Citat:
Ursprungligen postat av
trevliggrabb
Släpp polacken.
I Polen är det mer eller mindre nationalsport att vara ute och vandra i naturen. Varenda helg under vår, sommar och höst så är det massvis av familjer, par och alla sorters folk som är ute och vandrar. I synnerhet kring Tatrabergen, bergen är fulla av folk. Så inte märkligt alls att någon också ägnar sig åt det när han bosatt sig här.
Och han antog väl bara att en myndighet som polisen skulle vara snabbare med tips och meddelanden som kommer in där. En bättre fråga är snarare varför polisen var så pass sega, varför ens ha en sådan kontaktfunktion ifall man är så jävla sega för? Har själv använt mig av den och fick knappt något svar tillbaka alls.
Och med tanke på att Sverige är rätt high tech i övrigt så är det inte sårskilt märkligt att han använde sig av den och tog för givet att det skulle fungera smidigt. Det är ju för tusan den kontaktsvägen som polisen själva rekommenderar. Sen har polacker sällan bra engelska så det kan ju vara lättare att skriva ner detaljer och få förbereda formuleringar med Google translate istället.
Ni framstår som svennebananer som bara åkt charter utomlands och aldrig behövt lösa någon situation med kommunikationssvårigheter.
Problemet med polisens anmälningssystem är att man tror att det skulle ha någon slags respons och prioriteringsfunktion. Anmäler man ett brott på polisen.se så händer inget snabbt. För oss digitala människor så tror man att något ska hända i ett ärende iaf närmsta arbetsdag, men polisen.se funkar ej så. Anmäler du däremot ett brott över telefon så går det fortare, om det är viktigt.
Jag håller alltså med, släpp polacken. Han är knappast viktig, han fick bara en lektion i svensk statlig myndighet och dess verksamhet. "Lite sämre, betydligt långsammare"
Edit: Senast jag använde polisens webbfunktion så tog det 3 veckor.