2021-03-04, 22:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Ebba har gått ut till hela riket via media att hon lovat att backa om Esbjörn verkligen inte vill fullfölja försäljningen. Svårt att komma undan det. Ljuger man om det kan man ljuga om allt annat med.

Haha, va? Aftonbladet har väl runt 1,5 miljoner läsare?
2021-03-04, 22:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Jahaa phuuuu. . Du menar så. Ja vilken tur Esbjörn har ..
Jag tycker dock synd om Ebba (även om det inte märks).
Kan inte vara bra för henne att köpa ett hus vid havet .. det kommer ju sluta med enbart Ebbas brygga eller något annat mat program på TV. Skulle bli mäkta imponerad om hon kan steka ett ägg,eller koka flera potatisar och dessutom samtidigt. Hon kommer bli galen. Varnings signaler hörs inte .. de syns .. börjar med flaskan. . Sedan fetare och fetare vader fulla med blodproppar .. sämre läppfärg (måste man använda läppstift). Äderbråck , och darrande tal..
Tankarna kring sprit hela tiden .. och allt hon vill ha.. Ambulans måste vara närvarande vid rättegången , Ebba klarar inte att förlora. Hon är en dålig förlorare. (För förlora det kommer hon att göra , även utanför flashback).

Ja, stackars Ebba. Hon ler brett när hon sitter där på sin brygga och skriver på sina memoarer. Esbjörn har gått bort i en stroke, Majkgård förskingrade pengarna och lever som flykting på Gran Canaria, medans Binninge sitter i fängelset.
2021-03-04, 22:15
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Esb skulle komma till möte och prata om det men vände i dörren.
Han har inte betalat tillbaka handpenningen.
Ebba kan inte backa om hon inte träffar Esb och han säger att han inte vill och att han betalar tillbaka.

Är det ESb som inte vill eller hans omgivning som inte vill?
Esb måste ju säga hur han vill ha det.
Fast Esbjörn var ju nyss så glasklar och fult förmögen att fatta beslut enligt er.
Hur kan ni plötsligt tveka på att det han säger stämmer. Om han dessutom plötsligt är så där lättpåverkad. Vad säger då att han inte blev påverkad av Ebba i somras?
Jag menar han säger ju själv att han blev det.
Hela sverige vet att Esbjörn har ändrat sig. Varför vet inte Ebba det?
2021-03-04, 22:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det ser tufft ut för KD. Men det är inte valår i år. Förhoppningsvis för KD så denna affär blivit utagerad tills dess. Den har ju på inget sätt bidragit till att lyfta partiet, snarare tvärtom.

Men visar det sig att Ebba har haft helt rätt på sin sida, att bevis framförs att Ebba av politiska motståndare smutskastats, kan förstås vinden vända och många kan kanske känna sympati för henne.

Blir det dåliga opinionssiffrorna permanenta och håller i sig inför valet tror jag att en del moderata väljare och kanske också några SD-väljare stödröstar på KD. Utan det partiet, knappast en liberal-konservativ regering.

Socialdemokraternas dröm är att KD tappar väljare vid valet till C och L, gärna så att KD ramlar under 4% spärren och att L lyfter sina opinionssiffror runt 3% till straxt under spärren. Då har de blivit av med KD som är ett renodlat oppositionsparti och även L som Löfven under Sabuni inte kan lita på vilken sida partiet kommer att välja.

Finns det någon seriös OU som visar att det går knackigt för KD?

DN:s litar jag inte ett dugg på.
2021-03-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nu är du inte riktigt sanningsenlig va? Ebbaisterna använder ett högt tonläge och säger sig äga sanningen. Sanningen finns alltid att läsa i tråden. Det har har framkommit i tråden, har jag jag läst flera gånger. Att jag oxå läste tråden och inte sett samma sanning är för Ebbaisterna icke relevant. De kan inte heller lämna några källor annat än att deras fakta är trådsanningar.

Det känns bra att förstå att ju mer de tjattrar sins emellan, ju mer framstår de för läsaren, de som de troll som de troligtvis inte ens är.

Jag har i alla fall backat upp det jag sagt med tidningsartiklar. Samt att väldigt mycket jag sagt visat sig stämma.

När jag började skriva i tråden så var huset ett ruckel på vischan, ett ställe där ingen ville bo. Jag sa att det var ett gammalt aktat område där husen var dyra.

Jag sa att Ebbas föräldrar och man bodde i området, Ebbaisterna slog ifrån sig och påstridigt hävdade lönen. Det visade sig stämma.

Plötsligt var huset byggnärkesskyddat om man fick inte ändra en spik, jag ifrågasatte och tänk nu är huset inte k-märkt längre.

Men fortsätt övertyga er själva om att ni har rätt och att Ebba inte begår några fel, varesig juridiskt eller moraliskt. Ju mer ni tjattrar ju mer övertygar ni läsaren om att The Ebba-Gate luktar illa och att den troligen kommer att bli hennes fall.
Det var knappast svar på min fråga om vad som var lögn.

Kul ändå att just du har avslöjat att Ebba Busch föräldrar och hennes ex bor i området. Jag har misstänkt att det kan vara så eftersom hon har sagt det själv hela tiden. Hon har sagt att det är därför hon vill köpa just Esbjörns hus. Men tack vare ditt avslöjande vet jag nu att det hon har sagt är sant. Tack!
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Mycket trist att återigen se sådana generella påståenden helt utan någon som helst faktareferens.

Olaga hot är ett brott enligt 4 kap 5§ Brottsbalken. Att försöka påverka någon att vidta en rättshandling denne inte vill vidta, genom att hota med att förtala denna i media, torde tveklöst utgöra olaga hot, eftersom förtal är en brottslig handling och det är förtal man hotar med för att påverka offret.

Hur allvarlig rädsla som framkallas är definitivt öppet för diskussion, men om den som hotas frånträder en livsavgörande affär i fyramiljonersklassen, så bör det stå utom rimligt tvivel at det är tämligen allvarlig rädsla det handlar om. Och det är i vilket fall den rädslan som gärningen avser att framkalla.

Förtal är enligt 5 kap 1§ samma brottsbalk att "lämna uppgift som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning". Att lämna sådan uppgift till media för publicering, torde alltså utgöra förtal.

Men om nu rädslan inte skulle anses tillräcklig, så är det fortfarande mest sannolikt ett brott men då istället i form av utpressning som regleras i 9 kap 4§ Brottsbalken.

Att hota med att gå till tidningarna är aldrig straffbart. Det beror på att man enligt tryckfrihetsförordningen 1 kap 7 § har så kallad meddelarfrihet.

Att hota med att ge tidningarna diverse lögner är inte heller straffbart (det skyddas av tryckfrihetsförordningen). Tidningens utgivare kan dock straffas för innehållet. Eftersom man har meddelarfrihet och som meddelare endast kan straffas för de brott som nämns i tryckfrihetsförordning 7 kap. 22 § är det ytterst få brott en meddelare kan fällas för. Det rör sig om brott mot rikets säkerhet, brott mot vissa (inte alla) tystnadsplikter och oriktigt utlämnande av sekretessbelagda handlingar. Den ansvariga utgivaren kan fällas för förtal enligt tryckfrihetsförordningen 7 kap 3 § (tillsammans med ansvarsreglerna i 8 kap).

Att hota med att förtala någon (om det var det Matz gjorde) är inte ägnat att framkalla sådan allvarlig rädsla att hotet är straffbart som olaga hot. Om man läser förarbetena till lagen framgår det att det man säger ska framkalla allvarlig fruktan, numera ändrat till allvarlig rädsla. Inte ens enligt normalt språkbruk kan ett förtal sägas kunna framkalla allvarlig rädsla. De exempel om nämns i förarbetena talar också för att det ska röra sig om värre saker. Det finns inte heller något prejudikat som talar i någon annan riktning.

I en av kommentarerna till brottsbalken (Lexino) som tyvärr inte är öppen för allmänheten, skriver man så här:
Normalt bör krävas att hotet avser ett brott som inte är helt lindrigt. Sålunda har antagits att hotet ska avse hot om våld på person som inte är ringa eller annan skada på person eller egendom som skulle medföra lidande eller avsevärd olägenhet för den drabbade (se SOU 2016:7 s. 321 med referenser). Såvitt avser hot som tar sikte på frihet eller frid har som exempel i förarbetena angetts hot om olaga frihetsberövande, grovt hemfridsbrott eller allvarligare fall av olaga integritetsintrång (prop. 2016/17:222 s. 93 f.
Du tar upp att det Esbjörn och hans gäng gjort skulle kunna vara utpressning. Brottet i brottsbalken 9 kap 4 § lyder så här:
Den som genom olaga tvång förmår någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvingade eller någon i vars ställe denne är döms, om inte brottet är att anse som rån eller grovt rån, för utpressning till fängelse i högst två år. [...]
Vilket olagligt tvång har riktats mot Ebba?
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Nej det är ingen lögn bara för att någon t.ex du har problem att förstå vad det är hans ombud säger.

En variant på att man säger något som de flesta inte förstår är t.ex om någon skulle kalla någon för typ "skönt mikrocefal". Det kanske låter snällt, innan man förstått vad det egentligen innebär.
Jo, om Esbjörns ombud hävdar att Esbjörn har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning så betyder det inte att han hävdar att Esbjörn är dement ( DSM 5 heter det som tidigare kallades för demens kognitiv sjukdom).

Det är trist att så många upprepar gång på gång att Esbjörn minsann inte är dement, underförstått att hans kognitiva funktionsnivå är lika finfin som Ebbas. Det är den inte. Esbjörn fungerar sämre än en genomsnittlig man i hans ålder. För att göra det hela tydligare är diagnoskriterierna här nedan. Ebba har säkerligen juridiken på sin sida, men det går inte att komma ifrån att Esbjörn var i ett underläge gentemot henne fast han inte är dement. Det är trist att inte alla kan se det.

Citat:
Definition av Lindrig kognitiv funktionsnedsättning enligt DSM-5
(förkortad version)

A. Det finns belägg för att det skett en märkbar nedsättning av den kognitiva funktionsförmågan från
en tidigare funktionsnivå inom en eller flera kognitiva domäner (komplex uppmärksamhet,
exekutiva förmågor, inlärning och minne, språklig förmåga, perceptuell-motorisk förmåga eller
social kognition), vilket grundas på:
1. Personen själv, en välinformerad annan person eller kliniken har uppmärksammat att det skett
en märkbar nedsättning av den kognitiva funktionsförmågan; samt
2. Det föreligger en märkbar nedsättning av den kognitiva prestationsförmågan, vilket i första
hand belagts med standardiserade neuropsykologisk testmetodik, eller om det inte kunnat
genomföras, via annan kvantifierad klinisk utredningsmetodik

B. Den nedsatta kognitiva funktionsförmågan begränsar inte personens självständighet i vardagliga
aktiviteter (d v s personen klarar komplexa instrumentella vardagligheter som att betala räkningar
eller ta läkemedel enligt föreskrift, men det krävs viss ansträngning, kompensatoriska strategier
eller anpassning)

C. Den nedsatta kognitiva funktionsförmågan förekommer inte uteslutande i samband med delirium

D. Den nedsatta kognitiva funktionsförmågan förklaras inte bättre med någon annan form av psykisk
ohälsa (t ex egentlig depression, schizofreni)
Specificera typ av bakomliggande sjukdomsorsak
- Alzheimertyp
- Frontotemporal typ
- Lewykroppstyp
- Vaskulär typ
- Parkinsontyp
- Substansbruk/läkemedelsbruk
- Ospecificerad
Kognitiva sjukdomar
2021-03-04, 22:25
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
I AF uttalar sig Mårten Schultz på detta sätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vAnr24/rattsexperten-om-ebba-busch-inlagg-kan-vara-brottsligt

Det är ju intressant av åtminstone två skäl.

Dels var det ju MS själv som fixade spridningen genom sin första artikel i SvD, dels är han den första (vad jag har sett) som nämner i klartext att det handlar om ett "sexualbrott".

Det verkar som om MS är en av Binninges hejdukar som nu ska se till att det får stor spridning att Binninge dömts för sexualbrott. Upplägget verkar följa samma spår som det förra. Ju större medieintresse desto värre för EB.

Annars förstår jag inte varför MS skulle basunera ut just den detaljen. Alla andra som rapporterat har ju tassat väldigt försiktigt runt själva brottet. Kanske därför som det var nödvändigt att MS lade lite mer ved på brasan. Så att den stackars fejkjuristen kan visa upp att han blivit väldigt svårt skadad i sin yrkesverksamhet.

Och det är faktiskt konstigt att media varit så försiktiga. Normalt hade journalisterna inte dragit sig för att göra slarvsylta av en dömd sexbrottsling som fejkar att han är advokat och som frekvent förtalar både sin egen klient och motparten i media.

Se på f**n ser ni inte vad han skriver!
Tanken är ju att det inte ska finnas separat folkdomstolar på internet utan att brottsmisstankar, särskilt vid sexualbrott, ska hanteras av domstolarna och inte på Facebook.
Brottsmisstankarna beskriver han det som inte dömd för, sexualbrott inte våldtäkt mot minderårig, vad tror du den läsare som inte har FB eller läst Ebbas facebook tror?
Att Ebba är förtalsanmäld för ha ljugit om att Binninge misstänks för sexbrott mot en kvinna, lite att Ebba har #meetooat honom utan anledning.
Inte förstår dom att Esbjörns ombud faktiskt suttit 2 år i fängelse för våldtäkt av minderårig i beroendeställning, misshandel och även tortyr av styvdottern, samt misshandel, överträdelse av kontaktförbud och grov kvinnofridskränkning av sitt ex flickans mamma
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Nope, den handlar om heder och moral, och hon måste vinna mot gamarna runt Esbjörn, smutskastarna i media och sina politiska motståndare - för allas vårt bästa. Hon har därtill lagen på sin sida, om den inte politiseras även den.
Vet vi säkert att det rör sig om gamar? Deras historia må tala för det, men det kan ju vara så att de du avser faktiskt i detta fall har Esbjörns bästa för ögonen.
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Finns det någon seriös OU som visar att det går knackigt för KD?

DN:s litar jag inte ett dugg på.

Jag vet inte. Det är möjligt att DN har en viss agenda, med Wolodarski vid rodret har jag förlorat förtroendet för den blaskan.

Men faktum är att KD har tappat opinionsmässigt under en tid, redan innan den här fastighetsaffären början valsa runt i media. Pandemin har nog gynnat större partier, och särskild då socialdemokraterna verkar ha gott vinnande opinionsmässigt. För mig helt ofattbart, med tanke på hur dåligt Sverige har presterat i jämförelse med våra grannländer, men många kanske ser sossarna som garanten att folk kommer få ekonomisk kompensation ifall de blir arbetslösa
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Haha, va? Aftonbladet har väl runt 1,5 miljoner läsare?
Åter igen vänta lite nu. Här har talats om heder och god uppfostran, när man spottar i näven och tar i han så gäller det för alltid.
Men att Ebba sagt att hon inte ska gå vidare om Esbjörn inte vill i en tidning som 1,5 miljoner läser anses inte vara väsentligt.
2021-03-04, 22:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nu är du inte riktigt sanningsenlig va? Ebbaisterna använder ett högt tonläge och säger sig äga sanningen. Sanningen finns alltid att läsa i tråden. Det har har framkommit i tråden, har jag jag läst flera gånger. Att jag oxå läste tråden och inte sett samma sanning är för Ebbaisterna icke relevant. De kan inte heller lämna några källor annat än att deras fakta är trådsanningar.

Det känns bra att förstå att ju mer de tjattrar sins emellan, ju mer framstår de för läsaren, de som de troll som de troligtvis inte ens är.

Jag har i alla fall backat upp det jag sagt med tidningsartiklar. Samt att väldigt mycket jag sagt visat sig stämma.

När jag började skriva i tråden så var huset ett ruckel på vischan, ett ställe där ingen ville bo. Jag sa att det var ett gammalt aktat område där husen var dyra.

Jag sa att Ebbas föräldrar och man bodde i området, Ebbaisterna slog ifrån sig och påstridigt hävdade lönen. Det visade sig stämma.

Plötsligt var huset byggnärkesskyddat om man fick inte ändra en spik, jag ifrågasatte och tänk nu är huset inte k-märkt längre.

Men fortsätt övertyga er själva om att ni har rätt och att Ebba inte begår några fel, varesig juridiskt eller moraliskt. Ju mer ni tjattrar ju mer övertygar ni läsaren om att The Ebba-Gate luktar illa och att den troligen kommer att bli hennes fall.

Ebbas föräldrar, barnens pappa och barnens farföräldrar bor alltså i området. I ett område där hus sällan säljs.

Ebba vill skapa ett tryggt hem för sina barn, på landet, nära den närmaste släkten. Dessa planer vill ni Ebba-hatare grusa.

Varför? Vad är det för fel i huvudet på er?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in