Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Jo men det finns ju iallafall en pågående process om det. Hur det går vet vi ju inte.
Men låt oss istället tänka om vad vi tycker om det som är roten i förtals processen.
Ebba skriver i ett öppet inlägg på Facebook om att någon i Esbjörns försvar för 15 år sedan dömdes för ett brott. Hon namnger inte personen.
Är detta förtal, enligt mig, Nej.
Men detta betyder ju inte att jag tyckte det Ebba gjorde var lämpligt. Det brott mannen var dömd för saknar relevans för det arbete han skall utföra i det aktuella målet. Ebba väljer att outa mannens privatliv för att underminera förtroendet för honom. Onödigt, oproffsigt och dumt.
Att göra så uppfattas lät att man inte har fog för sin sak och måste ta till fultrix för att vända.
Vad Ebba gjorde är lika dumt som de som skrivet om att Ebba knullar runt eller blir fullast på festen här. Onödigt i irrelevant.
Men de som gör det här gör det under figurerat namn, anonymt och på ett forum där varje läsare vet att man ska ta det som skrivs med en stor nyp salt.
Ebba är en offentligt person och som partiledare så representerar hon partiet och även privat är hon i sin roll. Präster har lite samma typ av jobb, där man även när man är ledig på något sätt alltid sammankopplas med församlingen i alla fall.
Så vad Ebba gör är enligt mig dumt och onödigt men inte förtal.
Det finns anledning att fundera på det där: Ombud i rättegångar skall vara redbara, och man KAN ifrågasätta om en person med en dom i bakgrunden, OCH fortfarande är skyldig att betala för brottet är "redbar".
Huruvida avslöjandet var förtal, ifall saken var allmänt känd, kanske omtalad i media på sin tid och ifall uttalandet kan tänkas vara straffritt ifall det betraktas som förtal får vi se. Risken finns, men det finns en del argument för att saken inte är så allvarlig (grovt brott), och då får Binninge själv driva åtalet.