Citat:
Ursprungligen postat av
Zem1
Vad jag försöker säga är att det är så efterblivet att blanda in Löfven, raser, invandring och sådant i just i detta fall. Med det sagt försöker jag varken föravara vare sig Löfven eller afghaner eller den förda politiken om det. Den diskussionen hör inte hit. Men säkert gör den det i 100 andra trådar om brott.
I just detta fall är väl den förda invandringspolitiken den främsta anledningen till att detta dåd hände. Han ska egentligen inte vara i Sverige. Han saknar helt asylskäl, som DN avslöjar bl.a här:
Citat:
"Två av 22-åringens vänner, som DN har pratat med, uppger att mannen på senare tid sagt att han vill tillbaka till Afghanistan, där han har sina syskon. Detta trots att han nyligen ansökt om förlängt uppehållstillstånd."
https://www.dn.se/sverige/den-misstankte-22-aringens-vanner-han-ville-tillbaka-till-afghanistan/
Citat:
"Den ena vännen, som själv är bosatt i Vetlanda, säger att 22-åringen berättat att han vädjade om hjälp med hemresa under ett möte med socialtjänsten i Vetlanda i tisdags morse, dagen före knivattackerna.
– Jag bjöd honom på mat på tisdagskvällen och då sa han att att han hade fått ett direkt nej till hjälp med hemresa. Han var upprörd över det."
Hans storebror bor i Kabul, där han även har en familj. Gärningsmannen är också från Kabul. Han borde egentligen ha bott där. I Kabul är det relativt tryggt, så länge man inte engagerar sig politiskt eller religiöst. Vilket han inte verkar ha gjort.
Någon övertygad terrorist är han inte, utan han påminner mycket om den afghanska gärningsmannen på Södermalm, som högg ned en polisman. Även han mådde dåligt psykiskt och tog till våld.