2021-03-05, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C-P.Rejserbil
KD ska också räknas bort. Det trillar under spärren inom en månad.

Inte alls. De räddas av M vid ett val. L däremot är borta.
2021-03-05, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
Demoskops nya mätning ger egen majoritet för högertrojkan. Vore ett dugligt valresultat.

https://www.expressen.se/nyheter/ms-okning-blir-storsta-partiet/

En av de mer realistiska mätningar på senare tid. S har inga 27% som en del försöker påskina.
2021-03-05, 11:14
Medlem
Demoskop-mätningen gör att det känns lite tryggare igen. Tyvärr har SD tagit mycket stryk under hela coronapandemin plus att M har lyckats ta initiativet i frågor som invandring och lag/ordning. Hur man än vrider och vänder på det så har många svenskar fortfarande svårt att ta steget till SD. Om M kan erbjuda liknande politik är det i mångas ögon ett mer acceptabelt val. Vi kan bara hoppas att M verkligen sätter handling bakom sina ord.

Som någon annan nämnde, så märks det att sossarnas strategi nu är att smutskasta KD och Ebba Busch så hårt det bara går. De kommer att göra allt de kan för att driva KD ur riksdagen, men jag tror inte de lyckas. Ebba Busch har i grunden stort förtroende hos svenska folket, betydligt mer än partiledarna i regeringens stödpartier L och MP. Och det räcker egentligen att ett av de partierna åker ut så tappar regeringen viktiga mandat.

Som sagt, även om jag själv inte litar på Moderaterna så känns det positivt att de går uppåt samtidigt som S minskar. Vår enda chans att bli av med sossarna och miljöpartisterna som förstör vårt land, är att M+KD+SD får riksdagsmajoritet i nästa val.
2021-03-05, 11:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Eller rent av omöjliggöra en konservativ regering. Jag kan tänka mig att när SD kräver regeringsförhandlingar efter valet för att stödja en Kristersson-regering så säger KD blankt nej och det slutar med att Löfven sitter kvar.

KD är ett vidrigt vänsterparti, men som sagt om de ligger på 3,5 (och inte 1,5) inför valet så blir det nog att jag stödröstar.

Låt dem åka ur istället, en vänsterliberal M-regering är lika dålig som den nuvarande, det kanske krävs att de "liberalkonservativa" ( ) regerar sönder sig en mandatperiod för att de själva och väljarna förstår att det krävs ett radikalt parti som SD för att få ordning.

Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Jag förstår motviljan en del SDare känner mot M och KD, men tyvärr är ju dessa partier det enda realistiska hoppet. SD kan aldrig ensamt ta makten, att ta makten med M enbart blir också svårt. Till och med M-KD-SD tillsammans får svårt att ta makten. Det svenska politiska systemet bygger på att man måste ha en rätt bred allians av partier för att få tillräckligt mycket mandat. Kolla bara sossarna som har stöd av V, C, L och MP.

Det är klart man kan drömma om att Sverige skulle ha ett amerikanskt system där två partier tävlar om att vinna val, och där SD då kunde tävla direkt mot S om makten, men nu är vi i en sådan delikat situation att om KD åker ut nästa val blir det omöjligt för SD att få något inflytande alls i en kommande regering.

Så tyvärr skapar ju det svenska politiska systemet en situation där man tvingas välja mellan två dåliga alternativ, och jag väljer då klart hellre M-KD i någon form av samverkan med SD över fortsatt S-MP-C-L-V styre som idag.

Visst kanske du tänker att långsiktigt blir det bättre med KD ur riksdagen, men hur mycket tid har vi på oss? Klarar vi av fortsatt massinvandring till 2030 innan SD får inflytande? Själv tror jag att nästa val blir otroligt viktigt, KD ur riksdagen 2022 skulle innebära en otroligt lång vandring för SD och M för att någonsin ta makten, det är inget som skulle göras speciellt fort, och det skulle innebära troligtvis 2-3 förlorade val minst till, och därmed många fler förlorade år än de år som redan förlorats.

Inte ens ett M på 25 % och ett SD på 20 % skulle garantera maktövertagande, utan dessa två partier måste båda växa mycket från dagens nivåer för att det skulle vara möjligt.

Sedan vet jag inte om KD är så vänstervridet egentligen, visar inte undersökningar att KD väljarna är i stort sett lika invandringskritiska som M-väljarna? En väldigt stor majoritet av KD väljarna har ju i flera år varit positiva till samarbete med SD, vilket tyder på att få av deras väljare är invandringsfanatiska kristna frikyrkliga.

Men en "borgerlig" regering som inte har ett djupt samarbete med SD kommer inte förbättra eller förändra något. Det blir bara Reinfeldt 2.0 oavsett vad de ljuger om nu. Det är inte bra om M blir mycket större än SD för då kommer deras "Allians-touretts" komma tillbaka och de kommer stödda sig till en regeringsförlust liksom efter valet 2018.

Som Friherr säger så är inte problemet KDs väljare utan partiet, precis som med M men bara ännu knasigare människor i KD.
2021-03-05, 12:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-P.Rejserbil
KD ska också räknas bort. Det trillar under spärren inom en månad.
Tvärtom! Man ser ingen direkt Ebba-effekt vilket också Lena Mellin "beklagade" på sitt lilla vis:
/.../Ebba Busch har varit i hetluften den senaste tiden. Det har handlat om KD-ledarens hustvist med 81-årige Esbjörn och den förberedande förhandlingen om den i tingsrätten. Liksom att en förundersökning om grovt förtal har inletts mot henne.

Den näst största förändringen i den här mätningen är KD:s nedgång med 0,7 procentenheter. Det motsvarar elva procent av partiets valresultat. Jag skulle säga att Ebba Busch ska vara glad för att tappet begränsades till en sådan jämförelsevis hanterbar nivå.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/6zloAL/nu-ar-moderaterna-lika-stora-som-sossarna
2021-03-05, 12:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
Demoskops nya mätning ger egen majoritet för högertrojkan. Vore ett dugligt valresultat.
https://www.expressen.se/nyheter/ms-okning-blir-storsta-partiet/

Hoppas S går ner till samma låga nivå de hade februari 2020, ett snitt på 23 %.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det intressanta är att Corona-tramset fortfarande dominerar nyheterna. Det kanske ändras nu när Vetlanda drabbats av terrorism från en människa som enligt alla lagar inte ens borde varit i landet. Debatten borde dessutom lyftas till hur man kan få fortsatt uppehålls tillstånd efter dom för narkotikabrott trots att flyktingkonventionen lägger ett särskilt ansvar just på asylsökande att leva enligt värdlandets lagar och seder.
Tror att Högeroppositionen kommer att lyfta fram till valet nu när folk tröttnat rejält på corona tramset.

Idag verkar Expressen inte skriva om gymnasie-terroristen men aftonbladet gör det. Jag är rädd för att om ingen av offret dör så kommer media vilja glömma denna nyhet.

Citat:
Ursprungligen postat av ArrigoSacchi
Frågan är om inte MP tyvärr håller sig kvar. L ser jag också som körda, såvida man inte på ett trovärdigt sätt under kommande år lyckas byta profil och gå med i högeroppositionen.

Ja jag tror också både MP och KD klarar sig (Tyvärr), de kommer få de stödröster som krävs från sina block. L har inte lång tid på sig att bestämma sig om vad de vill. Men en helt ny partiledning som tar kraftigt sida för endera blocket så kanske de också kan få stödröster (Tyvärr).
2021-03-05, 12:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
En positiv sak i nuvarande läge är att sossarna i ett halvår nu brun smetat Moderaterna rätt hårt, men trots det så har sossarna sjunkit i stöd och Moderaterna ökat. M är nu större än S:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/6zloAL/nu-ar-moderaterna-lika-stora-som-sossarna
Det visar på att sossarnas brunsmetningskampanj inte direkt ger den effekt de vill, om väljarna på riktigt trodde att det fanns någon som helst chans att Moderaterna var anti-demokrater hade de tappat väljare, istället har ingen M väljare lämnat och sossar har istället lämnat för M senaste halvåret.
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Som någon annan nämnde, så märks det att sossarnas strategi nu är att smutskasta KD och Ebba Busch så hårt det bara går. De kommer att göra allt de kan för att driva KD ur riksdagen, men jag tror inte de lyckas. Ebba Busch har i grunden stort förtroende hos svenska folket, betydligt mer än partiledarna i regeringens stödpartier L och MP. Och det räcker egentligen att ett av de partierna åker ut så tappar regeringen viktiga mandat.

Jag tror S brunsmetning mer riktar sig mot partierna än väljarna. KDs (Och Ls och Ms) ledande partiföreträdare är alla vänsterliberala globalister som hatar SD, de är känsliga för nazistanklagelser och mediedrev. Just husaffären mot Ebba är besläktat för om de tvingar bort henne så kan en vänsterliberal frikyrkopastor ta över som partiledare och gå över till sossarna.
2021-03-05, 18:01
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Enkelt svar, partiledaren. Desto mer hon får framträda desto mer kommer de att sjunka. Hallå Vietnam kom hem är du snäll.

Ja, du har kanske rätt?

Det intressanta är ju inte hur V:s motståndare uppfattar henne, utan hur deras egna väljarna uppfattar henne.

V:s väljare består ju av en brokig skara människor. Dels en stor grupp från "hen-vänstern" 20 åringar som pluggar på konstfack, men också en litet grupp av de som V säger sig representera, d.v.s. timmerhuggarna och gruvarbetarna. Den förstnämnda gruppen gillar nog henne, men den senare gruppen är nog föga övertygade om hennes förträfflighet gissar jag.
2021-03-05, 19:24
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror S brunsmetning mer riktar sig mot partierna än väljarna. KDs (Och Ls och Ms) ledande partiföreträdare är alla vänsterliberala globalister som hatar SD, de är känsliga för nazistanklagelser och mediedrev. Just husaffären mot Ebba är besläktat för om de tvingar bort henne så kan en vänsterliberal frikyrkopastor ta över som partiledare och gå över till sossarna.

Du har absolut en poäng i det du skriver. Medias brunsmetningar är nog till stor del riktat mot partierna. Och större delen av media är garanterat inte så förtjusta i Ebba Busch varför de inte skulle misstycka om hon tvangs lämna, snarare tvärtom.

Därtill kommer S som alltid haft som sin främsta strategi att på olika vis svartmåla alla politiska motståndare, och uppenbarligen tillräckligt framgångsrikt för att förbli Sveriges största parti i val efter val.

Men att KD skulle välja en ny partiledare som är långt till vänster att denna kommer förespråka ett samarbeta med S är nog mycket tveksamt. Förutom att sådana saker inte beslutas av en partiledare ensamt, utan av partiledningen gemensamt, så får man komma ihåg att för att en partiledare ö.h.t. skall kunna väljas måste majoriteten av medlemmarna stödja denna och KD har ö.h.t. inte i närheten av någon majoritet som skulle stödja en sådan partiledare.

Visst har KD, liksom de flesta partier, medlemmar med olika åsikter. Lite lite förenklat kan man kanske säga att deras äldre medlemmar oftast är mer politiskt i mitten och deras yngre oftast mer till höger. Den förstnämnda gruppen var tidigare i majoritet, men även då valde de att hellre samarbeta med de andra borgliga partierna än med S. På senare år har den yngre högerfalangen tagit över, vilket t.ex. valet av Ebba Busch är ett exempel på. (Nu som partiledare kan hon dock inte längre uttrycka sina egna åsikter utan måste företräda partiets politik som är en kompromiss mellan de olika gruppernas åsikter.) Denna yngre högerfalang är idag än starkare, varför det nog är än mer osannolikt att en vänsterkandidat skulle bli ny partiledare nu än när E.B. valdes för några år sedan.

Så har KD öht ens någon ledande politiker som är vänster om deras vänsterfalang och önskar ett samarbete med S lär denna knappast ha någon realistisk chans att bli vald till partiledare. Och skulle så mot förmodan ändå ske kommer övriga partiledningen knappast stödja det ändå.
2021-03-05, 19:39
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vilket parti?
Det blir väl S iom att L uppger att partiet fått igenom väldigt mycket av sin politik och S är beroende av L för maktens skull.
2021-03-05, 19:47
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Du begriper väl att hon måste säga så oavsett vad? Hon hade sagt samma sak om så bara 1 medlem återstod och 0% i OUs. Det är hennes jobb att säga så. Hon KAN inte säga något annat som partiets högst ansvarige.
Hade partiledaren inte avslöjats som lögnare då?
Betänk 2,7.
2021-03-06, 13:38
Medlem
Gamla alliansen kanske vaknar till. 42.9%.
Traditionella S V MP 36.7%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in