2021-03-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bättre om alla konservativa överger dem då istället så de åker ur med 2 % tokiga kristna väljare. Långsiktigt är det bättre att sådana sänken försvinner. Vi får vara glada om M kan radikaliseras tillräckligt för att duga till regeringsmakt, KD kommer alltid bara vänstervrida en konservativ regering.
Eller rent av omöjliggöra en konservativ regering. Jag kan tänka mig att när SD kräver regeringsförhandlingar efter valet för att stödja en Kristersson-regering så säger KD blankt nej och det slutar med att Löfven sitter kvar.

KD är ett vidrigt vänsterparti, men som sagt om de ligger på 3,5 (och inte 1,5) inför valet så blir det nog att jag stödröstar.
2021-03-05, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bättre om alla konservativa överger dem då istället så de åker ur med 2 % tokiga kristna väljare. Långsiktigt är det bättre att sådana sänken försvinner. Vi får vara glada om M kan radikaliseras tillräckligt för att duga till regeringsmakt, KD kommer alltid bara vänstervrida en konservativ regering.
Jag förstår motviljan en del SDare känner mot M och KD, men tyvärr är ju dessa partier det enda realistiska hoppet. SD kan aldrig ensamt ta makten, att ta makten med M enbart blir också svårt. Till och med M-KD-SD tillsammans får svårt att ta makten. Det svenska politiska systemet bygger på att man måste ha en rätt bred allians av partier för att få tillräckligt mycket mandat. Kolla bara sossarna som har stöd av V, C, L och MP.

Det är klart man kan drömma om att Sverige skulle ha ett amerikanskt system där två partier tävlar om att vinna val, och där SD då kunde tävla direkt mot S om makten, men nu är vi i en sådan delikat situation att om KD åker ut nästa val blir det omöjligt för SD att få något inflytande alls i en kommande regering.

Så tyvärr skapar ju det svenska politiska systemet en situation där man tvingas välja mellan två dåliga alternativ, och jag väljer då klart hellre M-KD i någon form av samverkan med SD över fortsatt S-MP-C-L-V styre som idag.

Visst kanske du tänker att långsiktigt blir det bättre med KD ur riksdagen, men hur mycket tid har vi på oss? Klarar vi av fortsatt massinvandring till 2030 innan SD får inflytande? Själv tror jag att nästa val blir otroligt viktigt, KD ur riksdagen 2022 skulle innebära en otroligt lång vandring för SD och M för att någonsin ta makten, det är inget som skulle göras speciellt fort, och det skulle innebära troligtvis 2-3 förlorade val minst till, och därmed många fler förlorade år än de år som redan förlorats.

Inte ens ett M på 25 % och ett SD på 20 % skulle garantera maktövertagande, utan dessa två partier måste båda växa mycket från dagens nivåer för att det skulle vara möjligt.

Sedan vet jag inte om KD är så vänstervridet egentligen, visar inte undersökningar att KD väljarna är i stort sett lika invandringskritiska som M-väljarna? En väldigt stor majoritet av KD väljarna har ju i flera år varit positiva till samarbete med SD, vilket tyder på att få av deras väljare är invandringsfanatiska kristna frikyrkliga.
Senast redigerad av Nergus 2021-03-05 kl. 00:22.
2021-03-05, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Sedan vet jag inte om KD är så vänstervridet egentligen, visar inte undersökningar att KD väljarna är i stort sett lika invandringskritiska som M-väljarna?
Det är inget fel på KD-väljarna. Det är bra människor. Däremot är KD-representanterna i riksdagen och på andra nivåer vidriga pk-ister som känner sig mer hemma med Centern än med Moderaterna, för att inte tala om Sverigedemokraterna.
2021-03-05, 01:44
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
SVT/Novus mars 2021:

S: 27,0 procent (+0,1 procent)
M: 24,0 procent (+0,9 procent)
SD: 17,9 procent (-0,2 procent)
V: 9,5 procent (-1,3 procent)
C: 8,3 procent (-0,2 procent)
MP: 4,4 procent (+0,3 procent)
KD: 4,1 procent (-0,6 procent)
L: 3,3 procent (+0,6 procent)

https://www.expressen.se/nyheter/svtnovus-tre-partier-nara-riksdagssparren/

Börjar se risigt ut för kådisarna.

Jäklar! Libtards börjar närma sig spärren igen!
2021-03-05, 07:08
Medlem
Hinterstoissers avatar
Demoskops nya mätning ger egen majoritet för högertrojkan. Vore ett dugligt valresultat.

https://www.expressen.se/nyheter/ms-okning-blir-storsta-partiet/

Citat:
Aftonbladet/Demoskop

S: 24,2 procent (-0,5 procent)

M: 24,5 procent (+1,3 procent)

SD: 18,2 procent (-0,1 procent)

V: 9,4 procent (-0,1 procent)

C: 9,9 procent (+0,3 procent)

MP: 3,1 procent (-0,4 procent)

KD: 5,8 procent (-0,7 procent)

L: 2,7 procent (-0,4 procent)
Senast redigerad av Hinterstoisser 2021-03-05 kl. 07:11.
2021-03-05, 07:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
Demoskops nya mätning ger egen majoritet för högertrojkan. Vore ett dugligt valresultat.

https://www.expressen.se/nyheter/ms-okning-blir-storsta-partiet/
Styrkeförhållandena är intressanta:
Aftonbladet/Demoskop

Så ser styrkeförhållandena ut

Samarbetspartierna (S, MP, C och L). 39,9. - 1,0

Högeroppositionen (M, KD och SD). 48,6. + 0,6

Vänsterpartiet (V). 9,4. - 0,1
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/6zloAL/nu-ar-moderaterna-lika-stora-som-sossarna

Man får också räkna bort L & MP ur ekvationen.
2021-03-05, 07:35
Medlem
Hinterstoissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Aftonbladet/Demoskop

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/6zloAL/nu-ar-moderaterna-lika-stora-som-sossarna

Mycket! Även om man räknar med V + Mp (som ju ligger utanför här) så vinner de blå. Jag räknar inte med L för jag kan inte se hur de ska klara sig. Men Mp lär få röster av V. Några 9.4 som hon ärvt av Jonas kan hon glömma Dadgostar.
2021-03-05, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
Mycket! Även om man räknar med V + Mp (som ju ligger utanför här) så vinner de blå. Jag räknar inte med L för jag kan inte se hur de ska klara sig. Men Mp lär få röster av V. Några 9.4 som hon ärvt av Jonas kan hon glömma Dadgostar.

Det intressanta är att Corona-tramset fortfarande dominerar nyheterna. Det kanske ändras nu när Vetlanda drabbats av terrorism från en människa som enligt alla lagar inte ens borde varit i landet. Debatten borde dessutom lyftas till hur man kan få fortsatt uppehålls tillstånd efter dom för narkotikabrott trots att flyktingkonventionen lägger ett särskilt ansvar just på asylsökande att leva enligt värdlandets lagar och seder.

Tror att Högeroppositionen kommer att lyfta fram till valet nu när folk tröttnat rejält på corona tramset.
2021-03-05, 09:03
Bannlyst
Citat:
Aftonbladet/Demoskop

Frågan är om inte MP tyvärr håller sig kvar. L ser jag också som körda, såvida man inte på ett trovärdigt sätt under kommande år lyckas byta profil och gå med i högeroppositionen.
2021-03-05, 09:18
Medlem
Citat:
Aftonbladet/Demoskop

Positivt att högerblocket i denna undersökning tar några väljare från JÖKen sidan, det är viktigt för att fortsätta resan mot valseger 2022. Uppenbart att Moderaterna nu direkt tar väljare från sossarna t.ex.
2021-03-05, 09:24
Medlem
En positiv sak i nuvarande läge är att sossarna i ett halvår nu brun smetat Moderaterna rätt hårt, men trots det så har sossarna sjunkit i stöd och Moderaterna ökat. M är nu större än S:

Det visar på att sossarnas brunsmetningskampanj inte direkt ger den effekt de vill, om väljarna på riktigt trodde att det fanns någon som helst chans att Moderaterna var anti-demokrater hade de tappat väljare, istället har ingen M väljare lämnat och sossar har istället lämnat för M senaste halvåret.

SD har sjunkit litet, men det beror nog snarare på att några SD väljare gått till Moderaterna snarare än att de återgått till sossarna. För sossarna krymper och är på låga 24 % nu i stöd. Och Vetlanda lär innebära att SDs blödning kan börja vända uppåt igen.
2021-03-05, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Positivt att högerblocket i denna undersökning tar några väljare från JÖKen sidan, det är viktigt för att fortsätta resan mot valseger 2022. Uppenbart att Moderaterna nu direkt tar väljare från sossarna t.ex.

KD ska också räknas bort. Det trillar under spärren inom en månad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in