2021-03-05, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag noterar vad du anser men det ändrar inte min inställning.

fair answer =)
Citera
2021-03-05, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 26
Nya fall: 4 832

Senaste fredagssiffror nya avlidna: 28, 51, 86, 71, 86, 136.
Senaste fredagssiffror nya fall: 4 858, 4 152, 3 406, 2 401, 4 221, 4 716.
Immuniteten i samhället måste spela in. Var i ligger annars förklaringsmodellen att det inte drar iväg mer och snabbare? Är det fortsatt att skolorna var stängda i December?
Citera
2021-03-05, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Var lugn ... få inte panik.

Låt de som löper en stor risk göra en egen avvägning och bestämma sig...
Jag som är stark, frisk och ej i riskgrupp.. tackar, men avböjer vänligen och bestämt.

Vi är betydligt fler som inte kommer ta den sprutan än vad man kan tro om man följer nyhetsrapporteringen... jag vågar sträcka mig så pass långt och påstå att vi är i absoluta majoritet.

jag har inga planer i nuläget att ta vaccinet heller
Citera
2021-03-05, 14:28
Medlem
Surtrutens avatar
Det är mycket snack om att smala klarar sig bättre mot covid än runda.
I nästa pandemi kan det vara de runda som klarar sig bättre än de smala.

Den sk. fetmaparadoxen har några olika grenar som mer eller mindre alla går ut på
att den som är rundare har större risk att bli sjuk i välfärdssjukdomar, men
att den som är rundare också har större chans att överleva en sjukdom.

En annan del av fetmaparadoxen säger att om man är rund är det farligare att banta från medelåldern och uppåt än att låta bli.

Nu är ju detta lite off topic och jag tycker allt snack om vikt och covid är off topic eftersom det just nu är för sent att göra något åt detta. FoHM och regeringar har haft tid på sig att göra något å detta tidigare, men just nu är det inte någon framgångssaga för att minska mängden allvarligt covidsjuka.
Citera
2021-03-05, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Var finns Sverige..?

https://twitter.com/redouad/status/1367789779035844609

Svaret finns i tweeten.

https://ourworldindata.org/grapher/share-people-vaccinated-covid?tab=chart&stackMode=absolute&time=earliest.. latest&country=BHR~BGD~BRA~CHL~DNK~FRA~DEU~IDN~ISR ~ITA~NOR~POL~RUS~SRB~SVK~ESP~SWE~TUR~ARE~GBR~USA&r egion=World

5,3%.
Citera
2021-03-05, 14:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis. Fast inte enligt vänstern. Då är det den svenska överklasspappan från Täby som varit på skidsemester i alperna som smittat den stackars taxichauffören Abdullah.

Citat:
Jag vägrar att inställa mig i någon höger-vänster-fraktionering.
Håller med NurseRatched, det är ingen politisk fråga vem som smittade vem först, låter mera som en sandlådefråga.

De som kom från länder där smittan fanns var givetvis de som tog in smittan i Sverige.

Regeringen/FoHM valde att släppa in alla utan några som helst åtgärder och alla ser hur det gick.
Detta är sannolikt en politiks fråga.
Citera
2021-03-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Immuniteten i samhället måste spela in. Var i ligger annars förklaringsmodellen att det inte drar iväg mer och snabbare? Är det fortsatt att skolorna var stängda i December?

Skolorna stängda för sportlov och medföljande ökning av semesteruttag dessa veckor?
Citera
Medlem
Citat:
Den faktor som tydligast urskiljer oss ifrån Finland och Norge är att vi hade 80% mer utrikesresande än dessa länder i början av 2020.

Har du et link til den oplysning, eller ved du hvad der tæller som en udlandsrejse? Er en tur over broen for eksempel en rejse?
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12

Japp det är skollovet som är anledningen!

Fast nu kommer skollovet få omvänd effekt!
Vänta ”två veckor”
Citera
2021-03-05, 14:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej det är inte svårbegripligt.
Man gjorde som Regeringen/FoHMinförde i Sverige, man gjorde något för sent.
Införandet av restriktioner kom några veckor för sent under hösten 2020 vilket visar att det är viktigt att vara snabb/proaktiv och det visar också att det är lätt att misslyckas om man är långsam/reaktiv.

Det är helt enkelt för sent att hindra något som redan har hänt.

Det är inte för sent. Det måste inte vara så här.

Det här är främsta anledningen tror åtminstone jag att det går åt helvete för vissa länder...

https://edition.cnn.com/2021/03/04/health/obesity-covid-death-rate-intl/index.html
Citera
2021-03-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Svaret finns i tweeten.

https://ourworldindata.org/grapher/share-people-vaccinated-covid?tab=chart&stackMode=absolute&time=earliest.. latest&country=BHR~BGD~BRA~CHL~DNK~FRA~DEU~IDN~ISR ~ITA~NOR~POL~RUS~SRB~SVK~ESP~SWE~TUR~ARE~GBR~USA&r egion=World

5,3%.

Borde det inte vara 53% ..?
Citera
2021-03-05, 14:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Var lugn ... få inte panik.

Låt de som löper en stor risk göra en egen avvägning och bestämma sig...
Jag som är stark, frisk och ej i riskgrupp.. tackar, men avböjer vänligen och bestämt.

Vi är betydligt fler som inte kommer ta den sprutan än vad man kan tro om man följer nyhetsrapporteringen... jag vågar sträcka mig så pass långt och påstå att vi är i absoluta majoritet.
Inte så modigt!
Det är ju alltid ofarligt att påstå något.

De undersökningar som gjorts visar mot att 10 - 15 % inte vill vaccinera sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in