2021-03-04, 19:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Men att mäta antal döda i sjukdomen är bäst, men då mätmetoder och rapporteringsformer är för olika har detta sätt inte fungerat i den pågående pandemin.
Jag tror personligen att metoderna är i det närmaste identiska. Däremot är jag inte helt övertygad om att social media och "fake news" inte påverkat folk att få en felaktig bild. Jag behöver bara titta här på FB för att hitta ett dussin skribenter som ideligen hävdar att folk som avlider i en bilolycka kommer med i statistiken över avlidna i COVID-19 så länge de testat positiva. Det gör de inte. Saken är inte annorlunda här; de felaktiga uppgifterna gällande metoderna för att räkna döda formligen haglar i social media och till och med i skvallerpressen.

Vi har en grym koll på detta, kan jag säga. Och då menar jag "vi" i ordets rätta bemärkelse.
Citera
2021-03-04, 19:12
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror personligen att metoderna är i det närmaste identiska. Däremot är jag inte helt övertygad om att social media och "fake news" inte påverkat folk att få en felaktig bild. Jag behöver bara titta här på FB för att hitta ett dussin skribenter som ideligen hävdar att folk som avlider i en bilolycka kommer med i statistiken över avlidna i COVID-19 så länge de testat positiva. Det gör de inte. Saken är inte annorlunda här; de felaktiga uppgifterna gällande metoderna för att räkna döda formligen haglar i social media och till och med i skvallerpressen.

Vi har en grym koll på detta, kan jag säga. Och då menar jag "vi" i ordets rätta bemärkelse.

Nu orkar jag inte med en till sidodiskussion med dig, eftersom du är mer ute efter att få rätt än att egentligen komma framåt och jag har bättre saker för mig..
Men det är väl uppenbart att "ni" inte har grym koll, eller hur förklarar "ni" Rysslands skillnad i överdöda och döda i COVID? (Det var du som tog på dig "vi"-rocken, då får du försvara alla som skall ha koll)
Citera
2021-03-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Hahahaha!

Nu kommer diagrammen över döda/befolkning/befolkningstäthet.
Fantastiskt måste jag säga..
Hur är det med geografikunskaperna egentligen? Missat att det inte bor en käft på halva Sveriges yta?
Det finns stora områden som räknas som obefolkade i Sverige om man går på EUs sätt att räkna..

USA og de store lande i Europa har også ubefolkede områder.
Man kan prøve at dele Sverige op i 2 lande.

Sverige A = 6 nordligste län
Sverige 1 = resten.

Sverige A befolkning = 1,4 millioner.
Størrelse = 271800 km²
Godt 5 per km²
Døde pr mil = 1200+

Sverige 1 befolkning = 8,9 millioner.
Størrelse = 178000 km²
Godt 50 per km²
Døde pr mil = 1270+

Jeg tror begge lande fortsat vil placere sig højt på diagrammet.
Citera
2021-03-04, 19:34
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jodå, vi vet att du och "ditt gäng" försvarar Tegnell i absurdum. Inte mig emot. Ni gör er bara till åtlöje.

Inget Astra Vaccin för min del, den saken är säker.

Så bra, då får någon annan din dos.

Hur kan man vara så fixerad vid en och samma person? Skyller du all smittspridning världen över på Tegnell också?
Citera
2021-03-04, 19:46
Medlem
hardusettminapas avatar
Nej men titta. Ännu ett rätt för foliehattarna:

https://summit.news/2021/03/04/health-experts-obesity-fuelling-vastly-higher-covid-death-toll/

Citat:
The London Telegraph reports that a study of 100 countries by the World Obesity Federation found that 2.2 million of 2.5 million deaths occurred in countries with high levels of obesity.

Citat:
According to the study, in countries without obesity problems, the death rate from the virus was no higher than 10 per 100,000 population.

Citat:
Britain, which has the third highest COVID death rate in the world, also has fourth highest obesity rate. On the flip side, Vietnam has one of the lowest levels of obesity in the world, and also has the lowest COVID death rate.

Men vem bryr sig, att hälsan har någon betydelse är säkert bara en konspirationsteori. Det enda som gäller är

Senast redigerad av hardusettminapa 2021-03-04 kl. 19:48.
Citera
2021-03-04, 19:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nä men det förklarar en del av skillnaden som inte tegnell kan styra över. Man måste oavsett vad se övergripande på det hela och inte stirra sig blind på enbart dödstalen. På totalen är vi bättre än de flesta andra länderna i EU.

"På totalen"? Finns inget annat som är viktigare, än att rädda människoliv. Sverige har blivit konstigt!??
Citera
2021-03-04, 20:20
Medlem
Swan65s avatar
Går jättebra för Italien i lockdown kölvatten.. hoppas nu verkligen att de ansvariga kommer att bli hårt dömda inom snar framtid. Det samma gäller idioterna som styr mitt Åland, lockdown nu och de stänger tammefan t.o.m golfbanorna. Logiken på den? Och på Åland är alla inom äldrevården vaccinerade samt inte en jävel som behöver sjukvård. Förbannade kärringar som får styra. Samma syltryggar som återfinnes på denna tråd.
https://tt.omni.se/fattigdomen-okar-i-italien/a/6zlBMe
Citera
2021-03-04, 20:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"På totalen"? Finns inget annat som är viktigare, än att rädda människoliv. Sverige har blivit konstigt!??

Rädda liv och rädda liv. Medelålder på de som dör är 84 år. Det är inte så att 13000 varit i livet om det inte vore för pandemin.

Sedan glömmer du helt bort de som dör av andra anledningar än covid till följd av alla nedstängningar.

Är dessa liv inget värt?
Citera
2021-03-04, 20:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Rädda liv kan man göra på sig själv. Tyvärr är ointresset stort för det och alla går hellre runt med munskydd och väntar på vaccin än att ta tag i sin egen hälsa.

Jag är inte förvånad över detta...
https://www.reuters.com/video/watch/idPRs1?now=true
Citera
2021-03-04, 21:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oerhört märkligt att de inte lagt ut länkar eller dylikt i sitt meddelande, så att man själv kan granska vilka studier det är som de baserar sitt uttalande på. Att hänvisa till "några studier" i allmänhet är väldigt oseriöst ur ett vetenskapligt perspektiv. Det gick inte att se i deras meddelande i alla fall vad de avsåg.

Har hört vårdpersonal som är väldigt skeptiska till detta, så jag avvaktar med min egen bedömning tills det finns mer konkret lättillgänglig information att tillgå. Folkhälsomyndigheten har ju som bekant gjort kraftiga felbedömningar tidigare genom hela pandemin, så enbart deras ord ger jag tyvärr inte mycket för när det gäller AZ-vaccinets verksamhet för äldre..

John Campbell går igenom effektiviteten på Pfizer och AstraZenecas vaccin. Tyvärr verkar datat inte helt kunna stödja at de skulle vara likvärdiga, men det kommer väl mer data.

https://www.youtube.com/watch?v=U3otWaBrvEc
Citera
2021-03-04, 21:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag vet inte vad "Senioren" är för något men antar att det är någon blaska. Anser att FHM har ett BRA mycket större ansvar än någon tidning, i att övertyga äldre om AZ-vaccinet, OM det nu ens är så extremt säkert för de äldre att ta det, vill säga. Det är helt självklart att det krävs massiv information om varför det nu helt plötsligt skulle anses säkert, efter att i flera månader ha ansetts vara osäkert.

Om jag vore 65+ skulle jag inte vara nöjd med nån enstaka studie (som dessutom inte verkar ha presenterats ordentligt av FHM, utan mer bara refererats till "i förbifarten"). Herregud, folk är till och med oroliga för att biverkningar kanske inte ens hunnits ses tillräckligt, under den korta prövotiden som de olika vaccinen har haft. Tänk då när det gäller att man kanske riskerar sitt liv om man tar ett vaccin som kanske inte är tillräckligt verksamt, för ens åldersgrupp. Då vill man ha jäkligt noga redovisat för sig hur man nu plötsligt kan vara så säker på detta. Och hur säkert är det? Är det 5% eller ens 2% mindre säkert än det bästa vaccinet, så skulle då jag inte vilja ha det sämre alternativet, om det innebär en större risk för mitt liv.

FHM tyckte att det krävdes massiva/många studier för att säkerställa att munskydd verkligen kunde ha en skyddande effekt. Annars var det skit och skulle inte användas öht.

De verkar inte lika krävande i att det skall kunna redovisas ordentligt, när det gäller ett vaccins möjlighet att rädda ens liv, utan då räcker det med ett väldigt fåtal studier, helt plötsligt...

Bakvända världen är bara förnamnet... 🙃

Det är så Tegnell bedriver vetenskap, plocka det som stödjer hans agenda. Det blir så uppenbart att karljäveln är skogstokig, synd att inte journalisterna har någon stake och vågar ställa honom mot väggen.
Citera
2021-03-04, 21:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Går jättebra för Italien i lockdown kölvatten.. hoppas nu verkligen att de ansvariga kommer att bli hårt dömda inom snar framtid. Det samma gäller idioterna som styr mitt Åland, lockdown nu och de stänger tammefan t.o.m golfbanorna. Logiken på den? Och på Åland är alla inom äldrevården vaccinerade samt inte en jävel som behöver sjukvård. Förbannade kärringar som får styra. Samma syltryggar som återfinnes på denna tråd.
https://tt.omni.se/fattigdomen-okar-i-italien/a/6zlBMe

Logiken är väl att det ska vara lika jävligt för alla, ingen ska glida räkmacka under en pandemi. Det är bättre att ta i lite för mycket än att göra ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in