Citat:
Konstaterad återinfektering av COVID19 i Gävle:
Helena blev återsmittad av covid-19 – ”måste vara maximal otur”
Jag tror att vi kommer att få se fler fall som liknar hennes framöver i takt med nya mutationer. Om vi inte får hejd på spridningen och det snabbt. Speciellt i Sverige tror jag.
Helena blev återsmittad av covid-19 – ”måste vara maximal otur”
/.../Det var i maj förra året som hon testade positivt första gången. Månaden efter tog hon ett nytt test som visade att hennes kropp utvecklat antikroppar mot sjukdomen.Hon har också lång-COVID:
Den här gången började det med att hennes son i förskoleåldern blev sjuk i vad som verkade vara en vanlig förkylning. Helena vabbade med honom i några dagar och började också själv känna sig snuvig och svidig i halsen. Då tog hon ett test mest som en rutinåtgärd, eftersom hon kände sig övertygad om att det bara måste vara en vanlig förkylning. Men under helgen blev hon sämre, och på söndagen fick hon besked om att hon hade testat positivt för covid-19 igen.
– När jag tog provet hade jag kunnat sätta mitt huvud på att det bara var en förkylning, jag trodde väl aldrig att jag skulle ha åkt på det igen, det måste vara maximal otur!
/.../Helena Kramer säger att hon fortfarande inte riktigt hämtat sig från första gången hon drabbades av covid-19. Och att hon först var skeptisk när det började talas om långtidscovid, men att hon tror att hon själv har det nu.Och blev inte lindrigare sjuk andra gången tycker hon:
För sedan i maj, när hon fick covid-19 första gången, är det som att hon håller på att bli sjuk två, tre eller fyra gånger i månaden, säger hon.
– Jag börjar frysa och blir trött, får huvudvärk och ont i halsen. Tröttheten som kommer är som att någon bara vrider av tändningen, säger hon.
/.../Ögonen svider, hon har hög puls och hjärtklappning och ”fryser fruktansvärt, så mycket att det gör ont i huden”.https://www.dn.se/sverige/helena-blev-atersmittad-av-covid-19-maste-vara-maximal-otur/
Det förvånar henne, eftersom hon tidigare hade läst att smittan skulle bli mycket lindrigare för den som hade oturen att drabbas en andra gång. Det stämmer i så fall inte på henne, säger hon.
Jag tror att vi kommer att få se fler fall som liknar hennes framöver i takt med nya mutationer. Om vi inte får hejd på spridningen och det snabbt. Speciellt i Sverige tror jag.
Jag tror att vi kan bota det genom att stänga av TV:n och sociala medier i ett år. Minsta extrema nyhet och folk överreagerar. Titta på den övergripande statistiken istället. Där ser det ganska bra ut och vi går dessutom mot vår och sommar.