Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Nej, det stämmer inte. En mycket stor del av de "privata" (dvs inte allmännytta) hyreslägenheterna ägs av medborgare, fackanslutna arbetare och pensionssparare. Se ovan inlägg
Vi kan vara överens om att medborgare, fackanslutna arbetare och pensionssparare inte är någon "liten elit"? Eller?
Men det är medborgare, arbetare i fackförbund och pensionssparares uppgift att finansiera bostäder åt hyresgäster oavsett om dessa behöver hjälp med finansiering eller inte?
"Medborgare" är ett ganska vitt begrepp som inte säger någonting om ekonomiska resurser, inflytande, politik hemvist, anställd/arbetare eller arbetsgivare, fastighetsägare eller hyresgäst. Begreppet säger faktiskt absolut ingenting, eftersom vi alla är medborgare.
"Arbetare" och "pensionssparare" är nästintill lika luddiga begrepp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Vad tror du om följande modell? Man behovsprövar hyresgästerna och de som har gott om pengar och alltså inte har något behov av "hyresreglerad" bostad får betala marknadshyra. Det skulle rimligen leda till att många av dessa gratisätare flyttar till just bostadsrätter och villor. Det skulle heller inte drabba någon med verkligt behov utan tvärtom hjälpa fler med behov att få ett boende. Låter bra?
Vad skulle syftet med det vara? Du vill ta hyresgästernas pengar och ge till fastighetsägarna för att..?
Vilket problem skulle det lösa, och varför berika fastighetsägarna med denna generösa gåva?
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Man betalar inte för finansieringen. Den får man billigt genom att ägarna (oftast medborgare eller pensionssparare) tvingas avstå avkastning på sitt kapital.
Skattebetalare och medborgare har ingen rätt till "avkastning på kapital". Syftet med allmännyttan är att ge medborgarna god tillgång till prisvärda bostäder. Du ser allt från en kapitalistisk synvinkel där allt handlar om vinstmaximering, kommunen är inget företag som ska gå med vinst utan ska sörja för medborgarnas behov.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Om du ursäktar så tror jag inte man skall dra några generella slutsatser om allmännyttans 800 000+ lägenheter och dess boende utifrån dina personliga erfarenheter.
Mitt påstående var tänkt som en motvikt till ditt påstående att allmännyttan ger miljonärer ett subventionerat boende, som du inte har några belägg för. Om det verkligen skulle nästla sig in ett par "miljonärer" bland hyresästerna så har väl även dessa rätt att bo där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Att märka ord och gagga om definitioner är en mycket låg form av samtal och debatt. Kanske något du är van vid från ditt umgänge i allmännyttan? Ordet subvention används vidare om ekonomiska stöd i vid bemärkelse och dessutom skrev jag "de facto" just för att du skulle slippa hänga upp dig på definitioner.
Jag behöver rätta dig eftersom du hittar på egna definitioner av ord. Om du kollar en ordbok får du veta att subvention betyder ekonomiskt understöd, och det är inte applicerbart på bruksvärdeshyra. Ingen bidrar till någonting, hyresgästen betalar var det kostar.
Ska vi kalla en spade för en spade eller något annat?
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Jag vill inte alls specifikt mjölka hyresboende på deras sista slantar. Däremot vill jag att skattebetalarnas egendom används till att hjälpa bara de som behöver när de behöver. .
Därifrån är steget inte långt till att slopa hela välfärdssystemet med skattefinansierad fri sjukvård, skola och omsorg. Varför ska det kosta 200kr att gå till läkaren? De flesta kan betala mycket mer än så. Varför fri skola och utbildning till folk som skulle kunna betala för detta? Varför inga vägavgifter, ska folk åka gratis på skattebetalarnas bekostnad? De allmänna kommunikationerna är också subventionerade, varför ska miljonärer snylta på detta?