Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Bättre om alla konservativa överger dem då istället så de åker ur med 2 % tokiga kristna väljare. Långsiktigt är det bättre att sådana sänken försvinner. Vi får vara glada om M kan radikaliseras tillräckligt för att duga till regeringsmakt, KD kommer alltid bara vänstervrida en konservativ regering.
Jag förstår motviljan en del SDare känner mot M och KD, men tyvärr är ju dessa partier det enda realistiska hoppet. SD kan aldrig ensamt ta makten, att ta makten med M enbart blir också svårt. Till och med M-KD-SD tillsammans får svårt att ta makten. Det svenska politiska systemet bygger på att man måste ha en rätt bred allians av partier för att få tillräckligt mycket mandat. Kolla bara sossarna som har stöd av V, C, L och MP.
Det är klart man kan drömma om att Sverige skulle ha ett amerikanskt system där två partier tävlar om att vinna val, och där SD då kunde tävla direkt mot S om makten, men nu är vi i en sådan delikat situation att om KD åker ut nästa val blir det omöjligt för SD att få något inflytande alls i en kommande regering.
Så tyvärr skapar ju det svenska politiska systemet en situation där man tvingas välja mellan två dåliga alternativ, och jag väljer då klart hellre M-KD i någon form av samverkan med SD över fortsatt S-MP-C-L-V styre som idag.
Visst kanske du tänker att långsiktigt blir det bättre med KD ur riksdagen, men hur mycket tid har vi på oss? Klarar vi av fortsatt massinvandring till 2030 innan SD får inflytande? Själv tror jag att nästa val blir otroligt viktigt, KD ur riksdagen 2022 skulle innebära en otroligt lång vandring för SD och M för att någonsin ta makten, det är inget som skulle göras speciellt fort, och det skulle innebära troligtvis 2-3 förlorade val minst till, och därmed många fler förlorade år än de år som redan förlorats.
Inte ens ett M på 25 % och ett SD på 20 % skulle garantera maktövertagande, utan dessa två partier måste båda växa mycket från dagens nivåer för att det skulle vara möjligt.
Sedan vet jag inte om KD är så vänstervridet egentligen, visar inte undersökningar att KD väljarna är i stort sett lika invandringskritiska som M-väljarna? En väldigt stor majoritet av KD väljarna har ju i flera år varit positiva till samarbete med SD, vilket tyder på att få av deras väljare är invandringsfanatiska kristna frikyrkliga.