2021-03-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har lite svårt att förstå Ebbaisterna upprördhet över Esbjörn dåliga försvarare. Det borde väl vara enbart till fördelar.

Jag är upprörd över Esbjörns dåliga försvarare/anhängare, för det känns inte som om dom är på hans sida!
En som försökt köpa hans fastighet tidigare till ett betydligt lägre pris som han tackade nej till.
Samma den har tidigare smörat med äldre män och ärvt deras fastigheter och det är väl därför han får kost och logi hos denne?
Troligen är det så för när det uppdagades att Ebba bjudit, skrivit kontrakt och lagt handpenning då skulle hans anhang helt plötsligt skaffa Esb ett annat boende och god man samt hemtjänst.
Då skrev detta anhagn på facebook om att hur möra Ebba.

I min värld är det inte några försvarare/anhängare Esb ska ha!

Vidare angående priset.
Hans anhängare gav ett betydligt lägre pris som han tackat nej till.
Det pris de skrev kontrakt med hade haft två värderingsfirmor varav Anticimex som granskar riktigt professionellt och inte ett ytligt statistikvärde.

Huset är i behov av mycket renoveringar samt det finns inte vatten och avlopp som fungerra för et åretruntboende.

Att riva huset och bygga nyt kan kosta sååå mycket mera än det smakar.
Sen beror det på vilken standard man eftersträvar i sitt boende.

Jag beundrar Ebbas strävan att få barnen att ha närhet till både sin mamma och pappa.

Nej, jag röstar inte KD och jag är inte pilsk på Ebba, jag är en straight kvinna.
Jag beundrar den kraft hon måste ha i sin roll som partiledare och mamma och utsättas för såna som
själva fikar efter det hon betalar för.

Ebba har namnsdag i dag.
Hade jag haft smileys med en blombuket så hade jag satt det här.
2021-03-06, 13:01
Medlem
Citat:
Jag har lite svårt att förstå Ebbaisterna upprördhet över Esbjörn dåliga försvarare. Det borde väl vara enbart till fördelar.
Varför skulle hans agerande vara till fördel för någon? Det är han som medvetet har skapat och fördjupat konflikten genom smutskastning och förtal. Den kampanjen planerades bevisligen på Pernroth Lüllmaas Facebook innan Expressen publicerade första artikeln med Esbjörn. Efter det har han skickat alla inlagor till Expressen innan Tingsrätten och Ebba Busch ombud har fått ta del av dem. Hennes ombud har till och med påpekat detta i en av sina inlagor till domstolen.

Det är den medvetna förtalskampanjen orkestrerad av Johann Binninge via media med rena lögner som kommer att ställas mot Ebba Busch publicering av domen. Förtalskampanjen ger den skäliga grund som lagen kräver. Han spred lögner för att misskreditera Ebba Busch, hon kan aldrig fällas för att ha gått i svaromål och pekat på brister i hans trovärdighet.

Han bäddade för ett motangrepp genom att ljuga och fick det genom en sanning.
2021-03-06, 13:03
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Men Ebba kan väl inte sockra budet nu? Iallafall läste jag mig till det här i tråden.

Det är affären som den är tingsrätten bedömer. Om budet sockras måste nytt kontrakt skrivas och då går denna affär tillbaka. Då är det fritt för Esbjörn att behålla det, eller lägga ut det på öppna marknaden.Då har Ebba i och för sig förköpsrätt om hon matchar högsta budet.

Det skulle vara spännande att se hur mycket mer hon fick betala för huset där. Då jag personligen tror att de värderingar som gjorts av mäklare är väldigt låg. Skulle jag gissa att det är ganska många miljoner mer än 3,9.

Om fastigheten läggs ut på öppna marknaden, har Ebba ingen som helst förköpsrätt, oavsett om hon lägger högsta budet eller inte. Säljaren är fri att sälja till den han/hon vill.
2021-03-06, 13:11
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det är aldrig en fördel att förhandla med någon som saknar kompetens, omdöme och intellektuell hederlighet. Dvs. en sådan som Binninge.

Om Binninge varit kompetent, haft gott omdöme och varit intellektuellt hederlig hade affären varit klar, EB hade bott i sitt färdigrenovrade hus, Esb hade haft sina pengar (kanske tveksamt med tanke på fullmaktsgeneralen förstås) och massmedia hade kunnat ägna sig åt viktigare saker.
Nja, det är ju ett konstigt sätt att resonera. Om försvaret varit kompetent så hade det gått på vår linje.
Försvaret är ju till för att se till de intressen som Esbjörn säger sig ha.
2021-03-06, 13:16
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Åklagaren gör tjänstefel om inte Ebba åtalas, fullständigt solklart fall av förtal, dessutom otillåten påverkan av kommande förhandlingar i Tingsrätten.

Så du kommer att kunna kommentera och försvara Ebba Busch på flashback under en lång tid framöver innan detta är över, dock blir väl det förtalsåtalet i ny tråd.

Jag kan hålla med om att det är ett ganska klart fall av förtal (fast alldeles säker kan man nog inte vara). Normalt har åklagare plikt att åtala om de kan förutse en fällande dom. Men i för förtal finns en undantagsregel i brottsbalken 5 kap. 5 §:
Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av någon annan än målsäganden. Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får dock åklagaren väcka åtal om detta anses påkallat från allmän synpunkt och åtalet avser
1. förtal och grovt förtal,
2. förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning, eller
3. förolämpning med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.
Så om det kan anses påkallat ur allmän synpunkt får åklagaren åtala. Jag tror inte att åtal för detta rätt dussinbetonade förtal är påkallat ur allmän synpunkt. Men jag har blivit förvånad förr i sådana här fall, så jag törs inte svära på att åklagaren lägger ned.
2021-03-06, 13:18
Medlem
Citat:
Nja, det är ju ett konstigt sätt att resonera. Om försvaret varit kompetent så hade det gått på vår linje.
Försvaret är ju till för att se till de intressen som Esbjörn säger sig ha.
Vilken linje....?
Finns det någon annan linje än att Ebba har köpt fastigheten?
2021-03-06, 13:19
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det har jag redan förklarat flera gånger. Läser du inte mina inlägg ordentligt? Gå gärna tillbaka och gör det.
Det finns inget syfte med hennes uthängning som gör den försvarlig.
2021-03-06, 13:19
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Hur konstigt det än låter, så har iallafall jag en dos sympati för Esbjörn. Han sitter i en rävsax, mer eller mindre av egen beskyllan. Han ville nog sälja till Ebba då det begav sig, men hans tidigare löfte till Matz kom tillbaka och bet honom i svansen. Det finns definitivt påtryckningar från Majkgård också, för annars borde inte Monika och Binninge vara inblandade. Det är inte Matz verk.

Hur gör man när man måste välja mellan pest och kolera? Man väljer det minst dåliga, eller hur? Och Majkgård är han beroende av. Hon lagar mat, tvättar hans kläder och liknande. Vad för roll har Ebba i hans liv? Absolut ingen alls. Ebba har nog inte lovat att ta över omhändertagandet och Esbjörn vet nog att han sitter där, övergiven och ensam i en lägenhet om han inte försöker backa bandet.

Men efter senaste intervjun är jag allt annat än impad av Esbjörn. Varför kasta skit på Ebba? Hon har har bara varit sympatisk mot Esbjörn, så det fanns liksom ingen anledning till de där hårda orden. Skulle jag varit i Ebbas situation, skulle jag vara grymt besviken. En sak är ju om ett knasigt ombud går bananas, men Esbjörn? Jag skulle definitivt gå hårt fram efter det, för nu är handsken kastad.

Det här är är större än Ebba och Esbjörn. Det är ett politiskt drev för att få bort alliansen vid nästa val.
2021-03-06, 13:23
Medlem
Citat:
Mårten Schultz delar bevisligen inte din uppfattning.

Den 24 februari var Mårten Schultz' åsikter inte mycket värda:

Citat:
Det där är väl Nils-Eric Schultz, som är statsåklagare. Och ja, du har helt rätt, eller nästan helt rätt. Mårten är son till Binninges vän Nils-Eric Schultz. Så, ja visst. Det kan mycket väl finnas vänskapskorruption där.

Ebba är ju ingen dålig kappvändare hon heller.
2021-03-06, 13:26
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Mårten Schultz delar bevisligen inte din uppfattning.
Var har han uttalat att ett förtalsåtal skulle ha med regerinsformen 4 kap 12 § att göra? Ingenstans är det korrekta svaret.
2021-03-06, 13:28
Medlem
Citat:
Sakkunnigutlåtanden har han skaffat fram, men några bevis som stödjer han eller hans klients påståenden, som ju är motstridiga, har han inte skaffat fram, istället har han skaffat fram bevis som stöder motpartens talan.

Detta är ett exempel på saker han gjort som skadat sin klient.

Det är tur för rättssäkerheten att du inte jobbar som rådman och gör bevisvärdering. Din tolkning är ju också att Ebba Busch, partiledare för KD är offer för Esbjörns girighet, och utsatt för orättvisa när hon inte får sin vilja igenom att äga det hus hon spanat in på andra sidan sjön.

Jag vill passa på att informera dig om att enligt rättegångsbalken behöver man inte bevisa det som är uppenbart. För Ebba Busch själv, var det uppenbart att hon och Esbjörn inte var jämbördiga parter när hon säger att hon upplevde honom som "egen".

Jag vet direkt att man inte är som ung när man är 80+. Det vet alla och myndigheterna har restriktioner för 70+ i coronatider, på endast en generaliserande slutsats om äldre medborgare som skörare än yngre. Man orkar inte lika mycket som äldre, har minskad motståndskraft, och det mesta går långsamt, tar tid, man blir trött, ser och hör sämre etc. Där kognitiva svårigheter är en slutsats expertisen kommit fram till, beträffande Esbjörn.

Du tolkar det som sker, likt Ebba Busch tolkar bibeln. Då blir det så här.
2021-03-06, 13:30
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vanskött och förvuxen med stora träd.
Sen strandtomt på 3800 kvm är ingen stor tomt och huset det måste renoveras, det får inte rivas då den är av skyddsvärde.
Jo jo, fast 3800 kvadrat meter är ju en ganska stor tomt. Som en fotbollsplan(7100km) och 1200 till.

Strandtomt höjer ju oxå priset på ett objekt. Det går små ruckel för miljonbelopp om de ligger vid en vatten.

Vid insjön där jag bor får man hosta upp runt 5 miljoner om vill ha en strandtomt på runt 1000 kvadratmeter tomt. Då är det en liten sportstuga från 40-talet på 50 kvadrat som står på tomten.

Då bor jag långt från någon storstads region. Så att ett sådant objekt skulle vara billigare om det ligger mellan Stockholm och Uppsala är ju orimligt.

Huset och området är ju jättefint. Självklart ska hon inte riva utan renovera. Vad det kostar bestämmer hon ju själv. Det finns folk som gillar att bo i små torp på landet med låg standard. Så en minimi renovering behöver inte kosta mycket.

Den kan ju oxå kosta hur mycket som helst, men det är ju upp till Ebba att välja.

Att den förra ägeren gillar vildvuxna trädgårdar med mycket träd är ju knappast ett argument.

Jag har ytterst svårt att se att detta skulle gå under 6-7 miljoner om det lades ut i befintligt skick.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in