2021-03-05, 18:43
Medlem
Knut-Annes avatar
jag förstod att lyckan skulle bli kortvarig.
2021-03-05, 19:16
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Han står enligt ratsit skriven i en lägenhet där det bor två andra personer som är mycket yngre. Alltså skriven där med enbart sin post för att de sköter hans "fullmakteri" ?
Vet om många äldre som har specailadress på Ratsit då de har någon som tar hand om deras post/räkningar och de bor i själva verket annanstans

Vilket i princip är ett brott mot folkbokföringslagen, sen är det väl ganska genomskinligt att 2 yngre skulle dela en 1:a med matvrå typ 45-50m2 med en 81-åring...
2021-03-05, 19:20
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men huset var ju värderat till mellan 4,2-5 miljoner i befintligt skick. Köparen köper ju huset i befintligt skick, hur mycket den i ett senare läge väljer att lägga på renovering är ju varje köpares eget val.

Förövrigt Jag antar att det det är tusen kr du beräknar dina exempel i.
Lite frågor på den bara, har huset källare? Annars behövs ju knappast renovering.
Min granne lade om hela sitt tak i somras det kostade 123 tusen. Varför beräknar du så högt som upp åt 400 tusen i ditt exempel. Jag drog in bergvärme för ett par årsettan det kostade lite över 100 tusen. Har du dåliga kontakter inom hantverkar skråt eller lägger du dig medvetet högt? Det har aldrig funnits en brygga. På vilket sätt är det relevant att ta upp brygga och uthus i ditt räkneexempel? Eller förresten på vilket sätt är ditt räkneexempel överhuvud tagit relevant?

123' för att låta hantverkare lägga om ett vanligt villatak. Låter väldigt billigt. Mitt tak kostade 300' inkl rot, med ny råspont och taktegel. Vit arbetskraft. Men kostnaden är beroende av takstorlek och material.

Bergvärmekostnad beror på hur långt ner de behöver borra. Men en kostnad på 200' är inte ovanligt.

Du kanske har bra kontakter och kompispris, men jag finner det osannolikt att man får de där priserna du anger, när man begär in offerter.
2021-03-05, 19:23
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Jo men det finns ju iallafall en pågående process om det. Hur det går vet vi ju inte.

Men låt oss istället tänka om vad vi tycker om det som är roten i förtals processen.

Ebba skriver i ett öppet inlägg på Facebook om att någon i Esbjörns försvar för 15 år sedan dömdes för ett brott. Hon namnger inte personen.

Är detta förtal, enligt mig, Nej.

Men detta betyder ju inte att jag tyckte det Ebba gjorde var lämpligt. Det brott mannen var dömd för saknar relevans för det arbete han skall utföra i det aktuella målet. Ebba väljer att outa mannens privatliv för att underminera förtroendet för honom. Onödigt, oproffsigt och dumt.

Att göra så uppfattas lät att man inte har fog för sin sak och måste ta till fultrix för att vända.

Vad Ebba gjorde är lika dumt som de som skrivet om att Ebba knullar runt eller blir fullast på festen här. Onödigt i irrelevant.
Men de som gör det här gör det under figurerat namn, anonymt och på ett forum där varje läsare vet att man ska ta det som skrivs med en stor nyp salt.

Ebba är en offentligt person och som partiledare så representerar hon partiet och även privat är hon i sin roll. Präster har lite samma typ av jobb, där man även när man är ledig på något sätt alltid sammankopplas med församlingen i alla fall.

Så vad Ebba gör är enligt mig dumt och onödigt men inte förtal.

Varför menar du att det inte är förtal?
  • I Ebbas Facebookinlägg utpekas en person. Det finns inget krav på att namn sätts ut det räcker med att ett antal personer förstår vem som avses.
  • Personen, "juristen", utpekas som brottslig.
Därigenom är förtalsregeln uppfylld. Återstår att se om förtalet ska var straffritt på grund av försvarlighet.
  • Det kan knappast finnas något försvarligt intresse som skulle göra det straffritt för Ebba att lämna ut uppgiften. Syftet verkar ju mest ha varit att misstänkliggöra "juristen". (Skulle det visa sig att det finns något syfte som har samband med den pågående tvisten kan det nog komma i annan dager.)
2021-03-05, 19:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jo men det finns ju iallafall en pågående process om det. Hur det går vet vi ju inte.

Men låt oss istället tänka om vad vi tycker om det som är roten i förtals processen.

Ebba skriver i ett öppet inlägg på Facebook om att någon i Esbjörns försvar för 15 år sedan dömdes för ett brott. Hon namnger inte personen.

Är detta förtal, enligt mig, Nej.
Men detta betyder ju inte att jag tyckte det Ebba gjorde var lämpligt. Det brott mannen var dömd för saknar relevans för det arbete han skall utföra i det aktuella målet. Ebba väljer att outa mannens privatliv för att underminera förtroendet för honom. Onödigt, oproffsigt och dumt.

Att göra så uppfattas lät att man inte har fog för sin sak och måste ta till fultrix för att vända.

Vad Ebba gjorde är lika dumt som de som skrivet om att Ebba knullar runt eller blir fullast på festen här. Onödigt i irrelevant.
Men de som gör det här gör det under figurerat namn, anonymt och på ett forum där varje läsare vet att man ska ta det som skrivs med en stor nyp salt.

Ebba är en offentligt person och som partiledare så representerar hon partiet och även privat är hon i sin roll. Präster har lite samma typ av jobb, där man även när man är ledig på något sätt alltid sammankopplas med församlingen i alla fall.

Så vad Ebba gör är enligt mig dumt och onödigt men inte förtal.

Det finns anledning att fundera på det där: Ombud i rättegångar skall vara redbara, och man KAN ifrågasätta om en person med en dom i bakgrunden, OCH fortfarande är skyldig att betala för brottet är "redbar".

Huruvida avslöjandet var förtal, ifall saken var allmänt känd, kanske omtalad i media på sin tid och ifall uttalandet kan tänkas vara straffritt ifall det betraktas som förtal får vi se. Risken finns, men det finns en del argument för att saken inte är så allvarlig (grovt brott), och då får Binninge själv driva åtalet.
2021-03-05, 19:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Dagen - Rött kort för drevet mot Busch.
https://www.dagen.se/ledare/2021/03/05/rott-kort-for-drevet-mot-ebba-busch/

Angående spekulationerna om granbarkborre, så kan man nog utesluta det. Det är en frisk gran i förgrunden på en av bilderna i artikeln. Det syns också ett antal, sedan länge, döda träd i bakgrunden.
2021-03-05, 19:51
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Varför menar du att det inte är förtal?
  • I Ebbas Facebookinlägg utpekas en person. Det finns inget krav på att namn sätts ut det räcker med att ett antal personer förstår vem som avses.
  • Personen, "juristen", utpekas som brottslig.
Därigenom är förtalsregeln uppfylld. Återstår att se om förtalet ska var straffritt på grund av försvarlighet.
  • Det kan knappast finnas något försvarligt intresse som skulle göra det straffritt för Ebba att lämna ut uppgiften. Syftet verkar ju mest ha varit att misstänkliggöra "juristen". (Skulle det visa sig att det finns något syfte som har samband med den pågående tvisten kan det nog komma i annan dager.)
Det är helt möjligt att du har rätt. Jag är inte jurist utan talar utifrån min känsla. Men juridisk är det möjligt att du har rätt.
Jag har svårt att se en försvarbarhet i det hon gjorde. Precis som du säger har man svårt att se ett syfte. Om det har något samband med pågående twist borde hon informerat rätten om det på ett annat sätt än Facebook.
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns anledning att fundera på det där: Ombud i rättegångar skall vara redbara, och man KAN ifrågasätta om en person med en dom i bakgrunden, OCH fortfarande är skyldig att betala för brottet är "redbar".

Huruvida avslöjandet var förtal, ifall saken var allmänt känd, kanske omtalad i media på sin tid och ifall uttalandet kan tänkas vara straffritt ifall det betraktas som förtal får vi se. Risken finns, men det finns en del argument för att saken inte är så allvarlig (grovt brott), och då får Binninge själv driva åtalet.
Är det Binninge själv som anmält uttalandet som förtal?
Men som jag skrev innan. Om man som part i målet anser sig sitta på sådan information som tyder på att ombudet inte är redbar. Måste det ju oxå handla om vad man gör med sin kännedom om det oredbare. Bara för att informationen är viktig för rätten av ta del av. Kanske den inte är juridisk viktig för alla på facebook att ta del av.
2021-03-05, 19:51
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Så här skriver man i en välrennomerad kommentar till rättegångsbalken:
Rekvisitet redbarhet har bäring främst på eventuell tidigare brottslighet. Vad som avses med redbarhet kommenteras bl.a. av Ekelöf i Rättegång II, s. 80, så att den som dömts för ett grövre förmögenhetsbrott får anses utesluten som ombud såvida inte domen ligger långt tillbaka i tiden och ombudet sedan agerat klanderfritt, medan andra slag av brottslighet som misshandel och sedlighetsbrott inte i sig är diskvalificerande från redbarhetssynpunkt. INJA 2007 s. 650 ansåg Högsta domstolen att tidigare brottslighet (grovt bedrägeri, skattebedrägeri och skattebrott) utgjorde hinder mot att vara ombud. I RH 2011:49 ansågs en person som tidigare dömts till fängelse i tio år för grovt narkotikabrott, och som helt saknade erfarenhet av juridiskt arbete, inte kunna vara ombud i ett tvistemål som inte var av enkel beskaffenhet. Jfr angående begreppet redbarhet även motsvarande krav för advokater, 8 kap. 2 § och NJA 2002 s. 129. Större krav kan ställas på hur ett ombud utför talan i hovrätt och i Högsta domstolen. Karnov, kommentar till RB 12 kap 2 §.
I det hovrättsfall där ombudet avvisades satt personen fortfarande i fängelse när han avvisades som ombud.

Jag har svårt att se att "juristen" skulle ha avvisats. Dessutom har ju Uppsala tingsrätt inte gjort det så frågan är väl passerad? Om Ebba ansett att "juristen" är oredlig borde hon dessutom ha sagt det vid den muntlig förberedelsen.
2021-03-05, 19:53
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Det är helt möjligt att du har rätt. Jag är inte jurist utan talar utifrån min känsla. Men juridisk är det möjligt att du har rätt.
Jag har svårt att se en försvarbarhet i det hon gjorde. Precis som du säger har man svårt att se ett syfte. Om det har något samband med pågående twist borde hon informerat rätten om det på ett annat sätt än Facebook.
Men som jag skrev innan. Om man som part i målet anser sig sitta på sådan information som tyder på att ombudet inte är redbar. Måste det ju oxå handla om vad man gör med sin kännedom om det oredbare. Bara för att informationen är viktig för rätten av ta del av. Kanske den inte är juridisk viktig för alla på facebook att ta del av.
Ja, det är "juristen" som anmält Ebba för grovt förtal. Han anlitar en advokat.
2021-03-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
123' för att låta hantverkare lägga om ett vanligt villatak. Låter väldigt billigt. Mitt tak kostade 300' inkl rot, med ny råspont och taktegel. Vit arbetskraft. Men kostnaden är beroende av takstorlek och material.

Bergvärmekostnad beror på hur långt ner de behöver borra. Men en kostnad på 200' är inte ovanligt.

Du kanske har bra kontakter och kompispris, men jag finner det osannolikt att man får de där priserna du anger, när man begär in offerter.
Det kan störa på problem att ansluta bergvärmepumpen till de fristående elradiatorerna eller ens kakelugnarna. Det finns inga radiatorer eftersom det aldrig funnits centralvärme. Så dubbla kostnaden för borrningen.
2021-03-05, 19:56
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det är min nuvarande uppfattning. Han har också anlitat ett eget ombud. Förtal är litet speciellt genom att det bara är den som anser sig förtalad som kan ange brottet till åtal, även i ett läge där åklagaren andser att det skall gå under allmänt åtal. Där är vi nu. Vad som kommer ut från den bedömningen får vi se, liksom ifall det blir en fortsättning om allmänt åtal inte väcks.
2021-03-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Vilket i princip är ett brott mot folkbokföringslagen, sen är det väl ganska genomskinligt att 2 yngre skulle dela en 1:a med matvrå typ 45-50m2 med en 81-åring...

Har sett andra äldre ha "Särskild postadress" inskrivet ibland. (ratsit)
Men på Esb står inget sånt noterat.
Ser annars ut som om att dom bor annanstans än vad jag vet är fallet.

Lite skumt är det men alla tre i den lägenheten har bara bott där i några veckor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in