2021-03-05, 15:50
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Fast idealet för M-KD-C och L är att ha en Alliansregering.

Det kommer alltid att bli deras förstahands alternativ.

Men då är vi tillbaka i 2019 år politiska tvister och "ända in i kaklet"-retoriken.

Är det verkligen idealet för Moderaterna? Att sitta i regering med partierna som delade säng med S och V? Jag har ingen större tro på Moderaterna men jag tror verkligen inte de är så dumma att de köper Ls invit så lättvindigt. En Alliansregering är omöjlig om inte:

1. SD sitter med i regeringen alternativt att de röstar igenom Alliansens budget.
2. Om ett parti av MP, V, eller MP hoppar över och stöttar Alliansen.

L är mycket naiva om de tror att de har någon som helst maktposition att ställa krav. L är sängliggar-partiet som bytt sängpartner när det passar.

Frågan är hur M ställer sig inför detta. Om de låter sig hållas gisslan så som MP har S i koppel tappar jag den sista gnutta tron på ett förnuftigt högerblock efter nästa val. L är inte i ställning att komma med krav. Ett irrelevant parti som inte fyller någon som helst funktion än att understödja både röda och blåa när det passar sig själva.
Senast redigerad av OvissFramtid 2021-03-05 kl. 15:53.
Citera
2021-03-05, 15:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det där löser nog politiker ganska bra. De klarar av att slingra sig så pass.

Typ: "Den här regeringen gjorde det bra tack vare oss och de krav vi ställde på den, men vi kan göra det ännu bättre med en ny regering där vi själva kan ingå i".

Nej, det håller inte. Man vinner inte val på att säga att man är lite bättre än den sittande regeringen.
Citera
2021-03-05, 15:53
Medlem
DaEzzs avatar
Sa-Burundi ställer sig på knä inför en partiledare som om han fått bestämma aldrig släppt in henne i landet till att börja med, och som förnedrade henne i debatten för ett par dagar sedan inklusive när han sa att han hoppades hennes parti åker ur

Fy fan vilken patetisk människa, hade hon haft någon självrespekt så hade hon avgått....vad tror Sabuni att hon ska kunna få i politiska eftergifter från Åkesson efter att han pissat på henne och hon tackat för det?
Senast redigerad av DaEzz 2021-03-05 kl. 16:02.
Citera
2021-03-05, 15:54
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror inte att migrationspolitiken kommer att bli det största hindret för en borgerlig regering, om inte Åkesson skulle börja imitera AfS och kräva deportationer. Det finns en samsyn idag utanför det rödgröna blocket om att vi behöver en stram migrationspolitik de närmaste åren för att få ordning på landet.

Det är väl om SD ställer M-L-migrationspolitiken i kontrast till S-MP.

Vi ska komma ihåg att SD inte längre är ett 5%:s parti. Att kräva månatliga utvisningsmål är helt rimliga.

Förmodligen skulle M-L+ få regera i något år innan SD fäller dem. Förhoppningen ligger även hos S. Om de borgerliga inleder någon form av samarbete med SD, bör även Sossarna på sikt göra det.
Citera
2021-03-05, 15:55
Medlem
"Janariavtalet" skulle ju gälla denna mandatperiod dvs till valet
2022. Nu lämnar de avtalet men fortsätter följa det. De har
nte lämnat nånting....
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Vilket SD varit tydliga med att de inte kommer att tolerera. Är bara en fantasi man försöker förmedla där man minsann ska bilda regering där SD inte kommer få inflytande för man inte vill "kasta liberala värden överbord" (i.e man vill inte minska invandringen). SD kommer inte acceptera vad som helst bara för att det presenteras av en "borgerlig regering" alltså faller hela strategin L presenterat platt.

Min tolkning är att L accepterar ett visst inflytande för SD, men inte att SD sitter med i en borgerlig regering.

Jag tror inte heller att migrationen blir en fråga som stjälper möjligheten att bilda en borgerlig regering. Se vad jag skrev ovan om detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-erfar-liberalerna-vill-se-borgerlig-regering-efter-2022

Liberalerna vill ingå i en borgerlig regering efter nästa val.
Nyamko Sabuni har pressträff klockan 14.30.

L: "Vill se nystart för Sverige"
L vill ingå i en borgerlig regering utan SD efter valet 2022
L vill dra sig ur januari-avtalet efter budgeten i höst
Planen är att avveckla januariavtalet i ordnade former.
"Vi kommer att hedra januariavtalet så länge de andra partierna hedrar samarbetet" säger Sabuni
L: Vi tänker inte ingå i en regering som inte säkrar "liberala grundvärden"

- Vad säger Lööf om detta?
- Vad innebär detta för inrikespolitiken fram till valet?
- Går väljarna på L:s ständiga bedrägerier?
Nej ingen kommer att tro på liberalernas lögner. 2022 så försvinner Liberalerna för alltid.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, men det är ju det som är problemet.

L kommer aldrig att acceptera SD:s invandringspolitik.

Den enda frågan där L och SD egentligen kommer någorlunda överens om är energipolitiken.

Det blir snarare Moderat invandringspolitik med lutning mot L som sedan SD kan välja att fälla eller släppa igenom.

Troligen blir det så. Men min poäng är att positioner kommer att flyttas så att L kommer BLI LITE MER SD i sin invandringspolitik tillsammans med M, och att SD kommer att acceptera det hela om LITE av deras hjärtefrågor bemöts. Hellre det än en vänsteregering.

L kan på så sätt fortsatt vara distanserade från SD genom att luta sig mot M men alltså samtidigt vara för att styra upp invandringspolitiken, totalt sett.

Trist är att denna utveckling blir intressant, något media ofta säger, vilket jag ogillar starkt. När man "lattjar" med människors liv på detta sätt så är det inte, intressant.

Detta är på, i förlängningen, dödligt allvar. Inte en förbannad lek.
Citera
2021-03-05, 15:57
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det håller inte. Man vinner inte val på att säga att man är lite bättre än den sittande regeringen.

L har inte som mål att vinna något val. Utan endast att sitta kvar.

Att bli "lite bättre" vet jag inte varifrån du får.

L säger rätt ut att de vill ha en Alliansregering och att de å andra sidan gjorde vad de kunde för att hålla tillbaka Löfven från att gå full-vänster.

Finns nog gott om väljare i Sverige som kommer att köpa det.
Citera
2021-03-05, 15:58
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
L söker stödröster hos moderaterna. Det är huvudskälet.

Bara en sådan sak som att de inte lämnar NU. På en gång! Direkt! Utan ska vänta till valrörelsen 2022.

Det konservativa blocket har inget behov av L. Åker L ur så ligger det nära till hands att SD-KD-M har egen majoritet.

Måtte ingen moderatväljare på gränsen tvivla och börja luta åt att stödrösta på L.

Taktik från L:s sida att vänta till 2022 tror jag. Sabuni vill presentera den nya inriktningen så att de egna mer vänsterliberala kan svälja den. Som någon liberal i Göteborg som redan protesterat. Lägg till media och hela det politiska etablissemanget. Som kan ha synpunkter. Jobbigt förstås. När krutröken lagt sig tror och hoppas jag att Sabuni släpper JÖK:en redan i sommar. Och inget budgetsamarbete för 2022. För det håller inte att vänta. Då förlorar hon den lilla trovärdighet hon har kvar.
Senast redigerad av stevenstills 2021-03-05 kl. 16:01.
Citera
2021-03-05, 15:58
Medlem
DaEzzs avatar
"L: Vi tänker inte ingå i en regering som inte säkrar "liberala grundvärden"

Jaha, och Sabuni tänker sig att Åkesson och SD, som ju sitter med alla kort, ska säkra upp hennes liberala grundvärden för L? Hahaha så otroligt underhållande
Citera
2021-03-05, 15:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
"Janariavtalet" skulle ju gälla denna mandatperiod dvs till valet
2022. Nu lämnar de avtalet men fortsätter följa det. De har
nte lämnat nånting....
Nej, precis!

Tvärtom säger de att de inte tänker fälla Regeringen innan valet. Iofs klara besked. Och hur menar de att de skulle ersätta SD i en ev. framtida borgerlig regering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in