Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Någon som vet vad de båda förslagen till förlikning innebär? Esbjörn skulle som bekant hem och fundera över "motbudet" som han fått.
Jag tolkar det som att nu handlar det om pengar. Esbjörn ville ju inte sälja, men vad handlar bud och motbud om ifall det inte är pengar? Så därför gissar jag att Esbjörn/Binninge nu är beredda att sälja, men att den nya värderingen på 4,6 miljoner (istället för 4,2) ska ligga till grund för det nya priset. Gissningsvis vill nu Esbjörn sälja, men vill ha 400000 mer än tidigare och det är budet. Ebba har kommit med ett motbud.
Då är frågan om Esbjörn verkligen vunnit något? Han har sina kostnader för sitt ombud och hur hanteras Ebbas kostnader för hennes advokat? Om vi antar att det går till huvudförhandling kommer Ebbas advokat att sopa banan med Binninge. Ebba kommer att vinna den juridiska delen av tvisten. I så fall kommer Esbjörn att få betala både för sina egna och Ebbas rättegångskostnader. Men om vi antar att Ebba av politiska skäl vill ha ett snabbt slut på det hela för att få politisk ro igen. Hur mycket kan hon då gå med på? Kan hon lägga några hundratusen till samt att båda bär sina egna kostnader för ombud/advokat?
Esbjörn ville inte sälja och det sa han senast några dagar innan de möttes i rätten. Vad skulle få honom att helt plötsligt ändra sig? Ett högre pris, men pengar som han ändå måste betala sitt ombud Binninge med?
Som jag skrev förut tror jag inte alls att Esbjörn i rätten har lämnat ett helt annat bud än vad ombudet skrev i senaste inlagan, att han står för egna kostnader och lite till om affären blir ogjord. Eftersom Ebbas svar kallas motbud låter det som att det är fortfarande är ett ogiltigförklararande av affären som det förhandlas om.
Hade Ebbas bud kallats för ett kontrabud hade det mer legat i sakens natur att hon fortfarande ville köpa och sockrade sitt bud.
Tror Ebba är innerligt trött på affären och vill bara komma ifrån den. Inte vill hon bo i ett hus som DN har filmat med drönare. Det finns en anledning till att hon har det Säpo-skyddet hon har. Det är inte bara rutin.