2021-03-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Det är självklart okej att ringa 112. Det är polisens sak att konstatera att en person är avliden.

Sluta trolla nu

Jaså, så om folk får vänta längre på att komma fram på 112, när t.ex ett barn håller på att dö, bara för att du sinkar det hela med att rapportera förmultnade lik på detta akuta nödnummer, struntar du i det, smart du är då!?? Det finns faktiskt ett annat nummer för inte så akuta ärenden!!
Senast redigerad av Havskung 2021-03-04 kl. 23:38.
Citera
2021-03-04, 23:35
Medlem
f30malmos avatar
Ser ju mer ut som ett ställe man skulle dumpa en kropp på, än att man skulle trilla ner där och slå ihjäl sig.
Citera
2021-03-04, 23:38
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
I det här fallet gällde det ju en uppenbart avliden person, utan pågående sökinsatser, och ingen funnen, levande, person med pågående sökinsatser!

Men HUR visste han det?
Såg han mer än byxor och skor..?
Kunde han med säkerhet avgöra om personen legat där 1 dag, 1 vecka, 1 månad etc?
Visste han med säkert att en person inte försvunnit dagarna innan?

Ditt konstaterande är ju med facit i hand...
Citera
2021-03-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
I alla utredningar är det dåligt om detaljer släpps till allmänheten tidigt. Bevisat om och om igen. Polisens främsta funktion är att lösa brott, inte att tillfredsställa skvallerkärringar på Flashback (inkl mig själv).

Är helt med på den.
Men det är stor skillnad på en polis och en sensationslysten scoophungrig hyena till journalist som borde ställt fler frågor angående kläderna. Hela Sveriges journalistkår är smärtsamt medveten om att hundratusentals sitter som på nålar och undrar om det är DA som hittats. ALLA väntar på ett besked.
Citera
2021-03-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Det kom upp en misstanke i tråden om att anmälaren betedde sig skumt, just genom att inte använda ett akut/nödnummer för att rädda liv, när han hittat kvarlevorna efter den stackaren som legat död ett tag i bergsskrevan. Delade meningar!!

Alltså. Jag håller i princip med dig.
Men det mest rätta är att ringa 112 enligt hemsidan.

Men de har ju ett webbformulär. Och då förväntar man sig faktiskt reaktion på ett inlägg där.
Citera
2021-03-04, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Släpp polacken.

I Polen är det mer eller mindre nationalsport att vara ute och vandra i naturen. Varenda helg under vår, sommar och höst så är det massvis av familjer, par och alla sorters folk som är ute och vandrar. I synnerhet kring Tatrabergen, bergen är fulla av folk. Så inte märkligt alls att någon också ägnar sig åt det när han bosatt sig här.

Och han antog väl bara att en myndighet som polisen skulle vara snabbare med tips och meddelanden som kommer in där. En bättre fråga är snarare varför polisen var så pass sega, varför ens ha en sådan kontaktfunktion ifall man är så jävla sega för? Har själv använt mig av den och fick knappt något svar tillbaka alls.

Och med tanke på att Sverige är rätt high tech i övrigt så är det inte sårskilt märkligt att han använde sig av den och tog för givet att det skulle fungera smidigt. Det är ju för tusan den kontaktsvägen som polisen själva rekommenderar. Sen har polacker sällan bra engelska så det kan ju vara lättare att skriva ner detaljer och få förbereda formuleringar med Google translate istället.

Ni framstår som svennebananer som bara åkt charter utomlands och aldrig behövt lösa någon situation med kommunikationssvårigheter.
Problemet med polisens anmälningssystem är att man tror att det skulle ha någon slags respons och prioriteringsfunktion. Anmäler man ett brott på polisen.se så händer inget snabbt. För oss digitala människor så tror man att något ska hända i ett ärende iaf närmsta arbetsdag, men polisen.se funkar ej så. Anmäler du däremot ett brott över telefon så går det fortare, om det är viktigt.

Jag håller alltså med, släpp polacken. Han är knappast viktig, han fick bara en lektion i svensk statlig myndighet och dess verksamhet. "Lite sämre, betydligt långsammare"

Edit: Senast jag använde polisens webbfunktion så tog det 3 veckor.
Citera
2021-03-04, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men HUR visste han det?
Kunde han med säkerhet avgöra om personen legat där 1 dag, 1 vecka, 1 månad etc?

Polacken måste ha sett något som övertygade honom om att allt hopp om liv var ute.
Det jag undrar är om han kände till fallet med den försvunne DA.
Citera
2021-03-04, 23:43
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Är helt med på den.
Men det är stor skillnad på en polis och en sensationslysten scoophungrig hyena till journalist som borde ställt fler frågor angående kläderna. Hela Sveriges journalistkår är smärtsamt medveten om att hundratusentals sitter som på nålar och undrar om det är DA som hittats. ALLA väntar på ett besked.

Möjligen naivt av mig att tro men eftersom frågan känns så självklar tolkar jag det som att journalisten medvetet undviker frågan.
Citera
2021-03-04, 23:43
Medlem
Citat:
Men HUR visste han det?

Vid tveksamma fall ringer man naturligtvis 112!
Citera
2021-03-04, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Möjligen naivt av mig att tro men eftersom frågan känns så självklar tolkar jag det som att journalisten medvetet undviker frågan.

Nej, jag tänkte också på det.
Att det inte ställs en enda fråga till honom.
Klart att det är medvetet.
Citera
2021-03-04, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Det är mer troligt att Deniz har tagit livet av en individ som försökt attackera alternativt kidnappa Deniz och ett det är denne individs kropp som nu hittats. Det skulle även förklara varför Deniz försvunnit utan att lämna ett spår efter sig.

/C

I vilken fantasivärld lever du i gubben? Troligare att Arda dödat någon som försökt kidnappa honom än att det är Arda som hittats? Arda som uttryckligen sade att han skulle ut på långspring.
Du är säkert en av dom som spekulerat i Arda-tråden om att turkarna kidnappat Arda eller att han fötsvann självmant för att medverka i hemliga militäroperationer. Herregud.
Tar du droger förresten?
Citera
2021-03-04, 23:48
Medlem
Citat:
HUR vet du att det var ett förmultnat lik?

HUR vet du att han kunde avgöra hur länge liket legat där?

Jag antar det eftersom han inte ringde ambulansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in