2021-03-05, 14:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Men vi som har haft covid? Borde inte det också räknas i form av nån sorts intyg?
Du bör vaccinera dig ändå. Jag tänker iaf göra det men om möjligt invänta Johnson & Johnson-vaccinet som ska vara ett endos-vaccin.
Citera
2021-03-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 26
Nya fall: 4 832

Senaste fredagssiffror nya avlidna: 28, 51, 86, 71, 86, 136.
Senaste fredagssiffror nya fall: 4 858, 4 152, 3 406, 2 401, 4 221, 4 716.

Överdödligheten börjar närma sig 0%.
Citera
2021-03-05, 14:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte för sent. Det måste inte vara så här.

Det här är främsta anledningen tror åtminstone jag att det går åt helvete för vissa länder...

https://edition.cnn.com/2021/03/04/health/obesity-covid-death-rate-intl/index.html
Det är alltid för sent att hindra något som hänt!

Inför man restriktioner när många är smittade så hjälper de inte.
Citera
2021-03-05, 14:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är väl självklart att det är bättre att inte ha drabbats av något än att redan ha drabbats.

Det kan väl aldrig vara bättre att redan ha kört in i en liftstolpe och spräckt skallen än att vara en av de som ännu inte gjort detta misstag.

Så länge inget har hänt finns ju alltid chansen att man klarar sig, det måste väl ändå alla förstå.
(Fast man blir tveksam ibland.)
Jag tänkte mest att kurt-sune skulle komma in och besvara den frågan för oss.
Citera
2021-03-05, 14:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Håller med NurseRatched, det är ingen politisk fråga vem som smittade vem först, låter mera som en sandlådefråga.

De som kom från länder där smittan fanns var givetvis de som tog in smittan i Sverige.

Regeringen/FoHM valde att släppa in alla utan några som helst åtgärder och alla ser hur det gick.
Detta är sannolikt en politiks fråga.

Det håller jag också med om. Men samtidigt har frågan inte bara med strategi hit och dit att göra. Olika länder har olika förutsättningar.

Om ett land har osedvanligt många överviktiga med ett osunt leverne så kommer det landet att drabbas hårdare än ett land som inte har det.
Citera
2021-03-05, 14:39
Medlem
MittMalmoes avatar
Lyssnade på Ygeman hur det är tänkt att de digitala vaccinationspassen är tänkta att användas...
rekommenderar starkt att noggrant lyssna på vad det är han säger.

https://sverigesradio.se/artikel/vaccinationsintyg-klart-till-sommaren

... vilka djävla andra områden Herr Ygeman?

Jag längtar till valdagen!
Hoppas att någon från oppositionen vaknar på alvar och vinner med hjälp av endast en fråga.
Senast redigerad av MittMalmoe 2021-03-05 kl. 14:57.
Citera
2021-03-05, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 26
Nya fall: 4 832

Senaste fredagssiffror nya avlidna: 28, 51, 86, 71, 86, 136.
Senaste fredagssiffror nya fall: 4 858, 4 152, 3 406, 2 401, 4 221, 4 716.

Var ökningen vi har sett senaste veckan ''tillfällig'' eller är det möjligtvis sportloven som orsakar att vi inte ser någon markant ökning? Med det menar jag att folk inte testar sig i samma utsträckning just nu.

Kan vi möjligtvis ha tagit oss till en ganska stabil nivå?
Citera
2021-03-05, 14:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Lång totalnedstängning av Norge och Finland om de skall vänta in vaccinet.....
Jag tror inte man behöver "totalnedstängning", i synnerhet inte på sommaren.
Citera
2021-03-05, 14:45
Medlem
Media är förvånansvärt tyst kring dagens rapportering.

Är man inte lika intresserad av att färglägga bilden när det inte skenar åt fel håll? dvs det negativa hållet.
Citera
2021-03-05, 14:47
Medlem
arbetets avatar
Konstaterad återinfektering av COVID19 i Gävle:

Helena blev återsmittad av covid-19 – ”måste vara maximal otur”
/.../Det var i maj förra året som hon testade positivt första gången. Månaden efter tog hon ett nytt test som visade att hennes kropp utvecklat antikroppar mot sjukdomen.

Den här gången började det med att hennes son i förskoleåldern blev sjuk i vad som verkade vara en vanlig förkylning. Helena vabbade med honom i några dagar och började också själv känna sig snuvig och svidig i halsen. Då tog hon ett test mest som en rutinåtgärd, eftersom hon kände sig övertygad om att det bara måste vara en vanlig förkylning. Men under helgen blev hon sämre, och på söndagen fick hon besked om att hon hade testat positivt för covid-19 igen.

– När jag tog provet hade jag kunnat sätta mitt huvud på att det bara var en förkylning, jag trodde väl aldrig att jag skulle ha åkt på det igen, det måste vara maximal otur!
Hon har också lång-COVID:
/.../Helena Kramer säger att hon fortfarande inte riktigt hämtat sig från första gången hon drabbades av covid-19. Och att hon först var skeptisk när det började talas om långtidscovid, men att hon tror att hon själv har det nu.

För sedan i maj, när hon fick covid-19 första gången, är det som att hon håller på att bli sjuk två, tre eller fyra gånger i månaden, säger hon.

– Jag börjar frysa och blir trött, får huvudvärk och ont i halsen. Tröttheten som kommer är som att någon bara vrider av tändningen, säger hon.
Och blev inte lindrigare sjuk andra gången tycker hon:
/.../Ögonen svider, hon har hög puls och hjärtklappning och ”fryser fruktansvärt, så mycket att det gör ont i huden”.

Det förvånar henne, eftersom hon tidigare hade läst att smittan skulle bli mycket lindrigare för den som hade oturen att drabbas en andra gång. Det stämmer i så fall inte på henne, säger hon.
https://www.dn.se/sverige/helena-blev-atersmittad-av-covid-19-maste-vara-maximal-otur/

Jag tror att vi kommer att få se fler fall som liknar hennes framöver i takt med nya mutationer. Om vi inte får hejd på spridningen och det snabbt. Speciellt i Sverige tror jag.
Citera
2021-03-05, 14:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är alltid för sent att hindra något som hänt!

Inför man restriktioner när många är smittade så hjälper de inte.

Det finns ju samtidigt vissa fördelar också att folk blir smittade som kan hantera viruset. Att skydda sig är inte heller bra.
Citera
2021-03-05, 14:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Lyssnade på Ygeman hur det är tänkt att de digitala vaccinationspassen är tänkta att användas...
rekommenderar starkt att noggrant lyssna på vad det är han säger.

https://sverigesradio.se/artikel/vaccinationsintyg-klart-till-sommaren

... vilka djävla områden Herr Ygeman?

Jag längtar till valdagen!
Hoppas att någon från oppositionen vaknar på alvar och vinner med hjälp av endast en fråga.
Jag ska också rösta på ett pari som är för ett vaccinationspass eftersom andra länder kommer att kräva detta för inresa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in