2021-03-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det pratas om att GME aktien kommer gå över 100k dollar och tillochmed 30 miljoner dollar per aktie pga en ”mother of all short squeezes”. Det är faktiskt teoretiskt möjligt men det låter naturligtvis helt orimligt.

Men det skulle betyda en astronomisk summa pengar som i slutändan måste tas från övriga marknaden vilket i sin tur kommer skapa lite av en börskrasch.

Det är ungefär det detta går ut på kort förklarat.
Jo, det är ju mycket som talar för att aktiekursen i GME stiger till 300 miljoner kronor per aktie (30 miljoner dollar). Alla kommer att sälja av sina aktier i alla andra företag och satsa rubbet i GEM. Vanliga småsparare läser inlägg på Internet och köper aktier för hundratals miljoner kronor per styck.

Ska bli kul 2021-03-19 när hela världen stanna och alla äger aktier i ett konkursbo...
Citera
2021-03-04, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jo, det är ju mycket som talar för att aktiekursen i GME stiger till 300 miljoner kronor per aktie (30 miljoner dollar). Alla kommer att sälja av sina aktier i alla andra företag och satsa rubbet i GEM. Vanliga småsparare läser inlägg på Internet och köper aktier för hundratals miljoner kronor per styck.

Ska bli kul 2021-03-19 när hela världen stanna och alla äger aktier i ett konkursbo...

Nej det är såklart inte troligt, jag bara förmedlar vad som återges på Reddit.

Men tror du har missförstått hela grejen.

Det är inte småspararna och alla privata aktieägare som kommer få aktien att stiga till 1k, 100k eller 30m dollar. Om det inträffar. Utan hedgefonderna och de stora finansiella aktörerna som blankat GME.

Småspararnas mål och hela poängen med det här är att att köpa och sen hålla. Så att aktien hamnar på en högre nivå än det ”skurkarna” lånat den för eller spekulerat i. När datumet gått ut tvingas de nämligen köpa alla aktier för ett högre pris än de lånat den för och till generellt sett ett jävla överpris. Tanken var ju att köpa den till ett underpris och tjäna på mellanskillnaden. Men det sätter Redditkrigarna stopp för.

Stiger kursen till låt säga 800 dollar och det rör sig om många miljoner utlånade aktier som måste köpas, i tillägg att det kommer spekuleras vidare i stigningen och att många kommer hoppa på hypen och köpa så kan du bara föreställa dig vilka enorma summor detta potentiellt rör sig om.

Detta kalaset måste ju betalas oavsett av någon i slutändan. Man kan alltså inte låna aktier till ett utsatt datum utan att köpa dem. Skiter man i det så ökar räntan och beloppet försvinner inte. Det kan gå hur långt som helst men någon måste betala.

Då måste pengarna komma ifrån någonstans. Alla dessa finansiella aktörer har tillsammans biljoner av dollar utplacerade lite överallt. Om deras kassor blir tomma efter att deras astronomiska summor hamnar i Gamestop tvingas de ju att sälja allt annat de äger över stora delar av övriga marknaden vilket kommer skapa en finanskris.

Ungefär så.
Senast redigerad av barfotalasse 2021-03-04 kl. 19:58.
Citera
2021-03-04, 23:08
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 997
Jag har hållit mig borta från GME-skiten och alla SQUEEZES hit och dit, inte brytt mig ett dugg, men idag sprang jag över något intressant.

https://www.reddit.com/r/GME/comments/ltua0n/endgame_dd_how_last_weeks_actions_all_come/

Det här diskuteras just nu på flera forum men skulle någon kunna sammanfatta lite mer exakt på begripligt amatörspråk hur mycket substans det finns bakom detta? Verkar det vara något lurt på gång?

Om folk blir rädda o börjar flytta tillgångar från aktier i ISK o försäkringsupplägg så kan det rasa på några dagar.
Citera
2021-03-04, 23:11
Medlem
Citat:

Det är inte småspararna och alla privata aktieägare som kommer få aktien att stiga till 1k, 100k eller 30m dollar. Om det inträffar. Utan hedgefonderna och de stora finansiella aktörerna som blankat GME.

Småspararnas mål och hela poängen med det här är att att köpa och sen hålla. Så att aktien hamnar på en högre nivå än det ”skurkarna” lånat den för eller spekulerat i. När datumet gått ut tvingas de nämligen köpa alla aktier för ett högre pris än de lånat den för och till generellt sett ett jävla överpris. Tanken var ju att köpa den till ett underpris och tjäna på mellanskillnaden. Men det sätter Redditkrigarna stopp för.

Stiger kursen till låt säga 800 dollar och det rör sig om många miljoner utlånade aktier som måste köpas, i tillägg att det kommer spekuleras vidare i stigningen och att många kommer hoppa på hypen och köpa så kan du bara föreställa dig vilka enorma summor detta potentiellt rör sig om.

Detta kalaset måste ju betalas oavsett av någon i slutändan. Man kan alltså inte låna aktier till ett utsatt datum utan att köpa dem. Skiter man i det så ökar räntan och beloppet försvinner inte. Det kan gå hur långt som helst men någon måste betala.

Då måste pengarna komma ifrån någonstans. Alla dessa finansiella aktörer har tillsammans biljoner av dollar utplacerade lite överallt. Om deras kassor blir tomma efter att deras astronomiska summor hamnar i Gamestop tvingas de ju att sälja allt annat de äger över stora delar av övriga marknaden vilket kommer skapa en finanskris.

Ungefär så.

Tack för att du kom in i tråden och förklarade vad det egentligen handlade om!
Citera
2021-03-05, 00:41
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Det verkar ju ske fyra gånger per år i så fall? Varför tror folk att det blir börskrasch just den här gången?
Det brukar nämnas när det är sådan på Marketwatch men sett till marknaden som helhet har inte jag upplevt det som att jag tycker det har hänt något speciellt spännande just då.
Citat:

Ungefär så.
Hur skall hedgefonder som förvaltar några miljarder dollar köpa aktier för tiotals miljoner / st?

Det troliga är väl att hedgefonden får slut på pengar och lägger ner/går i konkurs och någon annan fick ta förlusten i så fall.
Citera
2021-03-05, 17:55
Medlem
Citat:
Det är det jag vill att någon förklarar åt mig.

Tråden har 6.4k kommentarer på mindre än två dygn. Den har uppenbarligen rört om i grytan så därför vill jag veta vad alla babblar om och vad tusan det handlar om.
Har du frågat nån i redit tråden?
Citera
2021-03-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruler12
Har du frågat nån i redit tråden?

Jag frågade här istället och fick ett bra svar av en person i denna tråd.

Ni här på Flashback höll nästan på att lura mig att det inte var något speciellt med denna gång, att det inte fanns någon substans bakom det hela, men efter ett bra svar här i tråden valde jag att läsa på ytterligare och nu förstår jag att det som håller på att hända faktiskt är lite risky.

Rekommenderar alla med pengar på börsen att läsa på om vad som teoretiskt sett kan hända kommande veckor. Det är fan inget skämt.
Citera
2021-03-05, 22:40
Medlem
LÄS DETTA!

Först tänkte jag att även om det är teoretiskt möjligt så kommer någon centralbank eller nån myndighet gå in och sätta stopp för skiten, så att det inte kan inträffa, och så att allt fortsätter rulla på som vanligt.

Sen insåg jag att den kommande kraschen, utlöst av Gamestop, är det perfekta skälet till det World Economic Forum försöker genomföra.

Är ni med?

Den nya ekonomin, build back better, en ny valuta, osv... den grejen drar nytta av att man låter Gamestop-skiten krascha hela börsen.

DÄRFÖR ser jag det som en potentiell risk. Därför kommer inget land, myndighet eller bank att stoppa skiten. Man kommer låta det hända, för det är vad som blir övergången till Klaus Schwabs våta dröm.

Helvete, fattar ni inte att det KOMMER hända? Just av den enkla anledningen.
Citera
2021-03-05, 22:44
Medlem
Lyssna nu, jag har listat ut det!

Det här är anledningen till att det faktiskt kommer hända även om det låter helt jävla otroligt:

(FB) The Great Reset (IMF, World Economic Forum etc)
Citera
2021-03-05, 22:47
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Helvete, fattar ni inte att det KOMMER hända? Just av den enkla anledningen.

Okej, vi ses här den tjugonde mars då. OM INTERNET ENS KOMMER EXISTERA DÅ!?!11

Riksmongo.
Citera
2021-03-05, 22:50
Medlem
krakkels avatar
Det vore rätt kul, förursagt att man hinner sälja lite först likt coronakraschen, rea!
Citera
2021-03-05, 22:52
Medlem
krakkels avatar
Citat:

Ungefär så.

WSB är en sekt. Deepfuckingvalue må vara en duktig investerare - som fru fortuna vakar över - men vad som sägs på WSB bör man ta med en rejäl nypa salt, och litw mer därtill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in