2021-03-05, 10:54
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Jag undrar om Esbjörn faktiskt fick det beskedet tydligt framlagt under MUF.
Dvs att tingsrätten under medlingen gav beskedet rakt ut - i nuläget med nuvarande bevisläge finns det inte en chans i helvetet du kan vinna den här tvisten.

Jag hoppas det och vill tro det fick honom att åka hem och fundera över Ebbas motbud istället för att förkasta det i samma stund det blev uttalat.

Nedan skrevs under direktrapporterteringen från AB tidigare i veckan:

"Olof Svensson

Tyngdpunkten kretsar kring hur avtalet ska vara ogiltigt. Det är ostridigt att det har tecknats, säger rättens ordförande."

Rättens ordförande har redan under MUF kommit fram till att det tecknats. Nu ska det redovisas varför det ev ska vara ogiltigt. Binninge har hittills med inlagor till rätten snarare förstärkt avtalets giltighet med att visa att Esb inte är dement och med en värdering som inte är giltig vid tvist som inte markant avviker från rimligt pris. Efter det finns det inte så många fler saker kvar för att ogiltigförklara avtalet.

Förtydligande om man har svårt med läsförståelse: Avtalet är giltigt, nu är det upp till Esb att visa att det på något sätt är ogiltigt.
2021-03-05, 10:56
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Har Esb bett om kontonummer eller är det hans anhang?
Om Esb går in på sin bank och ber de returnera betalningen så gör de det.

Jag har läst att Binninge bett om det fyra gånger (tror det var siffran 4). Just personen Binninge skulle jag aldrig i livet lämna ut något sådant till (möjligen om jag då omedelbart byter bank och kontonummer)
2021-03-05, 10:58
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det kan väl Esbjörn själv avgöra!

Vill han bli omhändertagen av sina "vänner? Fine!

Vill han strosa runt bland träden på fastigheten? Fine!

Vill han låta huset förfalla? Fine!

Självklart är det hans rätt att ge bort sina pengar till nära och kära, eller förstöra pengar genom att låta sin fastighet förfalla och växa igen. Så länge det är hans egen vilja och han är förmögen att ta välgrundade beslut.

Men det är också, under samma omständigheter, lika mycket hans rätt att kränga sin fastighet till vem han vill och till det pris han vill.
Senast redigerad av fnirp 2021-03-05 kl. 11:28.
2021-03-05, 11:02
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hon är inte skyldig att uppge någon mäklare alls. Inte en enda. Hon har inte lämnat någon värdering till rätten eftersom hon inte behöver det. Noll värderingar har hon lämnat in eftersom hon inte har någon bevisbörda vad gäller priset. Den bevisbördan åligger Esbjörn som har lämnat in en värdering på 4.5 miljoner. Binninge hävdade före det att han hade en värdering som visade att Ebba Busch betalat 2 miljoner för lite. Det är jättekonstigt att han inte lämnade in den värderingen. Det tycker jag i alla fall.

Ja ytterst konstigt, och än så länge är det ju fullt med folk i tråden som skriver att det är värt mycket mera, en av dem tom mäklare själv, och ändå är det tydligen helt omöjligt att hitta någon mäklare som vill värdera huset åt Binninge... (Jag tillhör det fåtal personer i tråden som drar slutsatser pga detta faktum...)
2021-03-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det är ju så att värderingen som Binninge och även LW6 säger samma summa och ingen av dessa har gjort en enda hänvisning till sin källa bevisar att det endast är värt lika mycket som ett pisshål i snön.

Jag har också reagerat på att påståendet om fastighetsvärdet är likalydande. Jag har även noterat att Monica Pernroth Lüllmaas make är pensionerad mäklare och hennes två söner båda är verksamma som mäklare. Men det kan så klart vara slumpen som spelar oss ett spratt.

Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Om nu marknafspriserna ligger på din nivå då kan väl EBT köpa ett annat hus i närheten?

Esbjörn får ha kvar sin fastighet, alla blir nöjda!

Värdet iom alla planer kommunen har för området, med denna storlek, men detta fina läge vid vattnet, så ligger det på ca 1.5-2 miljoner över Ebbas skambud.

Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Har förklarat att det är en fd mäklare samt en nuvarande seriös mäklare, båda med Uppsala som hemvist.
De har full kännedom om området mm, så dessa värderingar är inte det minsta märkliga.
Snart kommer ju även fler värderingar att komma fram så då får vi ju se hur rätt eller fel dessa två har varit.
2021-03-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag har läst att Binninge bett om det fyra gånger (tror det var siffran 4). Just personen Binninge skulle jag aldrig i livet lämna ut något sådant till (möjligen om jag då omedelbart byter bank och kontonummer)

Om det vore sant att Esb ångrade sig redan nästa dag så är det konstigt at han inte returnerade handpenningen direkt då den kom. Det hade räckt med att han med sitt ID gått in på banken och sagt: returnera dit pengarna kom ifrån.

Men nu var det ju någon annan som bad banken skicka tillbaka och banken sa att det går inte. Klart som korvspad de sa det när det inte var Esb som stod där med sitt ID.

Att någon som "jurist-advokaten" skulle fråga mig om mitt kontonummer, aldrig i livet!
Han är ingen myndighetsperson!

Tycker så synd om både Esb och Ebba.
2021-03-05, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Ja, Ebba köpte fastigheten som privatperson. Men som partiledare bedöms allt hon gör och säger av väljarna Om väljarna flyr KD på grund av Ebbas agerande privat är det inte mycket Ebba kan göra åt det. Varken hon eller någon annan kan bestämma att det är ovidkommande hur Ebba agerar privat gentemot en gammal man när man bedömer partiets trovärdighet i äldrefrågor.

Det är intressant med alla användare som dyker upp i tråden med liknande formuleringar om hur rakryggad Ebba är. Ofta inleds inläggen med att den förment objektive användaren ändrat åsikt om husaffären i takt med att historien rullats upp. En annan vanlig inledning är att man försäkrar läsaren om att man inte är kristdemokrat.
Nästan så att man skulle kunna tro att det finns en trollfabrik, men bara nästan. Allt är naturligtvis bara sammanträffanden.
Jag har inte ändrat åsikt i frågan alls, det har varit glasklart från början att Esbj är en gubbstrutt som inte vågar säga till sina släktingar att det är nog.

Behöver jag visa mina tidigare röstningar för att godkännas i ”Inte en KD”-testet?

Från vilket håll trollfabriken kommer ifrån, det vet vi alla. Och färgen är röd!
2021-03-05, 11:08
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Ebba kan inte bara riva ett ingånget avtal utan att den hon ingått avtal med visar sig och säger STOPP samt betalar tillbaka.
Ska Ebba begå brott med att riva ett avtal enbart från sin sida sett och utan Esbs närvaror eller signatur samt utan att få tillbaka handpenningen,,nope!
Fast stämningen handlar ju inte om ingånget avtal, utan om bättre rätt.
2021-03-05, 11:13
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt

Det är juridiska för "att avgöra med relativiten av vem som har äganderätt" när ett avtal slutits
2021-03-05, 11:13
Avstängd
Citat:
För att om Esbjörn är glasklar, är det rimligt att anta att han glasklart och analytiskt värderar vad omgivningen säger oxå. Då tänker jag att man kan göra antagandet om att det verkligen är Esbjörn själv som ångrat sig.
Min hypotes är alltså att om man är glasklar vid kontraktsskrivningen är man glasklar i bedömningen om man ångrat sig eller inte.

Detta är ju dock irrelevant för de är ju inte i tingsrätten för att bedöma något angående kontraktet eller Esbjörns hälsa eller hur vida han är under påverkan av någon.

Utan de är ju där för att Ebba anser sig ha bättre rätt till huset. Om Ebba stämt för kontraktsbrott kunde ju Esbjörns eventuella påverkan vara intressant. Men troligtvis har Ebbas jurister bedömt att kontraktet inte håller för en förhandling, så stämningen blev Bättre rätt. Då är det upp till Ebba att bevisa att hon har bättre rätt till Esbjörns släktgård än vad han har.

Jag skulle aldrig lämna ut mitt kontonummer till en dömd pedofil. Vem vet vad han kommer att göra med det?
2021-03-05, 11:18
Medlem
nackas avatar
Citat:

Och Ebba hävdar väl bättre rätt baserat på det ingångna avtalet?
2021-03-05, 11:18
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Har för mig att Ebba förvånande nog nyligen nämnde att hon fått ett brev, vad det stod i det tror jag inte framgick?

Nån som vet mera?

Om hon fick det brevet, är det märkligt att det är i Esbjörns ägo igen...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in