2021-03-05, 13:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är absolut inte meningslöst. Däremot är det rätt fascinerande hur många svenskar som fått för sig att det bara är i Sverige som folk tenderar att klumpa ihop sig i städer och att det där finns stora områden som inte är bebyggda.

Tips:
I UK bor det 68 miljoner personer på de 5.9% av landet som är bebyggt (14,300 km2). I Sverige bor 10 miljoner människor på 3% av den del av Sverige som är bebyggt (13,508 km2).

Hur tycker du att den jämförelsen ter sig i sammanhanget? Känns det som Sverige är trångt i relation till UK?

Nej vi är generellt inte så trångbodda, men stänger man ner fysiska utbildningar och bibliotek så får man ännu mer trångboddhet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/distansstudier-drabbar-trangbodda-svart-redan-innan
Citera
2021-03-05, 13:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Bland annat skulle de skaffat sig ett betydligt högre utanförskap bland migranter som Sverige gjort under många år...
Trångboddhet bland svarta och asiatiska låginkomsttagare i utanförskapsområden är en konstaterad faktor.
Citera
2021-03-05, 13:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ni som spekulerar om att Sverige har "flockimmunitet".
Varför är Tjeckiens siffror så hemska?

Tjeckien borde enligt flockimmunitets-logiken ha haft det för länge sedan.

Gårdagens siffror:

Tjeckien:
Totalt antal fall: 1,284,448
Nya fall: +15,223
Avlidna: 173
Avlidna per en miljon: 1,980
Befolkningsmängd: 10,722,385

Sverige
Totalt antal fall: 680,130
Nya fall: 4 867 (källa, tråden här)
Avlidna 13 (källa, tråden här)
Avlidna per en miljon: 1,280
Befolkningsmängd: 10,141,664

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Ja, tjeckiens öde är hemskt och svårbegripligt. Det måste ju ha något att göra med den brittiska varianten.

Hoppas vi inte hamnar där.
Citera
2021-03-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Trångboddhet bland svarta och asiatiska låginkomsttagare i utanförskapsområden är en konstaterad faktor.
Den faktor som tydligast urskiljer oss ifrån Finland och Norge är att vi hade 80% mer utrikesresande än dessa länder i början av 2020.
Citera
2021-03-05, 13:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, tjeckiens öde är hemskt och svårbegripligt. Det måste ju ha något att göra med den brittiska varianten.

Hoppas vi inte hamnar där.

Jag tror mer på det här...

https://news.expats.cz/weekly-czech-news/the-czech-republic-is-one-of-europes-10-fattest-countries/
Citera
2021-03-05, 13:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Den faktor som tydligast urskiljer oss ifrån Finland och Norge är att vi hade 80% mer utrikesresande än dessa länder i början av 2020.

Vi har betydligt mer Somalier som är kända resenärer och dessutom trångbodda.
Citera
2021-03-05, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vi har betydligt mer Somalier som är kända resenärer och dessutom trångbodda.
Notera gärna att jag inte angav vilka som reser . . . .
Citera
2021-03-05, 13:54
Medlem
Citat:
OK. Nu fattar jag. Du är stickrädd . . .

Varför är allmänna uppfattningen om folk som väljer bort vaccin "stickrädd" ? finns ju en himla massa andra anledningar ju.

för min del bryr jag mig inte om vaccinpass de får leka precis som de vill jag bryr mig inte överhuvutaget längre.
Citera
2021-03-05, 13:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Notera gärna att jag inte angav vilka som reser . . . .

Man måste ju kunna prata om orsakerna till att situationen ser ut som den gör. Somalier är hårt drabbade av covid och eftersom vi har fler somalier så blir vi hårdare drabbade än våra grannländer.

Och ja somalier reser de med.
Citera
2021-03-05, 13:58
Medlem
Citat:
Man måste ju kunna prata om orsakerna till att situationen ser ut som den gör. Somalier är hårt drabbade av covid och eftersom vi har fler somalier så blir vi hårdare drabbade än våra grannländer.

Och ja somalier reser de med.
Om du kollar min posthistorik ser du att jag tror att det i stor utsträckning, är våra invandrare som reser.
Citera
2021-03-05, 13:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Jag tror mer på det här...

https://news.expats.cz/weekly-czech-news/the-czech-republic-is-one-of-europes-10-fattest-countries/
intressant teori.

Har du någon bättre/mer data? Det står att 27.8% av tjeckern har bmi över 30. EU-genomsnittet är 23.3%. Så det låter som om tjeckerna sticker ut jättemycket. Sverige är inte med på listan. Och att Turkarna som toppar listan skulle vara fetare än EU-genomsnittet verkar inte rimligt!?
Citera
2021-03-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Varför är allmänna uppfattningen om folk som väljer bort vaccin "stickrädd" ? finns ju en himla massa andra anledningar ju.

för min del bryr jag mig inte om vaccinpass de får leka precis som de vill jag bryr mig inte överhuvutaget längre.
Vilka anledningar skulle det vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in