2021-03-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det finns säkert de som har en politisk agenda med sin kritik men jag tror även att många s.k. alarmister får det epitetet enbart på grund av att de kritiserar Sveriges strategi. I min omgivning (alltså den utanför flashback) märker jag att åsikterna om Sveriges pandemihantering inte alls går att härleda till vilket politiskt parti man tillhör. Jag känner t.ex. många Vänsterpartister som är kritiska mot Sveriges hantering och även tvärtom.

Förlåt, felciterat.
Senast redigerad av kkkrim 2021-03-05 kl. 14:20.
Citera
2021-03-05, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ingen visste våren 2020 att något vaccin skulle finnas tillgängligt så snabbt som det gjorde.

Om vaccin/immunitet fungerar har vi ett extremt mycket bättre läge än Norge nu när varianter med snabbare/större spridning etableras och detta förstår Ni givetvis.

Om vaccinet inte biter så är vårt läge fortfarande extremt mycket bättre då alla infekterade har en viss grundimmunitet efter infektion även fast ny variant kan infektera och därför inte drabbas lika hårt.

Norge har inget val annat än att totalt stänga ner ända tills vaccin finns i tillräcklig mängd att vaccinera större delen av befolkningen medans vi kan fortsätta som nu ända tills allt är över med eller utan vaccin.
Eeeeh . . . ? Varför tror du att vaccinerna inte "biter"???
Citera
2021-03-05, 14:14
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag har inte den blekaste hur många som avled förra året i Sverige. Antalet döda i COVID-19 är däremot rapporterat till f.n. 12,739 (fram till vecka 7), och det är den siffran som är viktig när det gäller att mäta just antalet avlidna i COVID-19.

På samma sätt är det i diskussionen gällande antal personer som smittats med SARS-CoV-2 inte ett dugg intressant att veta hur många som inte smittades av influensan eller hur många som fick vinterkräksjukan. Däremot är det antalet som smittades med SARS-CoV-2 intressant i det sammanhanget (av förståeliga skäl).

I vanlig ordning så svara du inte på frågorna direkt utan kommer med ickesvar..

Frågan handlade inte om hur många som avled förra året i Sverige.. den siffran är enkel att hitta hos de officiella källorna.

Då hjälper jag dig lite på traven.
Min Fråga: Ca 97.000 avlidna förra året varav ca 12.000 med Covidsymptom... Då menar du att sveriges dödlighet för 2020 hade legat på ca 85.000 döda. När hände det senast?

Mitt svar. Det har inte hänt på mycket lång tid.. närmare bestämt under 60 talet var senaste gången.

Här har du länk till de sense 20 åren från SCB (tabell längre ned)... dessutom har under samma 20 år befolkningsmängden ökat med 1,5 M

Så för att repetera frågan:
I överdriftens namn.. hur sannolikt är det att just detta pandemi-år skulle Sverige nå en rekordlåg dödlighet om det inte vore för Covid?

Så pass låg dödlighet att den inte inträffat under de senaste 50 åren.

Eller när det bar aen "Lycky Shot" att statistiken ser ut oms den gör...

If This Doesn't Help...
Citera
2021-03-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
va? du menar att du värdesätter deras liv lägre då eller?
Nej verkligen inte men den som har tvingats amputera bägge benen (vilket en del av mina patienter har gjort) accepterar det faktum att de inte kan springa maraton. . . . .

Det har inget att göra med att man värderar deras liv. De kan ha ett väldigt gott liv utifrån sina förutsättningar.
Citera
2021-03-05, 14:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om du kollar min posthistorik ser du att jag tror att det i stor utsträckning, är våra invandrare som reser.

Precis. Fast inte enligt vänstern. Då är det den svenska överklasspappan från Täby som varit på skidsemester i alperna som smittat den stackars taxichauffören Abdullah.
Citera
2021-03-05, 14:19
Medlem
Citat:
Eeeeh . . . ? Varför tror du att vaccinerna inte "biter"???

Tror ingenting, premissen jag svarade på var att vi skulle stänga ner ifall vaccinet inte biter på den brasilianska varianten, följ diskussionen bakåt.
Citera
2021-03-05, 14:19
Medlem
Citat:
Nej verkligen inte men den som har tvingats amputera bägge benen (vilket en del av mina patienter har gjort) accepterar det faktum att de inte kan springa maraton. . . . .

Det har inget att göra med att man värderar deras liv. De kan ha ett väldigt gott liv utifrån sina förutsättningar.

det är ju lixom inte samma sak där anser jag... om jag inte kan ta ett vaccin för att jag har tex en allergi som gör att jag kommer att reagera starkt på vaccinet MEN jag kan leva precis vanligt utan vaccin, ska man då få sämre förutsättningar att som i detta fall resa (om man nu vill de)? eller ska man ta och göra undantag?
Citera
2021-03-05, 14:21
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
De flest är inte alla!vad gör vi av de som inte kan? även om de är få så måste man ju göra något med dem... avlivas? fängslas? låsas inne? vad?

Var lugn ... få inte panik.

Låt de som löper en stor risk göra en egen avvägning och bestämma sig...
Jag som är stark, frisk och ej i riskgrupp.. tackar, men avböjer vänligen och bestämt.

Vi är betydligt fler som inte kommer ta den sprutan än vad man kan tro om man följer nyhetsrapporteringen... jag vågar sträcka mig så pass långt och påstå att vi är i absoluta majoritet.
Citera
2021-03-05, 14:22
Medlem
Citat:
det är ju lixom inte samma sak där anser jag... om jag inte kan ta ett vaccin för att jag har tex en allergi som gör att jag kommer att reagera starkt på vaccinet MEN jag kan leva precis vanligt utan vaccin, ska man då få sämre förutsättningar att som i detta fall resa (om man nu vill de)? eller ska man ta och göra undantag?
Jag noterar vad du anser men det ändrar inte min inställning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vaccin mot den brasilianska varianten är redan under utveckling och finns sannolikt redan på flaska. Den sydafrikanska och brittiska varianten täcks av vaccin som är klart och redan ligger i Fas 1. Finns gissningsvis tillgängligt innan sommaren. Förvänta dig att vaccin mot brasilianaren finns på marknaden någon gång Juli-Augusti.

Jag gissar att det kommer krävas en booster varje år i två-tre år framåt innan pandemin är utraderad.

Lång totalnedstängning av Norge och Finland om de skall vänta in vaccinet.....
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Var finns Sverige..?

https://twitter.com/redouad/status/1367789779035844609

Förmodligen på listan om regionerna prioriterat att rapportera.

Jag länkade tidigare idag med ett utlåtande från Gotland.
Enligt den officiella statistiken hade de sprutat in 60-70%. Enligt deras egna siffror typ 97%.

Bry dig inte så mycket om sammanställningar från platser som saknar insyn.

Vg.no tex sammanställer siffrorna för världen 13.20. Alltså 40 minuter innan tex Sverige rapporterar.. då kommer inte ens dagens siffror med. Och då skall man tänka på att det är upp till 7 dagars eftersläpning i Sverige
Citera
2021-03-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis. Fast inte enligt vänstern. Då är det den svenska överklasspappan från Täby som varit på skidsemester i alperna som smittat den stackars taxichauffören Abdullah.
Jag vägrar att inställa mig i någon höger-vänster-fraktionering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in