2021-03-05, 04:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45huddinge45
Varför är då så många intresserade av att förneka Gud? Istället för att försöka förnimma Gud?

Dagens religiösa utgår ifrån att det finns EN Gud. Jag kan räkna upp hundratals gudar. De flesta religiösa, idag, oavsett bekännelse, förnekar att det finns flera gudar. När det gäller de moderna religionerna har jag svårt att någon gud har väntat i hundratusentals år av mänskligt liv innan han gav sig tillkänna.

Jag förnekar inte gud men jag har svårt att välja bland alla gudar.
Det finns ett oräkneligt antal personer som är mäktigare än någon människa, men bara en skapare och herre över allt liv. Religioner är människors ideer.
Citera
2021-03-05, 05:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
(...)
Jag förkastar inte Jesus, det är en fascinerande historia, han har säkert levt, det tror jag.
Men, hade han vetat hur blodig historien sedan skulle bli, så hade han nog hållt sina idéer för sig själv.
Vad människor gör i andras namn är deras ansvar och skuld. Människans värld var inte fredlig innan Jesus framförde sitt budskap och det kommer att bli än värre snart och sluta med människosläktets utrotning.

Matteus 10:34-37
I skolen icke mena att jag har kommit för att sända frid på jorden. Jag har icke kommit för att sända frid, utan svärd. Ja, jag har kommit för att uppväcka söndring, så att 'sonen sätter sig upp mot sin fader och dottern mot sin moder och sonhustrun mot sin svärmoder, och envar får sitt eget husfolk till fiender'.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-03-05 kl. 05:43.
Citera
2021-03-05, 05:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Det spelar ingen roll vad jag känner till och inte om "kungörelsen". Du svarar inte på min fråga som är den mest relevanta av alla. Jag gör ett nytt prov:

Presentera något som är en trovärdig källa att bevisa att den (kungörelsen) beskriver sanningen.

Så länge du inte gör det finns det ingen anledning att tro den källan mer än Asatron, The Gospel of the Flying Spaghetti Monster eller Scientologin.

Därför måste du enligt din logik tro att alla dessa är sanna. Paradoxen är den att det inte går. Din logik bryts sönder.
Vad är trovärdig information? En lärobok i skolan? Kungörelsen handlar om människosläktets framtid och trovärdigheten kan bara styrkas av jämförelsen med vad som har hänt och vad som kommer att hända.

Ingen religion är sann. All religion är formulerad av människor. Och Ragnarök motsäger inte Harmageddon.

Du avfärdar något du inte känner till på svepande ideologisk grundval.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-03-05 kl. 05:56.
Citera
2021-03-05, 05:24
Medlem
Hamsterbolls avatar
Har sökt Gud i flera, flera år. Bett om att få lära känna Gud, bett till Jesus, gått på gudstjänster, läst Bibeln, pratat med kristna, pratat med jehovas, pratat med präster. Men ändå är jag fortfarande inte troende. Jag ber VARJE kväll till Gud. Vet inte vad jag gör för fel? Hur ska jag bli kristen?!
Citera
2021-03-05, 05:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Har sökt Gud i flera, flera år. Bett om att få lära känna Gud, bett till Jesus, gått på gudstjänster, läst Bibeln, pratat med kristna, pratat med jehovas, pratat med präster. Men ändå är jag fortfarande inte troende. Jag ber VARJE kväll till Gud. Vet inte vad jag gör för fel? Hur ska jag bli kristen?!
För att bli kristen behöver du bara bli med i en församling och säga och göra som de andra i församlingen säger och gör.

Att tro på Gud är något annat. Då ska du hellre söka i evangelierna än i kyrkorna. En bra början är att ta Jesus på allvar. Vad säger han?

Det stora är att tro utan att veta, men vartefter man sänker garden och öppnar sinnet så får man veta. Lite i taget.
Citera
2021-03-05, 05:59
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
För att bli kristen behöver du bara bli med i en församling och säga och göra som de andra i församlingen säger och gör.

Att tro på Gud är något annat. Då ska du hellre söka i evangelierna än i kyrkorna. En bra början är att ta Jesus på allvar. Vad säger han?

Det stora är att tro utan att veta, men vartefter man sänker garden och öppnar sinnet så får man veta. Lite i taget.

Jag är med i en församling och går på gudstjänsterna. Eller kollar på youtube nu under pandemin. Men känner mig inte ”kristen” trots att jag både ber och har tagit nattvarden, fått förbön och läser evangelierna kontinuerligt. Jag ber att helige ande ska komma lövet mig, att jag ska lära känna Jesus och känna eller se Gud men inget händer. Har verkligen sökt aktivt och bett i många år.

Känns orättvist när folk ser Gud och blir frälsta utan att ens ha bett om det. Men jag som verkligen VILL får aldrig känslan av att Gud finns.
Citera
2021-03-05, 06:10
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Satan har stor makt på jorden, även över djur. Han är förklaringen till att världslig makt korrumperar och till mänsklighetens dåliga prognos.

Tror du inte att det är bättre att var och en tar eget ansvar, än att skylla sina våldsamma handlingar på någon fantasifigur?
Citera
2021-03-05, 06:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag är med i en församling och går på gudstjänsterna. Eller kollar på youtube nu under pandemin. Men känner mig inte ”kristen” trots att jag både ber och har tagit nattvarden, fått förbön och läser evangelierna kontinuerligt. Jag ber att helige ande ska komma lövet mig, att jag ska lära känna Jesus och känna eller se Gud men inget händer. Har verkligen sökt aktivt och bett i många år.

Känns orättvist när folk ser Gud och blir frälsta utan att ens ha bett om det. Men jag som verkligen VILL får aldrig känslan av att Gud finns.
Du kanske har större krav än andra? Frälsning betyder räddning och är inte en känsla. Den helige anden kommer inte som ett lyckorus utan som en lärare till dem som lärt sig av vad Jesus lärde ut.

Johannes 14:26
Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära eder allt och påminna eder om allt vad jag har sagt eder.

Johannes 16:12-13
Jag hade ännu mycket att säga eder, men I kunnen icke nu bära det. Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder vad komma skall.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-03-05 kl. 06:14.
Citera
2021-03-05, 06:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Tror du inte att det är bättre att var och en tar eget ansvar, än att skylla sina våldsamma handlingar på någon fantasifigur?
Jo, men det betyder inte att faran inte finns. Det smids onda planer.
Citera
2021-03-05, 06:42
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Du kanske har större krav än andra? Frälsning betyder räddning och är inte en känsla. Den helige anden kommer inte som ett lyckorus utan som en lärare till dem som lärt sig av vad Jesus lärde ut.

Johannes 14:26
Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära eder allt och påminna eder om allt vad jag har sagt eder.

Johannes 16:12-13
Jag hade ännu mycket att säga eder, men I kunnen icke nu bära det. Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder vad komma skall.

Så kan det vara. Men många som jag pratat med har upplevt frälsningen, eller heliga ande, eller Jesus på ytterst påtagliga sätt... de har beskrivit det som ren lycka, att de började gråta, att de blev varma och pirriga, att de kände en enorm kärlek, att de kände sig upplysta och upplyfta osv. Jag känner absolut ingenting. Känner att det jag läser känns osannolikt. Men jag VILL ju TRO. Jag vill verkligen TRO. Men jag kan inte. Har testat olika samfund, kyrkor, bibelkurser osv men det händer liksom inget.

Gillade Hillsong för där kände jag i alla fall något, men det förstår ju jag med att det bara var musiken och stämningen. Inte den heliga ande på riktigt. Men jag drogs med och blev lite rörd.
Citera
2021-03-05, 07:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så kan det vara. Men många som jag pratat med har upplevt frälsningen, eller heliga ande, eller Jesus på ytterst påtagliga sätt... de har beskrivit det som ren lycka, att de började gråta, att de blev varma och pirriga, att de kände en enorm kärlek, att de kände sig upplysta och upplyfta osv. Jag känner absolut ingenting. Känner att det jag läser känns osannolikt. Men jag VILL ju TRO. Jag vill verkligen TRO. Men jag kan inte. Har testat olika samfund, kyrkor, bibelkurser osv men det händer liksom inget.

Gillade Hillsong för där kände jag i alla fall något, men det förstår ju jag med att det bara var musiken och stämningen. Inte den heliga ande på riktigt. Men jag drogs med och blev lite rörd.
Människor är olika. Jag har själv aldrig upplevt en omvändelseprocess och längtar inte efter det heller. Det står ingenting i evangelierna om den sortens omvändelse, utan bara om omvändelse som ett medvetet ställningstagande.

Berättelserna om Jesus mirakel är "osannolika". Avsikten var att rubba människornas förstockelse, deras känsla av att tro sig veta vad dom var möjligt eller inte. Guds makt är utan gränser och det krävs förtroende för att leva med Gud i sitt medvetande. Gud kan när som helst låta vem som helst dö och han är den ende som överhuvudtaget kan skada oss själsligen.

Tro kan vara som ett litet frö som knappt märks, men som kan växa och bli större.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-03-05 kl. 07:06.
Citera
2021-03-05, 07:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
De flesta av oss har aldrig hittat naturligt guld och vi känner oss nog inte hågade att gå ut leta heller, men ändå finns det enskilda personer som söker och som finner och som förväntar sig att hitta mer guld.

Råd till dem som söker efter guld brukar vara

+ Sök där det är känt att andra har hittat guld!
+ Sök kunskap om guld och guldförande bergarter!
+ Ge inte upp!

Jesus berättade några liknelser om världslig rikedom, hur någon upptäcker något mycket värdefullt och avstår från allt för att få det, medveten om att det är en god affär. Här är sensmoralen att den som verkligen känner till det rätta värdet också är beredd att göra uppoffringar.

Den stora skillnaden mellan att söka efter guld och att söka efter efter Gud är att Satan, vår världs furste och alla lögners fader, tillåter oss att förstå värdet av guld. Den stora likheten är att i Satans värld så berövas människor ständigt på såväl sina världsliga som sina andliga rikedomar. Den som anar Gud och tar väl vara på det blir andligt rikare och starkare gentemot Satan.

Det finns förstås inga bevis för aningar om Gud och Guds makt. Motståndare till tanken på Gud kan hävda att det vetenskapligt går att avgöra vad som är guld. Men många kände igen guld långt innan vetenskapen och långt innan några egenskaper hos guld var kända så fanns det människor som hittade guld och tog tillvara på det.

Varför är då så många intresserade av att förneka Gud? Istället för att försöka förnimma Gud?

Jag tycker den verkligt intressanta frågan är: varför hänger så många kristna på flashback? Borde inte ni ha fullt upp med att be och gå i kyrkan och sånt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in