Citat:
Ursprungligen postat av
sandraso
men nu har man ju mäklaransvar i ett skrivuppdrag. Det har vi ju konstaterat. så det kan man ju inte friskriva sig ifrån.
jag har inte sagt att kontraktet är fel i sak. Men han har inte haft ngn vidare omsorgsplikt om Esbjörn. Han har själv gått ut i media och sagt att han friskrivit sig just för att han inte träffat Esbjörn, hur kan man uppfylla omsorgsplikt och god mäklarsed då? när man behöver friskriva sig just för att man inte träffat den ena parten?
Antingen är du dum på riktigt eller så trilskas du bara. Nu ska jag förklara för sig så att du kanske förstår.
Mäklaransvar = Fastighetsförmedlingsansvar. Innebär bl a det som du listade ovan och som alltså INTE behöver utföras vid skrivuppdrag. OK?
Lydelsen i Theos sk friskrivning i kontraktet är en upplysning om att han INTE utfört ett förmedlingsuppdrag med det tillkommande ansvar som följer av ett sådant.
Enligt FMI:s information om skrivuppdrag så handlar omsorgsplikten om uppdraget kommer från köparen att förhöra sig om att säljaren har fått med sina önskemål i överlåtelseavtalet tex handpenning, inget ansvar för skick eller dolda fel, tillträdesdag etc.
Demenskontrollen föreligger bara vid förmedlingsuppdrag. Penningtvättskontrollen/Kundkännedom ligger framför allt på köparen därför det är var pengarna kommer ifrån som är det viktigaste. En telefonkontakt med säljaren kan vara tillräcklig när denne ägt fastigheten i 10 år och risk för terrorfinansiering i övrigt får betecknas som låg.
Jag är inte jurist, men läser väldigt många avtal och domar i mitt jobb. Det jag tycker mig se att du far efter finns inte. Du blandar ihop saker och drar därför felaktiga eller för långtgående slutsatser.