2021-03-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nu handlar ju varken kognitiva funktionsnedsättningar eller demens ( fram till ett visst stadie) bara om att inte kunna minnas.
Man kan minnas en specifik händelse, eller verka jätte klar när man talar om något. Likväl glömmer man plattan på, datum och dagar grötas ihop, man kommer inte ihåg att betala räkningar, man minns inte riktigt namnen på sina barn.

Jag vet inte vad och när detta möte med polisen gällde eller vad det rörde. Men att bli utfrågad av polisen eller bli förhörd som vittne, säger ju ingenting om hans förmåga att minnas. Hur vet du vad han sa till polisen? Har du läst att polisen bedömer honom ha gott minne? För han kan ju lika gärna haft svårigheter. Det är ju inget som per automatik blir offentlig handling.

De kan väll göra en relevant demensutredning på farbrorn nu då. Så får man svart på vitt hur det är.
Fast som sagt han kan ju vara gammal och förvirrad i alla fall. Eller är han bara en gammal farbror som ångrade att han skrev på. Det får tingsrätten reda i.

Polisförhöret är en offentlig handling och finns i tråden. Där står exakt vad Esbjörn sade till polisen.
2021-03-06, 22:40
Medlem
Citat:
Fast det är väl egentligen inte viktigt. För hon valde ju att aggets på ett sätt som inte skyddar de äldre. Jag har inte träffat min mamma inomhus på över ett år. För att vi har en pandemi och jag aldrig skulle förlåta mig själv om hon blev sjuk och det var jag som smittat henne. Men oxå för att mitt land bett mig att avstå samtliga icke nödvändiga kontakter för att sjukvården ska mäkta med.
Att Ebba sitter och kuttrasjuar med en över 80-årig man för egen vinning. Är faktiskt att pissa på all sjukvårdspersonal och alla åldringar i detta land.
Du vet ju inte ens vilka åtgärder de kan ha tagit för att undvika smittspridning? Jag skulle nog vilja påstå att det är du som pissar på sjukvårdspersonal och åldringar genom att använda dem i din smutskastning och ditt skvaller.
2021-03-06, 22:41
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
eller ungefär så som kontraktsskrivningen gick till då ju Ebba kommit med "papperna" eftersom ingen mäklare var närvarande. Eller vem menar du fixade papperna då? Esbjörn?

Menar du att hon inte klarar av att ha dem med vid tillträdet utan bara när hon skulle se till att få Esbjörns underskrift?

Eller hur tänker du egentligen?

I en normalt skrivuppdrag så gör mäklaren alla handlingar kontrakt, likvidavräkning och köpebrev precis som i ett förmedlingsuppdrag.

Så du menar att Theo skulle vara med på banken?
2021-03-06, 22:43
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Nu handlar ju varken kognitiva funktionsnedsättningar eller demens ( fram till ett visst stadie) bara om att inte kunna minnas.
Man kan minnas en specifik händelse, eller verka jätte klar när man talar om något. Likväl glömmer man plattan på, datum och dagar grötas ihop, man kommer inte ihåg att betala räkningar, man minns inte riktigt namnen på sina barn.

Jag vet inte vad och när detta möte med polisen gällde eller vad det rörde. Men att bli utfrågad av polisen eller bli förhörd som vittne, säger ju ingenting om hans förmåga att minnas. Hur vet du vad han sa till polisen? Har du läst att polisen bedömer honom ha gott minne? För han kan ju lika gärna haft svårigheter. Det är ju inget som per automatik blir offentlig handling.

De kan väll göra en relevant demensutredning på farbrorn nu då. Så får man svart på vitt hur det är.
Fast som sagt han kan ju vara gammal och förvirrad i alla fall. Eller är han bara en gammal farbror som ångrade att han skrev på. Det får tingsrätten reda i.

Jag har läst domen det bör du med göra innan du skriver mer!
Han var inte där som vittne
Senast redigerad av braattha 2021-03-06 kl. 22:55.
2021-03-06, 22:45
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Polisförhöret är en offentlig handling och finns i tråden. Där står exakt vad Esbjörn sade till polisen.
Polisförhör blir en offentlig handling om fub blir offentlig handling, inte annars va?
Vet du var i tråden det är postat, vore spännande att läsa.
2021-03-06, 22:46
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Du vet ju inte ens vilka åtgärder de kan ha tagit för att undvika smittspridning? Jag skulle nog vilja påstå att det är du som pissar på sjukvårdspersonal och åldringar genom att använda dem i din smutskastning och ditt skvaller.
Ha ha vad kul! På vilket sätt pissar jag på sjukvården? Du är för rolig. Tack för ett gott skratt.
2021-03-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Så du menar att Theo skulle vara med på banken?

Normalt sett är man med både vid kontraktsskrivning och på tillträde som mäklare, men detta är ju ingen normalt skrivuppdrag....

var han med på kontraktsskrivningen? nej, upprättade han handlingarna? ja, så de måste han ju mailat Ebba som sedan skrivit ut dem /(alt skickat m vanlig post)
så troligen skulle han inte vara med vid tillträdet heller och gjort samma procedur med handlingarna vid tillträdet som vid kontraktsskrivningen.
2021-03-06, 22:53
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
men nu har man ju mäklaransvar i ett skrivuppdrag. Det har vi ju konstaterat. så det kan man ju inte friskriva sig ifrån.

jag har inte sagt att kontraktet är fel i sak. Men han har inte haft ngn vidare omsorgsplikt om Esbjörn. Han har själv gått ut i media och sagt att han friskrivit sig just för att han inte träffat Esbjörn, hur kan man uppfylla omsorgsplikt och god mäklarsed då? när man behöver friskriva sig just för att man inte träffat den ena parten?

Antingen är du dum på riktigt eller så trilskas du bara. Nu ska jag förklara för sig så att du kanske förstår.

Mäklaransvar = Fastighetsförmedlingsansvar. Innebär bl a det som du listade ovan och som alltså INTE behöver utföras vid skrivuppdrag. OK?

Lydelsen i Theos sk friskrivning i kontraktet är en upplysning om att han INTE utfört ett förmedlingsuppdrag med det tillkommande ansvar som följer av ett sådant.

Enligt FMI:s information om skrivuppdrag så handlar omsorgsplikten om uppdraget kommer från köparen att förhöra sig om att säljaren har fått med sina önskemål i överlåtelseavtalet tex handpenning, inget ansvar för skick eller dolda fel, tillträdesdag etc.

Demenskontrollen föreligger bara vid förmedlingsuppdrag. Penningtvättskontrollen/Kundkännedom ligger framför allt på köparen därför det är var pengarna kommer ifrån som är det viktigaste. En telefonkontakt med säljaren kan vara tillräcklig när denne ägt fastigheten i 10 år och risk för terrorfinansiering i övrigt får betecknas som låg.

Jag är inte jurist, men läser väldigt många avtal och domar i mitt jobb. Det jag tycker mig se att du far efter finns inte. Du blandar ihop saker och drar därför felaktiga eller för långtgående slutsatser.
2021-03-06, 22:54
Medlem
Citat:
Polisförhör blir en offentlig handling om fub blir offentlig handling, inte annars va?
Vet du var i tråden det är postat, vore spännande att läsa.
Rättegången har varit. Du får söka.
2021-03-06, 22:55
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
På vilket sätt fungerar Majkgård ”i princip” som Esbjörns maka?
Har du redan glömt citatet du postade för några timmar sedan?

Citat:
Esbjörn inkommer punktligt och ledsagad av Margareta Majkgård som idag fungerar i princip som närmast anhörig.
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
2021-03-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ha ha vad kul! På vilket sätt pissar jag på sjukvården? Du är för rolig. Tack för ett gott skratt.
Det står i inlägget, du använder dem som slagträ när du sprider ditt bittra skvaller. Hoppas skrattet fastnar i halsen när du inser vilken falsk människa du är.
2021-03-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Har du redan glömt citatet du postade för några timmar sedan?

(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
Ok, hon följer Esbjörn till psykologen som en maka. Jag tycker ändå inte att det var rätt att använda henne som närmast anhörig i utredningen. Det gör att man lika gärna kan kasta den i papperskorgen på en gång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in