2021-03-06, 17:20
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Så antagandet att en person utan några tecken på psykisk ohälsa plötsligt tar livet av sig är troligare än att samma person ändrat sina träningsplaner?
Att springa utanför led är väl väldigt okontroversiellt? Orientering är fortfarande en OS-gren även om det säkerligen är svårt att förstå för en och annan gamnacke. Deniz var militär och således en ganska van orienterare. Han hade dessutom en alldeles ny fin klocka med massa fiffiga finesser han säkert ville prova. Precis som alla andra kunde Deniz ha otur och halka.
Jag är inte övertygad om att det är Deniz, men ingen har ju lyckats presentera någon alternativ person. Det finns ju, vad vi vet, ingen annan person som misstänkts ha försvunnit i de här trakterna.
Att det skulle röra sig om en dumpad kropp är ju otroligt osannolikt, vilken grovt kriminell orienteringsklubb skulle ha släpat dit kroppen? Så om det inte är en dumpad kropp och igen annan har försvunnit där, vad är då mest troligt?

I vissa fall är det så att det först är när folk tar livet av sig folk i deras närhet förstår att dom mått dåligt

Orientering har aldrig varit med på OS
Citera
2021-03-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Så antagandet att en person utan några tecken på psykisk ohälsa plötsligt tar livet av sig är troligare än att samma person ändrat sina träningsplaner?
Att springa utanför led är väl väldigt okontroversiellt? Orientering är fortfarande en OS-gren även om det säkerligen är svårt att förstå för en och annan gamnacke. Deniz var militär och således en ganska van orienterare. Han hade dessutom en alldeles ny fin klocka med massa fiffiga finesser han säkert ville prova. Precis som alla andra kunde Deniz ha otur och halka.
Jag är inte övertygad om att det är Deniz, men ingen har ju lyckats presentera någon alternativ person. Det finns ju, vad vi vet, ingen annan person som misstänkts ha försvunnit i de här trakterna.
Att det skulle röra sig om en dumpad kropp är ju otroligt osannolikt, vilken grovt kriminell orienteringsklubb skulle ha släpat dit kroppen? Så om det inte är en dumpad kropp och igen annan har försvunnit där, vad är då mest troligt?

Orientering är i och för sig ingen OS-gren. Och har aldrig varit.
Citera
2021-03-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Rappytt är semantisk trollerimöstare. Han ville låta påskina att köp av lösbiljett var liktydigt med att DA hade köpt enkel resa på SL, och att han därmed aldrig kunde komma tillbaka hem. Samma öde skulle då vederfaras tusentals i tunnelbana och bussystem varje dag.

DA hade inte mobilen med sig och kunde inte köpa returbiljett. Det brukar man vilja göra. Inte heller plånbok. Han valde att avsluta sitt liv, punkt slut. Det är den slutsatsen man ska dra. Du vill inte se hela bilden av någon anledning. Militärer är människor, de med. Kan drabbas av ohälsa, dölja det eller hata sitt liv av någon anledning som vi inte förstår just nu. En del tar sina liv när de får svåra diagnoser.
Senast redigerad av rappytt 2021-03-06 kl. 17:51.
Citera
2021-03-06, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
I vissa fall är det så att det först är när folk tar livet av sig folk i deras närhet förstår att dom mått dåligt

Orientering har aldrig varit med på OS
Han är mördad! Ge er.
Citera
Medlem
Hur kan alla bortse från att killen lämnat alla sina personliga tillhörigheter hemma? I en storstad behöver man pengar för att ta sig fram, ingen lämnar både mobil och kort hemma, åker tvärs över stan på enkelbiljett utan att det finns någon avsikt med detta. Han ville inte bli eftersökt.

Det verkar som om det finns en stadig bulk av män som har mycket svårt att se skogen för alla träd.
Senast redigerad av rappytt 2021-03-06 kl. 17:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Tror alla förstår att DNA-provet är klart sedan länge då det numera handlar om timmar och inte dagar. Så varför läggs locket på?

Rättsmedicinska vill kunna utesluta eller fastställa om ett brott har begåtts. På så sätt kan man lugna de mest ihärdiga foliehattarna kring om en förundersökning ämnas inledas eller avsluta med ett "Polisen misstänker i nuläget inget brott".
Citera
2021-03-06, 18:14
Medlem
kvasthildurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Tror alla förstår att DNA-provet är klart sedan länge då det numera handlar om timmar och inte dagar. Så varför läggs locket på?
Jag är fortfarande övertygad om att det inte är DA. Det är ju den första alla, såväl anhöriga som utredare, tänker på när man hittar en avliden person i det området just nu och om det hade varit han kan jag inte tänka mig något som hindrar dem från att bekräfta det. Det brukar de ju göra med alla andra de hittar, oavsett varför de försvunnit eller avlidit.
Min övertygelse, tills motsatsen är bevisad, är att det är ett försvinnande av äldre datum som får sin förklaring nu. Och då kan det ta tid för dem att lista ut vem det kan vara.
Senast redigerad av kvasthildur 2021-03-06 kl. 18:25.
Citera
2021-03-06, 18:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
DA hade inte mobilen med sig och kunde inte köpa returbiljett. Det brukar man vilja göra. Inte heller plånbok. Han valde att avsluta sitt liv, punkt slut. Det är den slutsatsen man ska dra. Du vill inte se hela bilden av någon anledning. Militärer är människor, de med. Kan drabbas av ohälsa, dölja det eller hata sitt liv av någon anledning som vi inte förstår just nu. En del tar sina liv när de får svåra diagnoser.

Du pratar om indicierna som förelåg före upptäckten av en av allt att döma sammanhängande kropp i en skreva nedanför en brant. Då fortfarande ofunnenhet av eftersöket talade emot olycka och för medvetet försvinnande. Men hans handhavande med sina magnetkort o kontanter är i realiteten inte fullt ut känt, och därför svänger pendeln när den påträffade kroppen antyder något annat. Vem tar livet av sig i en klippskreva? Låt vara att han kan ha rasat ner där sen. Eller släpats dit av tyrestaparkens björnar. Eller Skansenbjörnar ute på villkorlig frigång.

DA kan väl ha haft ett betalkort till? Kontanter insydda i fordret på sin rygga? Eller vad som. Eller tänkt ta taxi hem.

Att han så här i efterhand kanske vart rätt oaktsam med liv o hälsa är en annan femma. Men han var inte oaktsam med mobil o SL-kort. De är ju välbehållna.
Senast redigerad av Lonnrot 2021-03-06 kl. 19:09.
Citera
2021-03-06, 18:45
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag måste tydligen upprepa mitt upprop från snart en vecka sen ..

Om det inte finns nån anledning och inga bevis för en helt makalös hypotes, varför måste 100 pers ändå skriva var sin? Speciellt när många av dom går emot vad som redan sagts - hur många gånger dök det t.ex upp "grotta", eller att den digitala klockan hittats på plats, fastän militärmakten redan förklarat att den redan funnits i deras lokaler?

Det fyller bara tråden med foliehattar, och eventuella fakta försvinner i idiotflödet. Förra gången jag skrev det roade sig vissa med att kommentera att även jag kommenterat - men klarade inte att inse att jag inte lanserat fantastiska hypoteser utan sågat deras egna, via de fakta som redan framkommit.

Men det går inte att hålla på med det, när den siste idioten inte ens är född än. Så nu har vi polen som tydligen förklarat krig mot sverige som en av de senaste hypoteserna.

Inser ni inte att det här inte är ett fungerande informationsklimat?
Om det nu inte är Polen som ligger bakom detta, vilket land menar du då att det är? Ryssarna? Vilka bevis har du för att det är något annat land än Polen som är skyldiga?
Citera
2021-03-06, 18:46
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeshua
Han är mördad! Ge er.

Fullt möjligt, men inte av en polsk "militär"
Citera
2021-03-06, 18:51
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Om det nu inte är Polen som ligger bakom detta, vilket land menar du då att det är? Ryssarna? Vilka bevis har du för att det är något annat land än Polen som är skyldiga?
Nu tror jag min herre inte läste vad som stod.

Jag förespråkar ingen hypotes alls. Inte ens att det är ÄR DA man hittat död. Jag drog upp den senaste hypotesen i tråden som ett exempel på hur korkat det kan bli.

Och då ber du mig ange ett annat land istället?
Citera
2021-03-06, 18:59
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Förlåt, men du är helt dum i huvudet. Alltså, på riktigt. Du är riktigt trög, grabben. Riktigt jävla trög.
Du kan vara trög.

Har du ens en liten uppfattning om hur otroligt många främmande agenter det går runt på svensk mark? Vad gör dom här tror du? Semestrar? Åker karusell och äter karamell och bara fröjdas hela dagen uti Nora?

Nej, dom kör samordnade attacker mot svenska soldater, men det är ju givetvis oerhört sällan det gått till ett så här spektakulärt mord, men vem vet, vi har kanske gått in i en ny fas av attacker.
Senast redigerad av CrilleKex 2021-03-06 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in