Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Jag har inte den blekaste hur många som avled förra året i Sverige. Antalet döda i COVID-19 är däremot rapporterat till f.n. 12,739 (fram till vecka 7), och det är den siffran som är viktig när det gäller att mäta just antalet avlidna i COVID-19.
På samma sätt är det i diskussionen gällande antal personer som smittats med SARS-CoV-2 inte ett dugg intressant att veta hur många som inte smittades av influensan eller hur många som fick vinterkräksjukan. Däremot är det antalet som smittades med SARS-CoV-2 intressant i det sammanhanget (av förståeliga skäl).
I vanlig ordning så svara du inte på frågorna direkt utan kommer med ickesvar..
Frågan handlade inte om hur många som avled förra året i Sverige.. den siffran är enkel att hitta hos de officiella källorna.
Då hjälper jag dig lite på traven.
Min Fråga: Ca 97.000 avlidna förra året varav ca 12.000 med Covidsymptom... Då menar du att sveriges dödlighet för 2020 hade legat på ca 85.000 döda. När hände det senast?
Mitt svar. Det har inte hänt på mycket lång tid.. närmare bestämt under 60 talet var senaste gången.
Här har du länk till de sense 20 åren från SCB (tabell längre ned)... dessutom har under samma 20 år befolkningsmängden ökat med 1,5 M
Så för att repetera frågan:
I överdriftens namn.. hur sannolikt är det att just detta pandemi-år skulle Sverige nå en rekordlåg dödlighet om det inte vore för Covid?
Så pass låg dödlighet att den inte inträffat under de senaste 50 åren.
Eller när det bar aen "Lycky Shot" att statistiken ser ut oms den gör...
If This Doesn't Help...