2021-03-06, 17:33
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Om jag har moral, jo det tycker jag att jag har.

För mig är det inte omöjligt att det var som Esbjörn sa i en intervju i höstas.

Han vart charmad av att Ebba ville träffa henne, och att hon bjöd in på kaffe. Att han då blev lite viktig. Ebba var trevlig och charmerande och pratade och pratade om huset. Jag håller det inte för omöjligt att han till slut kände sig bort kollrad av henne och viste inte riktigt vad han lovat.

Om detta är vad som skedde så är det viktigt för mig att veta hur mycket Ebba kände till om hans kognitiva funktionsnedsättning. För för mig är det inte klarlagt hur den påverkar honom.
Om Ebba kunde ana att den fanns är ju det hon gjorde väldigt väldigt allvarligt.

Men här har ju Ebba beskrivet honom som glasklar och fult kapabel att fatta och förstå sina egna beslut. Då skapar det för mig frågor när Ebba nu beskriver att han nu står under påverkan av sitt försvar och egentligen vill att affären ska fortgå.

För mig blir det oxå moralisk beklämmande att Ebba i höstas lovar att inte genomföra affären om han verkligen inte vill. För mig är det glasklart att han inte vill. Och om han är förvirrad och påverkad nu. Så var han ju självklart påverkbar i somras när kontraktet skrevs oxå.

Vidare tycker jag som sagt att värderingarna som är gjorda är väldigt låga. Och för mig är grannhuset som såldes för 10 år sedan relevant att jämföra med.
De har olikheter, men de har oxå likheter.
Grannhuset fördelar är att det var topp renoverat, detta hus att det har strandtomt och större tomt. Grannhuset lades ut för 8 och såldes för 10. Att hus ofta blir dyrare än det är utlagt för är ju ett faktum. Och priset som är angivet i annonsen är ju det mäklaren värderat det till.

Så om vi går på högsta beloppet jag läst i värdering här, 5 miljoner och lägger på 2 som inte är en orimlig tanke skulle ske vid en budgivning. Så blir det 7 miljoner.
För mig är det för långt ifrån de 3,9 som Ebba betalade. En sådan prisskillnad väcker tankar. I synnerhet när det finns misstanke om funktionsnedsättningar hos åldringen som säljer.

Jag har även mycket tankar om Ebbas agerande som ledde fram till förtal. Men nu talar vi ju om hus affären.

Jag vet att ni demokratiska rättskaffens medborgare som även kallas Ebbaister. Har svaren på dessa frågor klara för sig. Men för mig har de inte lyckats svara på en enda av frågorna, trots att de använder en mycket bestämd och mästrande ton, samt förstärker sina argument med en liten förolämpning.

Vilket är huset som såldes för 10 mkr 2011? Finns inte bland slutpriser på Booli. Att du anser det som bästa jämförelseobjekt säger ingenting förutom att du inte har en aning om vad du talar om.

Som av en händelse bestämde sig min hustru i veckan för att köpa en begagnad cykel på Blocket som vi hämtade i Uppsala idag. Vi gjorde därför en avstickare för att se på föremålet för denna tråd. Jag har följande kommentarer efter att vandrat och åkt runt lite.

A. Marielund nås efter 2 km smal grusväg. Vägen ut till udden där EB bott tidigare är ännu smalare. Tveksamt om jag skulle vilja att mina barn cyklade själva på den innan 12 års ålder. Längst ut på udden är det så trångt att man får backa fram och tillbaka för att vända. Intrycket som man kan få av flygfoton och kartor är gravt missvisande.
B. Tomten ser ut som en urskog. Förfallet måste påbörjats under tidigare ägares tid (kvinnan som dog 2007). Två av Esbjörns bilar står parkerade på tomten. Dels den röda Mazdan dels något gammalt brunt eller rostigt från 60-talet.
C. Huset ser sämre ut i verkligheten än på Densias bilder. Lite på samma sätt som mäklarbilder förskönar verkligheten.
D. Vattnet utanför tomten är igenvuxet med vass. En gammal brygga ligger inne i vassen och det finns en sjöbod nere vid vattnet.
E. Marielund som jag från "Boken om Marielund" och Uppsalas inventering och uppgiften om ett utflyktsmål med servering på sommaren uppfattat som en pärla är något helt annat och en klar försköning av verkligheten. Jag såg framför mig ett vackert samhälle där man kan blicka över flera vackra hus på välordnade villatomter. Verkligheten är väldigt vackra byggnader längs en smal grusväg i en granskog med steniga tomter.
G. Grannfastigheten norr om huset är något helt annat. Den kallas Mariehem och bilder finns i både de återgivna delarna av boken och i Uppsalas inventering.
H. Hel ärligt skulle jag aldrig betala 3,9 Mkr för huset/tomten. Enda anledningen skulle vara stark anknytning till området - vilket jag saknar, men Ebba har i yttersta grad.
I. De sneda tallarna på Densias bilder står på tomten. De och alla andra träd mellan huset och vattnet behövs tas ned för att skapa siktlinje över till exets hus.
J. Vi kan därför på olika sätt sluta oss till att huset närmast är en belastning för tomten. Tomtens taxeringsvärde är 2,7 Mkr. Det innebär att köpeskillingen för helheten om 3,9 uppgår till 1,44x taxeringsvärdet eller 0,4 mkr högre än 1,33x taxvärdet. Med andra ord blir det svårt att komma fram till att det pris som överenskommits är uppenbart oförmånligt för säljaren.
H. Min hustru sade spontant "Aldrig i livet att jag skulle köpa det där rucklet".
2021-03-06, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Man frågar inte nära vänner om personens hygien eller toalettvanor, det gör man bara med anhöriga, har själv erfarenhet av detta genom att vi ansökte om "spisvakt", sen svärfar vid 2 tillfällen glömt kastrullen på spisen, som då kopplades in för att förhindra brand på spisen samt rökdetektor med larmsändare.

Det var precis vad Barry Karlsson frågade Margareta Majkgård om. Hon fick dessutom möjlighet att korrigera dessa uppgifter eftersom hon första gången var ”för snäll” i sin beskrivning av Esbjörns kognitiva funktioner.

Citat:
Den redovisade lindrigt nedsatta ADL-funktionen påvisar, som dr Marcusson mycket riktigt påpekar, en relevant invändning mot en demensdiagnos. Men föreliggande utredning var aldrig avsedd att ställa en eventuell demensdiagnos utan att kartlägga kognitiv status och eventuella förändringar jämfört med tidigare testresultat. Även om den nu redovisade ADL-registreringen är lindrigt nedsatt, så kan det noteras att det ändå finns funktionsnedsättningar som är mer omfattande än normalt. Närmast anhörig, som 16 december 2020 gjorde den i utredningen dokumenterade bedömningen, har nyligen återkommit och vill uppdatera sin bedömning och vid en kontrollerande uppföljning med samma ADL-formulär plus telefonintervju (2021-02-25) ansett att hon var för "snäll" i bedömningen och att funktionerna är mer nedsatta än först angivet (nu gavs 32 rå-poäng), vilket egentligen överensstämmer med symptomenkäten CIMP-QUEST (2021-01-05) som några dagar senare validerades med en telefonintervju med stöd av GBS-skalan (2021-01-07) —se respektive bilaga i huvudutredningen — som även den representerar en lindrig ADL-nedsättning. Så här i efterhand är det givetvis svårt att avgöra hur informanten resonerat vid första tillfället, men då som nu beskrivs en funktionsnedsättning.

https://www.docdroid.net/OyFZ2J8/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-47-ab-45-maskad-version-pdf#page=4

Enligt mig så hör rapporten hemma i soptunnan på grund av valet av en hyresvärd som närmast anhörig. Till råga på allt en hyresvärd som är ökänd för att tidigare ha fått ärva två fastigheter av ensamstående män utan bröstarvingar.
2021-03-06, 17:41
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Varför det - det är ju ändå uppenbart.
Var och en som är fostrad som en god medborgare inser att det är ovärdigt en demokratisk rättsstat som Sverige att tillåta försvara vars agerande istället för att hjälpa, tvärt om stjälper klienten.
Inför lagen bör vi alla vara lika - både Ebba OCH Esbjörn. Ebba i det att hennes person som sådan ska vara ovidkommande för processen - och Esbjörn i det att han bör få samma rätt till juridisk hjälp som alla andra. Mankan väl lugnt konstatera att han för tillfället inte får just det.

Du kanske ändå inte skulle skolkat samhällskunskapen va...?

I en rättsstat ska man ha rätt att få anlita ombud, man ska ha rätt att själv bestämma vem som ska vara ens ombud. Rättegångsbalken 12 kapitlet 2 § anger följande allmänna krav på ombud:
Såsom ombud får inte brukas annan än den som rätten med hänsyn till redbarhet, insikter och tidigare verksamhet finner lämplig att vara ombud i målet. Ombudet skall behärska svenska språket.

Ombud skall ha hemvist i Sverige, i en annan stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller i Schweiz; dock får även annan brukas såsom ombud, om rätten med hänsyn till omständigheterna finner det lämpligen kunna ske.

Ej må den vara ombud, som är underårig eller i konkurstillstånd eller som har förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken.
Domstolen ska avvisa ett ombud endast i vissa undantagsfall. Dessa anges i rättegångsbalken 12 kapitlet 5 §:
Visar ombud oredlighet, oskicklighet eller oförstånd eller finnes han eljest olämplig, skall rätten avvisa honom som ombud i målet; rätten äge ock, om skäl äro därtill, förklara honom obehörig antingen för viss tid eller tills vidare att brukas som ombud vid den rätten
.
De verkar således som om Uppsala tingsrätt inte har underkänt "juristen" som ombud. Domstolen torde inte vara okunnig om "juristens" antecedentia.
2021-03-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Då fick vi veta att du jobbar på donken, det är dom enda i Sverige som kör med den principen som du framhäver. I övriga världen är en double-bagger en asful kvinna, som är så ful att båda måste ha påse på huvet vid sex...men allmänbildning är inte din starka sida, det märks.
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Double%20Bagger

On topic så kvarstår ryktet att person x kom in senare med ett högre bud kort efter att Esbjörn skrivit under 3,9 miljoner, det ryktet påstod c:a 4,6 och du är ju en av dom som skrikigt från början att kåken var värd uppåt 5, så då blir frågan vem som la budet, du borde veta detta eftersom du så kategoriskt bråkat om summan.

Snacket om double-bagger kom från USA till Sverige i slutet på 70-talet inom servicebranschen. Man använde exemplet på de som packar varor i kassar till kunden. En double-bagger klarar av att packa två kassar samtidigt (göra 2 saker samtidigt). Urbandictionary fanns inte då!

I ditt fall klarar du inte av att hålla koll på vem som skriver vad i denna tråd men det är en kul med det nya ryktet om att det kom in en annan spelare med bättre bud!

Har inte skrikigt i denna tråd innan o tänker heller inte göra det framöver.
2021-03-06, 17:44
Medlem
Mysquos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Grannarna hoppas på Ebba:

https://unt.se/nyheter/artikel/grannarna-om-tvisten-hoppas-att-ebba-star-pa-sig/j86ooyyr

Och vad är då ditt intresse i detta? Att svartmåla en av politiskt "fel" färg?

OK då verkar det som grannsämjan inte borde bli något problem. Jag inget intresse alls i detta, mer än rent nyhetsvärde. Jag svartmålar inte, undrar mest varför just den här husaffären verkar så viktig för henne att hon fortsätter trots allt fokus i media.
2021-03-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var precis vad Barry Karlsson frågade Margareta Majkgård om. Hon fick dessutom möjlighet att korrigera dessa uppgifter eftersom hon första gången var ”för snäll” i sin beskrivning av Esbjörns kognitiva funktioner.

https://www.docdroid.net/OyFZ2J8/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-47-ab-45-maskad-version-pdf#page=4

Enligt mig så hör rapporten hemma i soptunnan på grund av valet av en hyresvärd som närmast anhörig. Till råga på allt en hyresvärd som är ökänd för att tidigare ha fått ärva två fastigheter av ensamstående män utan bröstarvingar.

Klart hon vill korrigera sina uppgifter då hon nu inte alls vill ha kvar gubben då han ju sålt fastigheten hon trodde hon skulle få ärva. Hon vil bli av med honom och slippa se han nånsin igen.
Rapporten hör hemma i soptunnan då man inte intervjuar någons hyresvärd, speciellt inte en som ärvt andra äldre män.
2021-03-06, 17:47
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Man kan ju oxå tänka att om man har behov av att slänga in en förolämpning i allt man skriver. Så kanske man inte riktigt har argument som räcker.
Det är många här som mer visar känslor än sunt förnuft. Det är trist att hela tiden få invektiv och pejorativ tillskrivna sig. Kanske kan man tröst sig med att de som argumenterar på det sättet halvt erkänner att de har fel?

Själv har jag lyckats få en del i Ebbas hejargäng att reta sig på mig eller mina inlägg. Det är lite konstigt eftersom jag delar deras uppfattning att Ebbas husköp är juridiskt giltigt ...
2021-03-06, 17:49
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
men att ta jämförelseobjekt där tomten gränsar direkt till en järnväg och man måste gå över järnvägen för att komma till sjön och bryggan det funkar fint som jämförelseobjekt?

jag hade alla dagar i veckan valt en fastighet med övervuxen trädgård än en järnväg, trädgården kan du göra ngt åt, järnvägen får du leva med, och det vill man definitivt inte göra med barn.

Du är ju ändå mäklarutbildad eller liknande. Försök att vara lite objektiv. De stora tomter som korsas av museijärnvägen med 60 cm spårvidd som går någon gång om dagen på helgerna om sommaren är mer attraktiva än denna som som ligger långt inne i en liten vik.
2021-03-06, 17:50
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte

"Synonymer till tvinga
nödga, förmå, ansätta, driva, pressa, truga, nödsaka; betvinga, undertrycka"

https://www.synonymer.se/sv-syn/tvingad
Alla dessa ord betyder inte alls samma sak. Det finns för övrigt sällan synonymer som betyder samma sak, vanligen är det rätt stor skillnad på ord som klassas som synonyma.
2021-03-06, 17:50
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Majkgårds polare Monica har sökt gruppboende för Esbjörn, och beklagat sig på fb för att kommunen inte velat hjälpa till, då dessa ansågs vara nervösa inför en viss hög politiker (läs Ebba). Då är det ganska klart att kärringarna vill kicka ut Esbjörn från kursgården och dumpa gubben på ett gruppboende någonstans, och detta drog i gång i okt/nov vilket sammanfaller med fullmakter och god man ansökan.
Alltså förklarar detta Majgårds åtgärd att ringa tillbaka och säga att hon var för snäll.

Gubben ska in på hemmet, sen börjar avvecklingen av hans kvarlåtenskap trots att han lever, frågan är hur mycket han får behålla själv och hur mycket som myglas iväg på olika sätt.
Detta sker inför ögonen för hela sverige och våra fittor till åklagare tjafsar allstå om vad Ebba skrev på fb, istället för att ta tag i de riktiga skurkarna....fyfan!
2021-03-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Det är många här som mer visar känslor än sunt förnuft. Det är trist att hela tiden få invektiv och pejorativ tillskrivna sig. Kanske kan man tröst sig med att de som argumenterar på det sättet halvt erkänner att de har fel?

Själv har jag lyckats få en del i Ebbas hejargäng att reta sig på mig eller mina inlägg. Det är lite konstigt eftersom jag delar deras uppfattning att Ebbas husköp är juridiskt giltigt ...
Men ditt osmakliga smutskastande av Ebbas person är ju inte så ädelt som du vill få det att framstå...
2021-03-06, 17:52
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ett bra ombud, säger som det är till sin klient.
- Esbjörn lagen är glasklar, du kan inte vinna detta, vill du ha tillbaka huset måste du förhandla med Ebba om saken.
Hur vet du att "juristen" inte gjort just det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in