligen är köpeavtalet juridiskt korrekt och bindande (om det inte finns någon ogiltighetsregel som kan "slå till", med det verkar osannolikt).
Men är Ebbas sätt att lägga upp affären helt etiskt godtagbar?
Hon hade t.ex. kunnat på eget bevåg anlita en mäklare (och inte bara låtit en mäklarkompis skriva ett rätt taffligt avtal; och därvid också som framgått i tråden försummat sina plikter som mäklare). Inget hindrar att en köpare anlitar en mäklare ...

Eftersom Esb satte priset och dom var överens så fans det väl ingen anledning till att lägga pengar på det, för den delen hade Esb fortfarande kunnat göra samma sak som han gjorde, om dom hade haft mäklare
2021-03-07, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Klart du kan få ut 6 miljoner om du rensar och renoverar. Du kan nog få ut 7 också. Frågan är hur mycket pengar du behöver punga ut med bara. Går du ens jämt upp?
nu finns det svart på vitt i värderingen att lägger man totalt 2,5-3 miljoner, och det är kostnader inkl röjning och iordningställande av tomten,VA (vatten och avlopp), renovering av huset etc så får man en fastighet i mycket gott skick och då är fastigheten värd runt 7,2-8,8 miljoner. (8 miljoner +-10% i risk/vinstkalkyl)

Det skribenten menade var nog bara att man röjde tomten på befintliga saker och gjorde en lättar "styling" så har man troligen 6 mille om det läggs ut på den öppna markaden, inte la ner hundratusentals upp till miljoner kronor.
Senast redigerad av sandraso 2021-03-07 kl. 14:31.
2021-03-07, 14:30
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Dt du kallar igengrott är oönskad växtlighet man tar bort, med aktsamhet för att få fram trädgården.

Körsbär beskärs bara som unga träd för att forma grenar. Körsbär blir höga, och överlever inte hård beskärning. Jag har äldre körsbär som bara fåglar kommer åt. Men de blommar fint.

Gamla äpple- och päronträd underhåller man bara, tar bort döda genar, vattenskott och grenar som växer inåt.

Jag har mina vibbar om att Ebba Busch hade andra syften än att ge sina bostadslösa baaarn tak över huvudet. När man köper ett hus och röjer en trädgård tar det tid. Det tar lång tid att få fruktträd. Det finns mycket spännande som folk planterat på äldre fastigheter som kommer upp till våren och sommaren.

Ebba är för envis, hon riskerar för mycket, för ett ruckel. Jag tror det är de värden man inte ser när ett ruckel skymmer sikten för en markspekulation, där vinstintresset är drivkraften. Hade det varit en Sörgårdsidyll hon var ute efter hade fruktträden varit en viktig detalj att bevara.

Att dränera runt huset samt borra för vatten alt gräva brunn och infiltration , det krävs lite svängrum eller tror du hon tänkt gräva med spade😂
Ej att jämför med en välskött tomt. Ge dig nu.
2021-03-07, 14:31
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Rätt skall vara rätt.
Jag har tidigare skrivit att hr Binninge har en skatteskuld på 214.574:- och en skuld till brottsofferfonden på 111.000:-
Jag ringde Kronkalle i fredags för att kolla om skulden till brottsofferfonden härrör från våldtäktsmålet 2005 och det gör den.

Däremot har jag tidigare felaktigt angett hans totala skuldsaldo som skatteskuld.
Rätt siffror är:
80.633:- Skatteskuld från 2016.
22.363:- Skatteskuld från 2016.
111.000: Brottsofferfonden, skuldunderlag är en dom från december 2005
600:- Skuld till privatperson.

Skuldsaldo: 214.596:- (22:- högre än jag angav första gången, antagligen lite uppl ränta :-))
Varför båda skatteskulderna är fr ett och samma år vet jag inte. Kan ju kanske vara två olika skattetvister.

Det är lugnt. Detta kommer pengar från en pågående rättstvist att lösa. Kronolle behöver inte oroa sig. Mvh Esb.
Senast redigerad av DeValera 2021-03-07 kl. 14:38.
2021-03-07, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
nu finns det svart på vitt i värderingen att lägger man totalt 2,5-3 miljoner, och det är kostnader inkl röjning och iordningställande av tomten, så får man en fastighet i mycket gott skick och då är fastigheten värd runt 7,2-8,8 miljoner. (8 miljoner +-10% i risk/vinstkalkyl)

Det skribenten menade var nog bara att man röjde tomten på befintliga saker och gjorde en lättar "styling" så har man troligen 6 mille om det läggs ut på den öppna markaden, inte la ner hundratusentals upp till miljoner kronor.
Du som är mäklare, hur skulle du rekommendera att en sådan styling genomförs och vad skulle den kosta?
2021-03-07, 14:32
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Men du påstod att Esbjörn hade sökt upp Ebba, var inte det sant?
Det har jag ej skrivet eller påstått.
Jag skrev att han gick till henne första gången dom träffades i alla fall i denna affären.

Börjar dina argument tryta.
2021-03-07, 14:33
Medlem
Citat:

Ebba bor ju redan i Marielund dock hos sina föräldrar, hennes ex, och fd svärföräldrar samt hennes barn bor också där Vinstintresse NEJ
2021-03-07, 14:36
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
nu finns det svart på vitt i värderingen att lägger man totalt 2,5-3 miljoner, och det är kostnader inkl röjning och iordningställande av tomten,VA (vatten och avlopp), renovering av huset etc så får man en fastighet i mycket gott skick och då är fastigheten värd runt 7,2-8,8 miljoner. (8 miljoner +-10% i risk/vinstkalkyl)

Hon har ingen anledning att sälja den då hon vill ha en bostad.
Men köp den du för du är ju ändå helt väck bjud sex miljon så kommer säkert du få lägga 600 000 i handpen om du vågar. Han kanske ångrar sig 😁
2021-03-07, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du som är mäklare, hur skulle du rekommendera att en sådan styling genomförs och vad skulle den kosta?
rensat bort allt bråte på tomten. kanske lite röjning av sly och uppvuxet också av tomten (har ju bara sett bilder ej i verkligheten men av bilderna att döma, sedan sålt som det är.

Det är saker som antingen hans släktingar kan göra själv, det är inte speciellt svårt att gå med röjsåg, de klarar de flesta som är vid någorlunda god valör, då kostar det inte så mkt mer än tid, annars får man ju betala ngn för det. det är inte flera hundra tusen som ni vill påstå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in