2021-03-05, 11:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
ja och efter dessa renoveringar på 2-3 miljoner är fastigheten värderad till 8 miljoner (i en skriftlig värdering som är gjord), hur kan det vara en dålig affär?

När Skanska eller JM bygger något räknar de med att försäljningspriset är högre än vad de betalat för marken och de byggkostnader de lagt ut.

Varför bygger inte alla hus?
2021-03-05, 11:41
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Huset är värt ca 4,2 miljoner. Sedan måste man dra av kostnader för sanering, städning och flytt. Dessa uppgår till flera hundra tusen kronor.

Sedan bör man dra av teoretiskt mäklararvode på i storleksordningen 200 000 kr. Ni klagar ju på att mäklare inte använts.
4.2 är den lägsta värderings siffran 5 miljoner är den högsta.
Och jag kan tycka att knackar man på någons hus och tjatar om att få köpa huset så bör man betala den högsta.

Och det var rackarns vad han stökat till på tomten 300 tusen är ju jättemycket pengar.
2021-03-05, 11:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Rättens ordförande konstaterade i veckan att avtal tecknats (=giltigt) och att det nu åligger Esb att visa varför det ska vara ogiltigt. Nu har Esb fyra veckor på sig att göra det.

Esbs eget ombud har redan lämnat in inlagor till rätten som snarare stärker att avtalet är giltigt (Esb inte är dement och att köpesumman är rimlig). Efter det är det inte så mycket mera att processa om.

Det känns som att Esbs ombud inte jobbar för Esbs eget intresse längre, i och med att detta bara kostar Esb mer och mer pengar.
Gilltigt är långt ifrån samma sak som juridiskt bindande.
2021-03-05, 11:43
Medlem
Citat:
ja och efter dessa renoveringar på 2-3 miljoner är fastigheten värderad till 8 miljoner (i en skriftlig värdering som är gjord), hur kan det vara en dålig affär?
Det hade Esbjörn så klart kunnat göra. För många år sedan dessutom. Nu är det försent. Det är också möjligt att han inte har haft dom 3 miljonerna som krävs.
2021-03-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Jag har lite bläddrat bland kommentarerna och en del är festligt roliga såsom denna;
"Ebba Busch kan låta bli att gå till domstol och i stället acceptera att hon inte får lagfart. Likt vi andra ofta gör när vi får avslag på någon ansökan"
Men samhället i Sverige idag är ett snyftar samhälle där inte lag och ordning skall råda.
Att det sen finns jurister som inte upplyser sin klient att köpeavtalet är bindande är ju för dåligt.

Mitt fetade.

Nu är väl inte Binninge jurist över huvud taget. Det innebär kanske att han inte har en susning om vad som gäller. Eller så har han något skäl för att hålla Esb i okunskap om reglerna.

I vart fall gör Binninges record att man undrar om han har någon utbildning alls? Högre studier, inklusive juridikstudier, bedrivs på universitet och högskolor och alla kurser som godkänts registreras i LADOK som är ett offentligt register.

Om någon orkar gräva i det så kan man begära ut alla Binninges (eventuella?) kurser och högskolepoäng.

https://www.uka.se/studentratttillsyn/fragorsvaromstudentratt/allmannahandlingar/arutdragurladokallmanhandling.5.6e146e73159a75da6c 441d0.html

Citat:
Är utdrag ur LADOK allmän handling?
Ja, ett utdrag ur LADOK är en allmän handling. Varje universitet och högskola är skyldig att dokumentera uppgifter om studenter. Det gäller uppgifter om bland annat behörighet, urvalsgrund, studieresultat, betyg och examen. Uppgifterna i dessa register, till exempel LADOK, är tillgängliga för alla enligt samma regler som gäller för allmänna handlingar hos myndigheter.
2021-03-05, 11:46
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Ifall trossen skall bestämma vad som är moraliskt eller ej så är det illa ställt i samhället.
Lag i ordning skall följas - det är även moraliskt rätt
Din egen uppfattning vad som är moraliskt rätt står bara du själv för.
EB står för vad hon säger och springer inte iväg bara för att trollfabriken och utpressare vill ha henne till skampålen, det
uppvisat både på hög moral och rättvisetänk.

Nej det uppvisar ett kallt hjärta, och det rimmar dåligt med den image Kd odlar.

Men väljarna är inte dummare än att de genomskådat detta och formligen flyr partiet nu. Förtroendet för henne som partiledare har rasat ännu mer, faktiskt mer än för någon annan partiledare under de 21 år mätningarna gjorts, enligt Ipsos. Det säger något om folkets dom.

Men framhärdar hon och vill ha en juridisk Pyrrhusseger så gärna för mig.

https://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-busch-stortdyker-i-matning/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nu kan man ju i och för sig göra ganska lite med att enbart ha kännedom om någons kontonummer. Nästan enbart sätta in pengar faktiskt. Jag kan ju inte ta ut pengar från ditt konto även om jag har kännedom om ditt kontonummer.

Men vad det faktum att Esbjörns juridiska ombud blev dömd för ett sexbrottsmål för 35 år sedan har med det du kommenterade att göra förstår jag inte. Men utveckla gärna. Jag skulle gilla om vi diskuterade relevansen av en dom som föll för 35 år sedan, hos en person som sedan varit helt fri från åtal eller domar. Har med vilken juridisk kompetens personen har idag att göra.

Vissa kan tänka att om man försöker underminera en persons trovärdighet, eller skyller kritik på socialdemokratiska trollfabriker kanske man inte riktigt har argument nog i sakfrågan.
35 år sedan? Då borde han hunnit betala bort sin skuld på 111.000 till Brottsofferfonden efter domen.
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
När Skanska eller JM bygger något räknar de med att försäljningspriset är högre än vad de betalat för marken och de byggkostnader de lagt ut.

Varför bygger inte alla hus?
För att alla inte har tillgång till sådana pengar.

Ett likvärdigt topprenoverat objekt som Esbjörns hus gick för över 10 miljoner så sent som i vintras och då var det utan sjötomt.
2021-03-05, 11:49
Avstängd
Citat:
4.2 är den lägsta värderings siffran 5 miljoner är den högsta.
Och jag kan tycka att knackar man på någons hus och tjatar om att få köpa huset så bör man betala den högsta.

Och det var rackarns vad han stökat till på tomten 300 tusen är ju jättemycket pengar.

Fantasivärderingen på fem miljoner är inte ens gjord vid rätt tidpunkt utan långt efteråt, när marknaden som helhet stigit på grund av alla nyskapade coronapengar.

Jag vet inte hur du fungerar, men jag betalar det pris som säljaren accepterar, inte mer.

"Och det var rackarns vad han stökat till på tomten 300 tusen är ju jättemycket pengar."
Tomten är i princip ett skrotupplag. 300 000 kan vara i underkant bara för sanering och städning av tomten. Sedan tillkommer kostnader för att rensa huset.
2021-03-05, 11:49
Medlem
guubens avatar
Citat:
Fel.
Ett giltigt avtal är juridiskt bindande avtal.
Vad kommer härnäst?
Att EB har drogat säljaren vid köpetillfället?
En jäkla åldersdiskrimineringsagenda från trollfabriken.....kanske jag inte heller kan köpa o sälja saker. Gammal är det samma som otillräknelig enligt Socdem.
2021-03-05, 11:50
Medlem
Xius avatar
Citat:

Det är faktiskt bindande, tills Esb nu kan visa på skäl för varför det inte ska vara bindande.

Esbs egna ombud har i inlagor redan visat på att det är bindande, vilket gör att man kan undra om den fortsatta processen är för att jobba i Esbs intresse (Esb ej dement, rimligt pris)
2021-03-05, 11:54
Medlem
Citat:

Det är väl ingen dålig affär, men 8 miljoner är väl ytterst en hypotetisk värdering?
Huset är fortfarande relativt litet med liten chans att få bygglov för tillbyggning.

Dessutom måste ju renoveringen göras, och betalas för utan att något oväntat dyker upp.
För att få det där huset som är värt 8 miljoner måste ju Ebba ut med minst 7 miljoner, det tar både tid och är en risk, nya kostnader kan uppstå som gör det än dyrare. Den generella prisbilden på fastigheter kan ju rentav gå ner eller krascha om något händer.

Det kommer ju ta år innan allt är helt färdigt och den hypotetiska värderingen på 8 miljoner är uppnådd.
Som investering för att tjäna pengar så tror jag det finns betydligt enklare och snabbare sätt att få 7 miljoner att bli 8, bättre hus att investera i om det nu måste vara fastigheter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in