2021-03-05, 16:51
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Kroppen var i ett stycke.

Nej det kan man lugnt säga att den inte var.
Citera
2021-03-05, 17:13
Medlem
Det är mysko att naturfotografen råkade gå precis där han låg. Han kanske såg någon där och kollade på vad som hände. Att någon inte skulle e dumpa en stor man som Deniz där är jättejobbigt, han levde nog tills han snubblade. Det ser inte ut att man kunde rulla ned med all buskage. Jaja jag bara spekulerar
Citera
2021-03-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Hej Joakim! Har du gått i svårtillgänglig terräng? Jag påstår att en människa i sina sinnes fulla bruk undviker svårtillgänglig terräng till varje pris. Möjligtvis undantaget en person på Moutainbike. Tänk dig in. Du går lätt en mil på en timme. Springer på en kvart. Sen hamnar du i svår terräng. 100 meter på 10 minuter. Det är alltså faktor x 100 i svårighetsgrad. Det lönar sig alltid att backa ut. Och ta en omväg . Men den här personen fortsätter in i den svårtillgängliga terrängen. Det är höst. Mörkret faller på. Det finns en grotta. Kanske vet personen var grottan är och går dit...

Mycket har man läst på FB, men att springa en mil på en kvart...jösses vilket spån.
Citera
2021-03-05, 17:25
Medlem
oralzinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Mycket har man läst på FB, men att springa en mil på en kvart...jösses vilket spån.
Vadå klarar inte du av att hålla 40 km/h i tio minuter? Bolt höll ju snitthastighet på cirka 37 km/h på hundra meter.
Citera
2021-03-05, 17:25
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Det beror nog på när på dagen han gjorde fyndet. Vädret blev tydligen sämre på eftermiddagen. Jag skulle nog inte stanna kvar där tills mörkret kom...då blir det nog 2 lik på samma fyndplats.

Nu vet jag inget om respontider i det aktuella polisområdet, men om jag skall gissa så vill man väl omgående sända ut någon om där hittats "kvarlevor" ?
Citera
2021-03-05, 17:42
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Självmord! Garanterat.

Hans felaktiga drivkraft och självuppfattning, samt lögner, hann ikapp honom.
Du låter som en möjlig GM.
Citera
2021-03-05, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Min tanke angående att Polisen inte sagt nåt om kroppen än är att de vet om det är/inte är DA, men inte säger nåt förrän de vet mer om dödsorsak. De har väl aldrig hållit en presskonferens och sagt "hej, det är INTE XX vi har hittat, det var allt!".

Är det inte DA tar det kanske längre tid med prover och obduktion, och då har de ju i alla fall inget att säga till pressen. Det finns ju fler försvunna personer att jämföra med.
Tålamod är en dygd sägs det... 🙄

Framkommer sällan mycket när Polisen har presskonferens, så om dom skulle säga som du skriver så är faktiska skillnaden ingenting.
Jmfr vad polisen sa i Vetlanda, "sju människor var på fel ställe vid fel tillfälle". Eller så kunde dom sagt att en enskild gärningsman var på fel ställe vid fel tillfälle.
Skillnaden?
Har dom ingen info ska dom inte ha presskonferens, likväl som dom inte ska hålla presskonf och bara svara "inga kommentarer. Spär ju bara på spekulationer.
Citera
2021-03-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Vad är det ens att diskutera när det gäller en person som inte är ifrån Sverige och gissningsvis inte har full koll på hur han ska nå polisen vid olika orsaker. Han larmade, de hittade liket. Räcker så.
Det kanske kommer som en fullständig nyhet men att larma polis akut när man hittar en död person är knappast endast ett svenskt fenomen.
Citera
2021-03-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det kanske kommer som en fullständig nyhet men att larma polis akut när man hittar en död person är knappast endast ett svenskt fenomen.

Jag håller med om att det är en normal reaktion. Personligen hade jag om kroppen verkat gammal ringt 114 14 och bett att få tala med vakthavande befäl för att slippa gå via personal hos 112..

Men hur många känner till 114 14 och vakthavande befäl? 1% ?

112 är nog vad 99% känner till.
Citera
2021-03-05, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strutsamma
Framkommer sällan mycket när Polisen har presskonferens, så om dom skulle säga som du skriver så är faktiska skillnaden ingenting.
Jmfr vad polisen sa i Vetlanda, "sju människor var på fel ställe vid fel tillfälle". Eller så kunde dom sagt att en enskild gärningsman var på fel ställe vid fel tillfälle.
Skillnaden?
Har dom ingen info ska dom inte ha presskonferens, likväl som dom inte ska hålla presskonf och bara svara "inga kommentarer. Spär ju bara på spekulationer.

All offentlig verksamhet i Sverige pratar så numera. Alla verkar ha blivit skolade i att tala utan att säga något.. sjukt samhälle!

Se bara vad Löfven mfl sade. Bara massa floskler... Inget av värde, det finns aldrig någon information i hans uttalanden.
Citera
2021-03-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorrektInformation
Nu tror jag iofs inte att någon blir vred på dig om du ringer 112 om du hittat ett gammalt lik i skogen, men:
"Ring 112 för att larma polisen:
- om du nyligen varit utsatt för brott – oavsett hur allvarligt brottet är.
- vid pågående eller nyligen inträffade händelser som innebär fara för liv, egendom eller miljö.
- om du vet att ett brott kommer att begås, att ett brott pågår eller att ett brott nyligen har skett – oavsett hur allvarligt brottet är."

Däremot:
"Ring 114 14 för alla ärenden som inte handlar om pågående eller nyligen inträffade brott och händelser."

Om det är uppenbart att kroppen legat där länge så är det inte så "viktigt att polisen får göra ett snabbt ingripande". Jag tror farbror polisen blir nöjd oavsett vilket nummer bror duktig slår.
Ju längre man väntar desto större chans att någon eller något stör den eventuella brottsplatsen, så visst är de viktigt med ett snabbt ingripande. Hade man inte tyckt det så hade polisen prioriterat något annat och inte åkt ut till platsen i full kareta med så mycket resurser direkt efter att de fått vetskap om kroppens position. Det är viktigt att man larmar direkt utan dröjsmål. Vill man ringa 11414 istället för 112 så får man väl göra det, bara man säkerställer att larmet går fram. Sedan att det finns en och annan person med mentala svårigheter som inte begriper detta och det må väl vara hänt. En sådan person är dock knappast heller i stånd till att avgöra allvarlighetsgraden och omständigheterna runt omkring platsen.

Det är värre med de som försvarar dylika tilltag med att det inte är så farligt eller inte spelar någon roll. Nästa gång är det som sagt något betydligt mer akut där larm fördröjs eller uteblir till följd av sådant försvar.
Citera
2021-03-05, 18:12
Avslutad
Vad är problemet?
Det är väl fullständigt betydelselöst hur denna Polska man larmade om händelsen, om han så skickat röksignaler eller ringt 112 bara det kom fram!

(Vilka nötter i tråden!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in