2021-03-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det var en nyhet, förut sa han onte så mycket.
Din källa skulle sitta fint,tack.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/dina-pengar/theo-dietz-hemliga-roll-vid-ebba-buschs-miljonkop/

du får titta på lite reklam först....men sen 1.33 in i klippet så får du det här!
2021-03-06, 22:22
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
du påstod att man inte hade något ansvar i ett skrivuppdrag.
som sagt du verkar inte ha så stor erfarenhet att läsa domar, man behöver inte ens läsa själva mäklarens misstag, utan hur dom som dömt tänkt för att hitta saker som kan vara applicerbart på annat. som i detta fallet så har det konstaterats att hämtar man in uppgifter och uppför kontrakt är det likställt med ett skrivuppdrag och att en mäklare skall följa god mäklarsed och har omsorgsplikt i allt arbete och inte bara i ett förmedlingsuppdrag. Det var ju just det du ville ha bevis på, eftersom du trodde att det bara var i ett förmedlingsuppdrag detta förelåg.

Nej, jag har inte påstått att man är fri från ansvar i ett skrivuppdrag. Jag började med ifrågasättande av hur den s k friskrivningen var formulerad och det visade sig vara precis vad jag trodde nämligen friskrivning från mäklaransvar vilket är tillåtet. I det aktuella varningsmålet är det precis som jag sagt. Man fastslog att skrivuppdrag pua köparen förelåg därför att mäklaren påbörjat arbetet bl a med att inhämta personuppgifter. Jag trodde heller inte att omsorgsplikten enbart föreligger i förmedlingsuppdrag eftersom portalparagrafen i FML är att tillvarata båda parters intressen.

Var menar du att Theo gjort fel? Kontraktet finns ju i tråden. Det ser säkert till 90 % ut på samma sätt som dina egna kontrakt.
2021-03-06, 22:25
Medlem
Citat:
varför snålade Ebba med ett riktigt skrivuppdrag hos en seriös mäklare som träffar parterna?

nu var Densias värdering med ett spann på 400.000 kr och därmed ett intervall upp till 5 miljoner. 3,9-5 miljoner ser jag ändå att det 1,1 milj skillnad.
Var hittar man det ”spannet” i värderingen? Jag vill gärna läsa hur det är formulerat.
2021-03-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Nej, jag har inte påstått att man är fri från ansvar i ett skrivuppdrag. Jag började med ifrågasättande av hur den s k friskrivningen var formulerad och det visade sig vara precis vad jag trodde nämligen friskrivning från mäklaransvar vilket är tillåtet. I det aktuella varningsmålet är det precis som jag sagt. Man fastslog att skrivuppdrag pua köparen förelåg därför att mäklaren påbörjat arbetet bl a med att inhämta personuppgifter. Jag trodde heller inte att omsorgsplikten enbart föreligger i förmedlingsuppdrag eftersom portalparagrafen i FML är att tillvarata båda parters intressen.

Var menar du att Theo gjort fel? Kontraktet finns ju i tråden. Det ser säkert till 90 % ut på samma sätt som dina egna kontrakt.
men nu har man ju mäklaransvar i ett skrivuppdrag. Det har vi ju konstaterat. så det kan man ju inte friskriva sig ifrån.

jag har inte sagt att kontraktet är fel i sak. Men han har inte haft ngn vidare omsorgsplikt om Esbjörn. Han har själv gått ut i media och sagt att han friskrivit sig just för att han inte träffat Esbjörn, hur kan man uppfylla omsorgsplikt och god mäklarsed då? när man behöver friskriva sig just för att man inte träffat den ena parten?
Medlem
braatthas avatar
Citat:
nej varför skulle banken göra likvidavräkningen och köpebrevet? det gör normalt mäklaren, eller menar du att dom hade ett uppdragsavtal med parterna att upprätta handlingarn?

handlingarna hade väl Ebba fått på samma sätt som hon fick kontraktet av sin kompis.

Nu var dom ju inte kompisar och enligt avtalet var det på banken det skulle ske, menar du att dom skulle ha med egna papper?
Ungefär som att gå på restaurang och ha med matlåda då ?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Se där! Bara otrevligheter utan substans till svar.

Har du redan glömt bort att Majkgård i"princip fungerar som närmast anhörig" till Esbjörn?

Vad tror du att Esbjörns diagnos lindrig kognitiv funktionsnedsättning betyder?
Ett tips är att studera diagnoskriterierna som jag postat i tråden.
På vilket sätt fungerar Majkgård ”i princip” som Esbjörns maka?
2021-03-06, 22:28
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Du bör lära dig se skillnad på att vara förvirrad och ändra utsagor endast några dagar före avtalets skrivande var han enligt polisens utsagor helt klar och kunde med gott minne återge det som hände vid olyckan.
Nu handlar ju varken kognitiva funktionsnedsättningar eller demens ( fram till ett visst stadie) bara om att inte kunna minnas.
Man kan minnas en specifik händelse, eller verka jätte klar när man talar om något. Likväl glömmer man plattan på, datum och dagar grötas ihop, man kommer inte ihåg att betala räkningar, man minns inte riktigt namnen på sina barn.

Jag vet inte vad och när detta möte med polisen gällde eller vad det rörde. Men att bli utfrågad av polisen eller bli förhörd som vittne, säger ju ingenting om hans förmåga att minnas. Hur vet du vad han sa till polisen? Har du läst att polisen bedömer honom ha gott minne? För han kan ju lika gärna haft svårigheter. Det är ju inget som per automatik blir offentlig handling.

De kan väll göra en relevant demensutredning på farbrorn nu då. Så får man svart på vitt hur det är.
Fast som sagt han kan ju vara gammal och förvirrad i alla fall. Eller är han bara en gammal farbror som ångrade att han skrev på. Det får tingsrätten reda i.
2021-03-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

Visa gärna mina skrik då!

Här.
2021-03-06, 22:34
Medlem
Citat:
Nu var dom ju inte kompisar och enligt avtalet var det på banken det skulle ske, menar du att dom skulle ha med egna papper?
Ungefär som att gå på restaurang och ha med matlåda då ?
eller ungefär så som kontraktsskrivningen gick till då ju Ebba kommit med "papperna" eftersom ingen mäklare var närvarande. Eller vem menar du fixade papperna då? Esbjörn?

Menar du att hon inte klarar av att ha dem med vid tillträdet utan bara när hon skulle se till att få Esbjörns underskrift?

Eller hur tänker du egentligen?

I en normalt skrivuppdrag så gör mäklaren alla handlingar kontrakt, likvidavräkning och köpebrev precis som i ett förmedlingsuppdrag.
Senast redigerad av sandraso 2021-03-06 kl. 22:37.
2021-03-06, 22:35
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Är huset K märkt menar ni ? Ebba och barnen kommer inte att trivas där. . Man får ju inte ändra/bygga om någonting. Ska man måla om däremot måste det målas med exakt färg och kulör. Och det kan ju vara spännande.

Inte K märkt utan skyddsvärd är bedömningen alltså inget rivningslov utan renovering gäller.
Husets ursprungliga karaktär ska behållas, vilket inte betyder att utbyggnad är förbjuden.
Men det måste göras karaktärstypiskt med utseende som harmoniserar med husets ursprung.
Vad gäller Insidan och modernisering där kan man göra precis hur man vill!
2021-03-06, 22:36
Medlem
braatthas avatar
Citat:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/dina-pengar/theo-dietz-hemliga-roll-vid-ebba-buschs-miljonkop/

du får titta på lite reklam först....men sen 1.33 in i klippet så får du det här!

tack det har dom lagt till har ej sett det förut.
2021-03-06, 22:36
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Blev han smittad eller inte, jag blir inte klok på vad du menar med dina inlägg? Om han inte blev det så fanns det väl ingen risk att hon kunde smitta honom? Det känns som en konstig kritik om man får den för att ingenting hände.
Fast det är väl egentligen inte viktigt. För hon valde ju att aggets på ett sätt som inte skyddar de äldre. Jag har inte träffat min mamma inomhus på över ett år. För att vi har en pandemi och jag aldrig skulle förlåta mig själv om hon blev sjuk och det var jag som smittat henne. Men oxå för att mitt land bett mig att avstå samtliga icke nödvändiga kontakter för att sjukvården ska mäkta med.
Att Ebba sitter och kuttrasjuar med en över 80-årig man för egen vinning. Är faktiskt att pissa på all sjukvårdspersonal och alla åldringar i detta land.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in